FOX Float 3 till PRO RMK

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Tänkte byta dämpare på min Pro inför vintern. Har kollat runt lite och fastnat för Float 3 Evol R.

Vad är skillnaden mellan dessa 2 olika som jag länkar nedan? Är båda Float 3 Evol R?

http://shop.burandtsbackcountryadventure.com/product/chris-burandt-signature-series-fox-float-3-evol-r-front-ski-shock-package

http://www.modshop.se/nyheter/fox-float-3-16-58-evol-kashima-shocks-polaris-pro-rmk

Har även en följdfråga som lyder; Har även tänkt byta framvagn till Z-Broz 38" och undrar därför om dämparna som passar till 2013-Pron's originalframvagn passar till Z-Broz 38"?
 
Last edited:
K

krickus

Tänkte byta dämpare på min Pro inför vintern. Har kollat runt lite och fastnat för Float 3 Evol R.

Vad är skillnaden mellan dessa 2 olika som jag länkar nedan? Är båda Float 3 Evol R?

http://shop.burandtsbackcountryadventure.com/product/chris-burandt-signature-series-fox-float-3-evol-r-front-ski-shock-package

http://www.modshop.se/nyheter/fox-float-3-16-58-evol-kashima-shocks-polaris-pro-rmk

Har även en följdfråga som lyder; Har även tänkt byta framvagn till Z-Broz 38" och undrar därför om dämparna som passar till 2013-Pron's originalframvagn passar till Z-Broz 38"?
Dem från modshop är inte evol r, dvs ingen returjustering. Beträffande framvagn så tror jag orginaldämparlängden endast funkar med 36" bredd. Det står att läsa på z-broz hemsida, om än något luddigt.
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Har läst att dom från modshop inte går att shimsa om då "majoriteten av alla åkare inte gör det" så har Timbersled i samarbete med Fox tagit fram den modellen som ett prisvärt alternativ :)

"With the new bleed shim technology incorporated in this shock, careful valving selection and EVOL features.. we found that there really is no need to have valving adjustability in this shock for 98% of the riders. In fact, we have noticed that many riders with R-EVOL and X-EVOL shocks had them adjusted outside of the optimal setting simply because it took so much time to learn and setting and tune. With this shock, simply set your main and EVOL pressures and GO HAVE FUN!!"
 
Last edited:

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag är bra sugen på de från modshop, känns som att man kan klara sig utan returjusteringen..iaf på en pro rmk. Eller är det kanske lika bra att lägga de extra slantarna på ett par R?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Någon som provat några inställningar så man vet vart man ska börja?
Har Evol R (dock ej 3:eek:r) som framdämpare själv och 55 i main och 125 i evol tyckte jag funkade bra i pudret med krängningshämmare på. Skulle tippa på ~80kg förarvikt.

Rebound är det väl bara att testa sig fram, har man den för seg så komprimeras väl dämparen mer och mer tills bott sen skjuter den ut. Tror jag satte min på mittenläget (tex 7 av 14 klick eller hur många det nu var).

Kom ihåg bara att dämparen skall hänga fritt när du ställer den, så en skoterlyft är inte fel när man gör det. Ute i fält är det bara att lägga maskin på sidan. Eller lyfta då du har boggikittet med =)
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Oki tack så mycket blir ju lite lättare iaf när man vet ungefär vart man ska ha inställningarna så dom inte bottnar lr då. Har aldrig åkt med fox dämpare.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Oki tack så mycket blir ju lite lättare iaf när man vet ungefär vart man ska ha inställningarna så dom inte bottnar lr då. Har aldrig åkt med fox dämpare.
Förra säsongen fanns det en artikelserie i tidningen (Snowmobile, såklart ;) ) om C.Burandt och han snackade om inställningar på Fox Evol R i en av dom. Dock så var det ju inte samma boggie-kit då utan fjäderbeklädd dämpare. Kan kika om man hittar det sen.

Men vad jag minns ville han ha främre boggiedämparen rätt lös för att skotern skulle gå upp lätt på snön. Ställer man den hårdare och har den bakre lösare så blir det väl mer "vippbräda" och lättare skidres.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Du får gärna posta dom siffrorna här. Men man få tänka på att han är ju lätt som en fjäder så är man lite av en tungviktare får man nog öka på lite!

Som sagt intressant å höra hans inställning!
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Front: 60 Main chamber 120 Evol Chamber
Rear: Front track shock 50 psi
Rear track shock 150 main 170 Evol

Jag skrev även till han att jag vägde strax över 80kg

Hur mycket väger han??
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Hur mycket bättre är Burandt kitten motför original dämparna? Är ju uppenbarligen väldigt många som byter till foxare på just Polaris men man kan ju inte påstå att det är billigt direkt.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Skillnaden är sinnesjuk!! Jag väger 76kg och kör 130/150 bak på gamla Burandt kittet, fram kör jag mellan 60/125 och 70/120! Blir en crossover killer av rang! Samt att du kommer upp lättare och snabbare på snön vid teknisk körning! Burandt väger nog 80-85kg och kör såå mycket hårdare än de flesta av oss så tror att dom flesta 90 + killar kommer uppleva hans setting som hård!