fotsteg - enduro

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
hej undrar vart man ska köpa förstärkningar till fotstegen på enduro 500 -98? har hört att dom lätt ger med sig och blir snea.

undrar oxå vad ufo-brickorna ger för effekt


 

Spunk

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Falun Sverige
http://www2.blocket.se/view/1831249.htm?l=0&c=1&city=0

Det går att köpa av honom jag har köpt ett par men jag har inte satt dit dom än
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Det är ju bara att mäta hur högt upp dom sitter, det står ju måtten i annonsen. Jag har gjort egna i aluminium durkplåt till min. kanske itne så snyggt men det ger bra fotgrepp och förstärker samtidigt:http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=perrrr&session=1070713261.17718&guest=1&m=p&image=20031122103929_4738_8177_01_perrrr.jpg&ss=829
jag gjorde först såna som inte täckte ända ut till fotlisten utan bara ca halva fotsteget men då förstärkte det ju bara inne i vinkeln så att då böjde dom sig längsmed kanten på förstärkaren istället..
vill du ha något liknande dom jag har gjort är det ju bara att ta måtten på hur du vill ha dom och sedan fara på ett plåtslageri eller en mekverkstad så bockar dom till åt dig.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
ditt halskydd kommer funka bra så länge det är snöfritt på fotstegen.. annars blir det bara ett istäcke över det! måste ha som i annonsen ganska graftiga taggar som går upp för att du ska ha bra fäste!

Vet för jag har själv aludurk som halkskydd och det funkar inge vidare!
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Mina i durkplåt funkar kanon, då det är snö där borstar man ju bort det. Och dom gånger det blir is så är det ju fan bara att sparka bort.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
www.tobe.nu

Där finns riktigt snygga fotstegsförstärkningar till G-type m.fl.

Ufo-brickorna ska förbättra flödet genom rundtrottelförgasare och ge rappare gassvar liknande flatslideförgasare är det meningen. Ska enligt utsago fungera bäst på motorer med kolvstyrt insug och sämre på reed och slidmatade motorer, (detta enligt vad jag hört). Jag hade ufobrickor på gammelskotern, (Polaristrippel med reeds), men vet egentligen inte om det blev någon skillnad med dom då jag aldrig provade utan, men killen som justerade in förgasarna efter pipmonteringen svor ve och förbannelse över brickorna då han tyckte att maskinen blev oerhört känslig på lågfartbestyckningen.
Du kommer att behöva bestycka ner till ungefär halva storleken på lågfartsmunstyckena när du monterar ufobrickorna, den kommer att sura som fan annars.
 

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
>Det är ju bara att mäta hur
>högt upp dom sitter, det
>står ju måtten i annonsen.
>Jag har gjort egna i
>aluminium durkplåt till min.
>kanske itne så snyggt men
>det ger bra fotgrepp och
>förstärker
>samtidigt:http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=perrrr&session=1070713261.17718&guest=1&m=p&image=20031122103929_4738_8177_01_perrrr.jpg&ss=829
>jag gjorde först såna som
>inte täckte ända ut till
>fotlisten utan bara ca halva
>fotsteget men då förstärkte
>det ju bara inne i vinkeln
>så att då böjde dom sig
>längsmed kanten på
>förstärkaren istället..
>vill du ha något liknande
>dom jag har gjort är det ju
>bara att ta måtten på hur du
>vill ha dom och sedan fara
>på ett plåtslageri eller en
>mekverkstad så bockar dom
>till åt dig.


Hur stadiga är dina förstärkare? Sviktar det det minsta? Är fotstegen det minsta böjda?
Ser att du har en list längst ut oxo, funkar den bra? isf, var finns de att köpa?

Har du en mall på förstärkarna (har skotern på annan ort) så vore jag taxam om du kunde posta den eller skicka den

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Dec-03 kl 05:41 PM (CET)]Stefan: Jag tycker att mina är riktigt stadiga nu, och det blir även bra grepp, går inte att jämföra med orginal. Dom var lite böjda när jag köpte dom så då gjorde jag först en förstärkare som bara täckte till halva fotsteget men det vart inte riktigt bra, då vek sig bara fotstegen utmed kanten på förstärkaren istället. Därför gjorde jag nya som täcker hela ftosteget nu. Listen längst ut har jag gjort själv, jag tog ett rostfritt rör som jag skar upp, borrade hål och slog med en körnare så att hålen sticker upp och ger lite grepp. Jag kan mäta dom och ta några fler bilder om du vill men jag hinner inte förrän efter helgen.
 

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
ok, tack för infon. Du behöver inte mäta upp dem, jag ska å hälsa på skotern i helgen o förhoppningsvis få mig en första tur, passar på att mäta då.

Tror jag ska göra ungefär som dig, men göra en uppbockad kant så att förstäkningen går ända ut över listen så får man allt i ett.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
http://swein.campus.luth.se/~antic/skoter/rave/

Där är lite bilder på bland annat mina fotstegsförstärkare.

Jag har dessutom en 10 mm kompaxel i kanten på fotsteget så nu är den delen mycket styv. Till i år riktar jag fotsteget _framför_ förstärkaren och bygger ny förstärkning där framme vid trailingarmsfästet.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Tyvärr inga bilder. Det ska bara bli en platta på undersidan, helt slät alu-plåt ett par dec lång. Möjligen viker jag upp den i framkant framför trailingarmsfästet och bockar ett fäste så man kan få fast den mot bandtunneln.