Fotsteg/Fotstegsförstärkare

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Hoj! Är sugen på att förstärka/bygga om mina fotsteg på min Phazer 2a.. Och dom som har haft en phazer 1,2 vet att dom är HELT värdelösa. Iallafall undrar jag om det är nån som byggt om eller gjort några fotsteg och vill/kan ge mig tips på hur man går till väga? :)
Mvh Conny

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
ta bort befintlig (eller kanske går he ovanpå), bocka en 3mm stålplåt som går så långt ut på fotstegen som möjligt, nita fast med stålnit.

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
Har monterat fotsteg från en -07 mach1, tror det var en sån, på en srv. Passade otroligt bra. både limmade och nitade fast dom. Snacka om stumma fotsteg på en srv.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
På en del gammskotrar kan man banka in en lång järnstång inne i fotstegets ytterkant. Det gör stor skillnad, och dessutom syns det inte.

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Jag kapade bort stegen och byggde egna runningboards. Förvånansvärt enkelt tycker jag och resultatet blev jävligt snyggt om jag får säga det själv. Tog små självborrande skruvar med en 7 mm sexkantskalle och skruvade som dubb på rören. Blev ett grymt grepp.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tänk bara på att om du börjar kapa i chassiet så är det förstört, ur originalhänseende alltså.
Dvs: inget man gärna gör på ett fint exemplar, på en halvsopig maskin däremot.

(Om man ser något värde i originalutförande, alltså.)

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jag kapade då glatt bort mina på F6,an PGA det inte går att få sämre fotsteg än det som är original.

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Jag kapade bort stegen och byggde egna runningboards. Förvånansvärt enkelt tycker jag och resultatet blev jävligt snyggt om jag får säga det själv. Tog små självborrande skruvar med en 7 mm sexkantskalle och skruvade som dubb på rören. Blev ett grymt grepp.
Vad är runningboards?
Har du några bilder på det?:)
Funderar på att göra helt nya av fyrkantsprofil, men de blir nog så satans tungt av det är jag rädd :/