Fox Float 3 Evol R

polaris dragon

Aktiv medlem
6 feb 2015
89
3
8
edsbyn
Jag har köpt nya dämpare till min Lynx 49 Ranger ST 900 Ace.
Min fråga är vad ska man ha för lufttryck som en grundinställning .
Åker mest led
 

Svenne86

Medlem
23 mar 2019
10
0
1
38
Krok
Jag har köpt nya dämpare till min Lynx 49 Ranger ST 900 Ace.
Min fråga är vad ska man ha för lufttryck som en grundinställning .
Åker mest led
Berätta gärna hur skotern känns efter dämparbytet. Jag har en 900 ace från 2019 och funderar på om det e värt att kosta på bättre dämpare.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag har köpt nya dämpare till min Lynx 49 Ranger ST 900 Ace.
Min fråga är vad ska man ha för lufttryck som en grundinställning .
Åker mest led
Är det bara dämparna fram eller har du Fox Float i boggin med?

I fram på min Pro-Rmk när jag vet att jag skall bomba led så brukar jag ha 65psi i Main och 125psi i Evol. Annars typ (60/120). Har inte någon krängningshämmare monterad. Nu är det helt olika maskiner men kanske en hum om vilka värden du kan utgå ifrån.

Mjukaste jag testat tror jag är 50psi i Main. Men då satt nog krängningshämmaren på.
 

polaris dragon

Aktiv medlem
6 feb 2015
89
3
8
edsbyn
Är det bara dämparna fram eller har du Fox Float i boggin med?

I fram på min Pro-Rmk när jag vet att jag skall bomba led så brukar jag ha 65psi i Main och 125psi i Evol. Annars typ (60/120). Har inte någon krängningshämmare monterad. Nu är det helt olika maskiner men kanske en hum om vilka värden du kan utgå ifrån.

Mjukaste jag testat tror jag är 50psi i Main. Men då satt nog krängningshämmaren på.
Nä det är bara fram som jag bytt, men letar efter Fox till boggien också.
Jag har åkt väldigt lite pga att snön tinade bort, men hade pumpat 70 i Main och 170 i Evol, men det kanske är i hårdaste laget ?
Den bottnade inte i varje fall med den inställningen :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nä det är bara fram som jag bytt, men letar efter Fox till boggien också.
Jag har åkt väldigt lite pga att snön tinade bort, men hade pumpat 70 i Main och 170 i Evol, men det kanske är i hårdaste laget ?
Den bottnade inte i varje fall med den inställningen :)
Hehe, ja låter aningen hårt det, men är ju bara att prova sig fram. Kom ihåg att ställa trycket i Evolkammaren först sedan Main.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag lånade en uppsättning Fox Float 3 evol till min summit 850 och jag körde med 60/120psi utan att den bottnade. Jag väger 75-80 kg utan utrustning. Nu är det ju en lättare maskin i framändan är 900 ACE men det kan ju vara ett riktvärde.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Ett tips jag såg någonstans är att montera oringar på dämparna, när man sedan är ute och kör så kommer oringarna att tryckas ned när fjädringen komprimeras. På så sätt så kan man se hur stor del av fjädringsvägen man använder och sedan justera så att man verkligen använder fjädringen. Jag har testat detta och det fungerar bra.
 

polaris dragon

Aktiv medlem
6 feb 2015
89
3
8
edsbyn
Ett tips jag såg någonstans är att montera oringar på dämparna, när man sedan är ute och kör så kommer oringarna att tryckas ned när fjädringen komprimeras. På så sätt så kan man se hur stor del av fjädringsvägen man använder och sedan justera så att man verkligen använder fjädringen. Jag har testat detta och det fungerar bra.
Hur vet man längden på fjädringsvägen då ?
 

polaris dragon

Aktiv medlem
6 feb 2015
89
3
8
edsbyn
Jag lånade en uppsättning Fox Float 3 evol till min summit 850 och jag körde med 60/120psi utan att den bottnade. Jag väger 75-80 kg utan utrustning. Nu är det ju en lättare maskin i framändan är 900 ACE men det kan ju vara ett riktvärde.
Jo maskinen är tyngre och jag väger 100 :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Hur vet man längden på fjädringsvägen då ?
Släpp ur all luft - markera, fyll på luft och markera. Där har du ytterlägena. Är väl bara det kortaste som är intressant så den inte bottnar för tidigt.
Grundinställningen för maskinen bör stå i manualen men oftast så ska man ställa in fjädrarna (i ditt fall borde det bli main chamber trycket) så att maskinen sjunker ihop typ 5 cm när du bara sätter dig på den. Som sagt det borde stå i manualen. Sen kommer väl trycket i evol-kammaren styra så att den inte bottnar. Det är lite riktlinjer att gå efter men sen är det väl även tycke och smak och körstilen. Kom ihåg att trycket mäts i obelastat läge (hissa upp fronten på skotern och fyll Evol-kammaren först).

Själv vill jag kunna utnyttja så mycket som möjligt av fjädringsvägen men så råkar jag på att äga en Summit med original KYB-dämpare just nu och det enda jag kan justera är fjäderinspänningen så allt jag gör på den blir en kompromiss.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Trycker jag ihop mina Fox Float 3 Evol maximalt så är det ca 2 cm kvar som syns av yttre röret. Så där är det maximala på just de jag har, men det kan ju variera.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
46
2
8
Stockholm
Hijackar tråden lite;
Men vet någon här om Evol 3 fungerar rakt av till React framgvagnen / alt Skinz framvagnen till PRO RMK -19?
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
46
2
8
Stockholm
Det beror på längden
Det förstår jag också, däremot så står det ju verkligen noll på Sledstore där jag har kollat (Se länk här)

Skinz framvagnen free-flow framvagnen kräver vad jag ser dämpare som är 16,7" lång (42,4 cm), men hur sjutton får jag reda på om dämparna ovan fungerar till den eller inte? står ju som inget.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Köp dom på något ställe som vet vad dom säljer istället. Men annars kolla vad längden ska vara till react framvagnen.