Fox Float Burandt Edit.

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Tog å köpte ett sett fox float dämpare runt om till skotern och ja tänkte höra med er som har kört med dom vilket tryck ni har och vad ni kan ge för tips och kanske hur man ska tänka när man vill ändra nått! Ska man börja i main evol chamber eller äre i Evol chamber man ska ändra i osv...! Sen en otroligt dum fråga men folk sätter dämparna kors å tvärs och finns de nått "Rätt" sätt och montera dom på? å då tänker jag mest på bakre boggiedämparn! ÄR lite fundersam på om ja har satt den fel!!
 

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Tog å köpte ett sett fox float dämpare runt om till skotern och ja tänkte höra med er som har kört med dom vilket tryck ni har och vad ni kan ge för tips och kanske hur man ska tänka när man vill ändra nått! Ska man börja i main evol chamber eller äre i Evol chamber man ska ändra i osv...! Sen en otroligt dum fråga men folk sätter dämparna kors å tvärs och finns de nått "Rätt" sätt och montera dom på? å då tänker jag mest på bakre boggiedämparn! ÄR lite fundersam på om ja har satt den fel!!
Kul att du köpt en uppsättning, du kommer troligtvis bli supernöjd!
I dina papper i kartongen så kan du läsa hur dom fungerar och vad du ska tänka på o hur du ska ställa dom.
Ex,Allt beror på din körstil,vikt m.m.
Burandt kör med dessa tryck, dock kör han väldigt hårt som alla vet så dom kan kännas hårda trots du kan väga lika mkt/lite som han.
Main chamber 60psi, Evol champer 120psi fram
Främre dämparen boggie 50psi
Main chamber boggie 150psi
Evol chamber boggie 170psi
Många som undrar ang vad man ska ha uppåt eller neråt, jag har mina monterade som det är tänkt att dom ska stå med evoldämparen uppåt, vissa säger att man skyddar dämparen/kolven bättre genom att vända den, alltså en smaksak skulle jag säga.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Om man monterat evolkammaren uppåt i boggien är det lurigt att komma åt returjusteringen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Om man monterat evolkammaren uppåt i boggien är det lurigt att komma åt returjusteringen.
Så var/är det ju i framvagnen också med de svarta Evol R-dämparna att returjusteringsskruven hamnade tokigt om man inte har Evol-kammaren och tjockaste delen på dämparen där nere.
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Är det någon mer som vill dela med sig av sina inställningar för Foxdämpare på RMK? Jag har precis installerat dessa runtom på min Pro 600 -15 och skulle gärna vilja ha lite riktvärden att börja med.

Har börjat med värdena från Burandt ovan men tycker maskinen blir för hård, har dock bara testat den några mil och i huvudsak på led.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är det någon mer som vill dela med sig av sina inställningar för Foxdämpare på RMK? Jag har precis installerat dessa runtom på min Pro 600 -15 och skulle gärna vilja ha lite riktvärden att börja med.

Har börjat med värdena från Burandt ovan men tycker maskinen blir för hård, har dock bara testat den några mil och i huvudsak på led.
Detta har jag kört med.
Framvagn
Main 65
Evol 120

Bak
Main 140
Evol 170
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Fram 65 /120 glömt returinställningen

Boggie främre 60-65

Bak 125/200 15 click retur
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Tack för svaren!


En annan fråga: om man skall laborera med trycken, hur skall man tänka? Börjar man med att ändra Main eller Evol?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ni som skrivit era värden har ni krängare eller inte ?

Haggelin kolla Skinz "shock theraphy" på youtube så får du en inblick hur dom tänker iaf.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tack för svaren!


En annan fråga: om man skall laborera med trycken, hur skall man tänka? Börjar man med att ändra Main eller Evol?

Att ingen redan svarat på det.

EVOL först där det är högst tryck, Main-kammaren sedan! Skotern skall även hänga så att dämparen du ställer är obelastad.

Det där har man ju glömt jämt när det blir vinter och dags att kolla trycket inför premiärtur.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ni som skrivit era värden har ni krängare eller inte ?

Haggelin kolla Skinz "shock theraphy" på youtube så får du en inblick hur dom tänker iaf.
Ja det är en riktig guide det:
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=tscVALup6qo
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=t5PG2XpMfMQ
Del 3: https://www.youtube.com/watch?v=9hO0Rxqsgik
Del 4: https://www.youtube.com/watch?v=O8FFQHetosw


Tryck i ca 5psi extra om du tar bort hämmaren, tycker jag funkade för mig.

Var upp till Blåsjön som premiär i år, körde:

Framvagn:
60psi Main / 120psi Evol.

Boggie:
Front track: 50psi, Rear Track: 130psi Main / 150psi Evol

Ingen krängningshämmare.

Funkade fint för den lilla ledkörning man tvingas till och även i "pudret" (..som var ganska hårt)
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Har nu tittat igenom Skinzklippen på youtube och började idag ändra trycket i dämparna till samma som HenkeEdge kör med. Dock blir jag fundersam på boggien då jag tycker den sjunker ihop lite väl mkt; om jag lyfter upp den så pass att dämparen är maximalt utfjädrad och boggien nästan lyfter från golvet mäter jag ca 72 cm från marken till bakersta delen på tunneln.

När jag sedan trycker ihop boggien några gånger (som i ett av klippen) och låter den fjädra ut blir måttet från marken ca 56 cm. Dvs den sjunker ihop 16 cm enbart av sin egen tyngd, kan någon vänlig själ svara på om detta verkar korrekt? Till saken hör också att jag tycker den ser lite "hängig" ut bak. Dämparna köpte jag begagnade men de skall vara nyrenoverade av välrenommerad firma.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tryck i lite mer om du tycker den ser för låg ut, att dämparna är begagnade spelar nog ingen som helst roll.

Det funkade bra i pudret och för den lilla ledåkning jag gjorde. Men skulle man våga sig på några hårigare drops och hopp så skulle jag nog trycka i mer också. ;)


Bästa är nog att köpa fyra stycken vågar och göra som i videon, annars är det väl bara att man testar sig fram.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Dämparna köpte jag begagnade men de skall vara nyrenoverade av välrenommerad firma.
Är dämparna renoverade av en som du säger välrenommerad firma, och dom inte gjort ett dåligt jobb dagen efter kvällen före eller liknande, så är min uppfattning att dom är minst lika bra eller bättre än nya. Kjööör! ;)
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Tack Henke och Tobbe!

Efter att idag ha pratat med firman som stod för renoveringen är jag helt på Er linje, dvs kööör :)

Fick mycket bra info över telefon, bl.a att "glappet" i boggien är fullt normalt.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tack Henke och Tobbe!

Efter att idag ha pratat med firman som stod för renoveringen är jag helt på Er linje, dvs kööör :)

Fick mycket bra info över telefon, bl.a att "glappet" i boggien är fullt normalt.
Gammal tråd men har ni labbat med trycken något mer?

Det har tagit slut på puderpolare för mig, alla har antingen kört sönder och ej fixat maskin/sålt den eller är för nykära för att köra skotran, så åker mest med några ledpiskare nuförtiden.

Tryckte i 10-20psi mer i boggien än vanligt och ca 5psi mer i framvagnen. Lite får man ju brottas med en lång maskin på led ändå men rastade av en massa 4-takts turbo Yammer som inte hängde med när vi åkte sist.
Har en Peak 2.5 multiduromatta på gång med för att göra ännu mer "crossover" av Pro:n.
 
Last edited: