Fortsatt problem Lynx 3900GL -91

Robban9007

Medlem
12 jan 2017
15
1
1
Skellefteå
Hej!
Skrev för ett tag sedan om en Lynx 3900 som dör då man ger full gas i djupsnö. Fick då ett bra svar om att det kanske kommer in avgaser mellan chassi och utblås.
Det problemet är åtgärdat nu men problemet kvarstår.

HAr upptäckt nu att om man kör i djupsnö och trycker fullt, mest om det lutar uppåt så dör den av, men ger man den chocke så kommer den igång igen, men då går den nästan inte starta igen då man stängt av den.

Nu har vi provat det mesta. Rengöra förgasare och munstycken, rengöra bränslefilter och kontrollerat bränsleslangar, nya tändstift sitter där, tjuvar ingen luft. och nu har vi slut på idéer.

Är evigt tacksam om någon har något mer tips på vad detta kan bero på. Skotern är helt original och knappt skruvad i då den bara gått och gått. problemet kom bara plötsligt utan förvarning. gått ca 600 mil nu.

Som sagt, ger man full gas när det går lite tungt så dör den och man måste ge chocke för att den ska fortsätta leva, men då är den nästan omöjlig att starta igen om man stänger av den.

Kan det vara soppapumpen?
Skräp i tanken?

Känns ju uteslutande som ett bränslefel.

Så väldigt tacksam för fler tips!

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oj svårt fall. Har du skruvat lös flotörnålventilens säte/munstycke så du kommit åt bakom där bränslet kommer in först i förgasaren? Om man bara blåst rent utan att tagit bort detta säte kan de vara skräp kvar som sugs upp mot nålmunstycket vid högre bränsleflöden typ full gas.
Byta bränslepump är också en ide eller renovera den med nya membran.
När du säger att den inte läcker luft har du provat spruta startgas bakom variatorn mot vevaxeltätning för att se om den packboxen läcker. Motorn ska stå på tomg när man sprutar dit startgas och den ska inte reagera på detta om packboxen är hel.

En fråga tvärdör den så fort du slår full mutter eller kan den gå på full gas i x ant sekunder? Jag funderar på om den går bra så länge den har bränsle i flotörkoppen? Om pumpen är trött eller de är skräp i nålmunstycket brukar man kunna köra full gas i minst 5-10sek innan flotörkoppen töms och den lägger av, kör man sedan lugnt ett tag så hinner flotörkoppen fyllas och man kan göra en kort fullgasrepa igen,,,,,,känns detta igen?
 

Robban9007

Medlem
12 jan 2017
15
1
1
Skellefteå
Hej!

Har inte skruvat lös flotörnålsventilens munstyckte, får ta och prova det idag!
Har också funderat på om det kan vara bränslepumpen, så får kanske prova köpa en ny sådan.

Det med startags har jag inte provat, så det ska jag också prova.

Den kan gå på full gas i kanske 2 sekunder så det du beskriver stämmer in ganska bra. Som sagt är den dör och man chockar den verkar den gå hyfsat så länge ma inte ger full gas igen.

Ska prova ta upp gasaren och rengöra allt ordentligt igen, och prova med startgasen. Annars får jag beställa en ny bränslepump!

Edit: Såg nu att gasaren flödar när jag ställde den på tomgång för att prova med startags.

Kan ju dock bero på att den fick chock sist innan den stängdes av
 
Last edited: