Fox float 2 slut efter 2 år?

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hej var och körde förra helgen i ca -20 och när jag kom hem och körde in skoter i garaget såg jag att skotern var rätt låg i bakändan.
Dämparen i boggin är väldigt mjuk fast jag har 150psi(max) i den, så dämparen måste ju ha gått sönder?

SKotern är en m800 2013, täcks det på garantin kanske?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har ju aldrig behövts förut att renovera dämpare varje år/50 mil intervall. då är det något som är väldigt fel om vi skoterägare godkänner det
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Vilket liv det skulle bli om man skulle behöva renovera dämparna på bilen en gång i veckan :)
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Då en dämpare är ny så polerar man till röret invändigt, det blir väldigt mycket smuts i oljan så då dom gått 50-70mil så behöver dom servas.
Gör man inte det så funkar dom inte alls bra, tror man att det bara är att köra och se glad ut så får man åka på värdelösa dämpare.
service minst en gång per säsong.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Happ de var nå nytt, gör dom det på Arctic Cat verkstad?
Körde då 7 år me förra skoterns dämpare och dom var som nya :p
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
även fast själva stötdämpren är slut så ska luftfjädern hålla upp skotern, så det måste nog vara något fel i den i så fall

Edit: Det är inte så att du har skidorna på dollys, då säckar fjädringen bak pga vinkeln på boggien
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
jag har alltid renoverat dämparna en gång per säsong, då vet man att dom är hel och håller. om dämparna aldrig kollas så kan tex bussningen i boggien vid dämparen vara slut och dämparen nöts sönder mot axeln och olja läcker ut. Och snälla människor sluta jämföra skotrar mot bilar och serva era skotrar var 1500mil för att ni gör så med bilen
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
även fast själva stötdämpren är slut så ska luftfjädern hålla upp skotern, så det måste nog vara något fel i den i så fall

Edit: Det är inte så att du har skidorna på dollys, då säckar fjädringen bak pga vinkeln på boggien
Kan fån faktiskt varit dollysarna och nått annat när det var så jäkla kallt för nu är dom normalt hårda igen haha