Fotsteg och tunnelförstärk. IQ 600 HO -07.

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Hallå!

Jag har skaffat en IQ 600 HO -07, helnöjd med allt förutom fotstegen.
De är av modellen som har små "koner" upp-pressade ur plåten för att ge fäste

- ingen höjdare vid lite mer snö, särskilt inte då kylningen går i kanten runt fotstegen.. lär väl sluta i en stor isbula på varje sida.
Fotstegen känns ganska veka också.

Så, jag är ute efter bättre grepp och stadigare steg.

Vad rekommenderar ni?

Det finns ju dels betterboards och snow eliminators, men även varianten med separata bitar man nitar fast


Någon som har erfarenhet av att montera betterboards?
Det lär ju inte va nån höjdare att bara kapa ut för hålen, för då kommer den ju att ligga uppe på de befintliga "bulorna" med ett glapp, men samtidigt känns det inte helt hundra att kapa ur hela fotstegen, känns som det borde bli betydligt vekare?? Inget roligt ingrepp på skotern heller..

Varianten med separata bitar kanske kan funka, tillsammans med typ "fishbones" eller dylikt för att stärka upp - men det släpper ju inte igenom någon snö, och det lär ju bli än jävligare att få bort när det väl satt sig?

Alla tips om produkter, idéer etc. är välkomna!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Tror Polaris har fotstegsförstärkare som orginaltillbehör till dom, kolla med din handlare.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
ok! toppen!

Någon som har erfarenhet av de små lösa halkskydden?

eller att montera betterboars på fotsteg av samma typ som mina?
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Jag har samma fotsteg på min fusion från 05.
Jag slipade ner "bulorna" sen fick jag tag i ett par hemgjorda betterboards här på forumet som jag nitade fast.
Kapade upp hål för betterboardsen också.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
TeamArcticcatAnte
Ok! mmm kan tänka mig att det fastnar mycket.. å andra sidan är det ju betydligt billigare och mindre ingrepp än betterboards..

Baltazar79
Blev fotstegen stadigare eller känns de vekare?
Tog du bara upp hål där det behövdes eller ett stort hål?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Problemet med dessa
är att de har ok grepp när skotern är snöfri men isen byggs snabbt upp och då blir det ännu jävligare än innan och svårare att knacka lös. Så det bästa är att ha tex betterboards så du får bort snön från fotstegen så det inte snön trycksihop till is.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
TeamArcticcatAnte
Ok! mmm kan tänka mig att det fastnar mycket.. å andra sidan är det ju betydligt billigare och mindre ingrepp än betterboards..

Baltazar79
Blev fotstegen stadigare eller känns de vekare?
Tog du bara upp hål där det behövdes eller ett stort hål?
Fotstegen blev betydligt stabilare. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Mina "betterboards" är gjorda av 3mm alu.
Eftersom de va första gången jag håller på med detta så körde jag med "fegmetoden" Och tog bara upp hål där de behövdes.