Fortfarande samma fel

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
I dpm röret som sitter ovanför förgasarna sitter de en solenoid som ska börja öppna och stänga då skotern kommer upp i 3800 varv.
Den ska sköta luftblandningen eftersom att med en dpm ska man inte behöva bestycka om förgasarna tex om man åker till fjällvärlden.
Så i mitt fall får inte solenoiden ngn signal att skotern kommit upp i dessa varv så den öppnar inte så jag får ett för högt undertryck som i sin tur hindrar bränsletilförseln vilket resulterar i att skotern liksom böar tappar varv och låter som en gammal Elan och då den tappat lillräckligt med varv så försvinner mitt för höga undertryck och skotern får då för en kort stund den mängd bränsle den behöver och ökar i varv ett par sekunder tills undertrycket blivit för högt och så böar den igen tappar varv och ja sådär håller de på.
Drar jag däremot bort slangarna från förgasarna som går till dpm:em ja då går den betydligt mkt bättre men drar enormt med bränsle då alla förhållanden bli sämsta tänkbara så den dunkar i så mkt bränsle den bara kan

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Nä tyvärr så är fortfarnde felet kvar !
Är snart 2 veckor sedan jag lämnade in den på skidoo verkstad där de bytte både dpm och mpem men utan resultat , den går precis lika illa.
Drar jag ur slangarna från förgasarna på dpm:en så går den att köra fast förhållandena blir ju så fel de kan bli så den drar enormt med bränsle.
Plockar jag ur solenoiden i dpm:en så ska jag känna att den vibrerar då skotern varvar mer än 3800 varv fast den är stendöd de händer inget.
Men tar jag 2 kablar och sätter 12v direkt på den så ja då hör man ett klick ock jag känner att den vibrerar.
Men eftersom både mpem och dpm är bytt så vet jag inte varför mpem:en inte skickar ngn signal till dpm:en eller så är de så att mpem inte skickar precis 12v som jag får då jag sätter den direkt på batteriet utan den kanske bara skickar 10v och då kanske inte signalen är tillräcklig för att solenoiden i dpm:en ska börja jobba ?

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Fick tips av en kamrat att sätta en jordkabel mellan motor och chassie så jag ringde killen på verkstan så han skulle genast kolla upp de.
Han ringde lite senare och nu gick skotern som ett skott igen men nu till de konstiga ......för när han kom tillbaka efter sprovturen så tog han bort jordkabeln och skotern gick precis lika bra utan.

rollzo

Medlem
12 feb 2006
46
0
1
Hej!
Har samma fel som dig, därför jag undrade förut. Någon som kan skriva en lite beskrivning hur man kan dra denna jordkabel,(vart fästa, grovlek .mm) skulle varit roligt att testa om det blir någon skillnad på min.

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Hade turen att komma över perfekt kabel på jobbe + att vi tillverkar alla sorters kabelskor så de blev en 25 mm2 och förtennda kabelskor.
Killen på verkstan sa att man skulle sätta kabeln så nära generatorn som möjligt och sedan på lämpligast ställe i chassiet.
Så prova du rollzo för de vore ju kanon om de funkade för dig också

rollzo

Medlem
12 feb 2006
46
0
1
och vart sitter generatorn närmare bestämt? vart/hur fästa i motorn? tänkte ut och pröva senare ikväll när jag kommer hem

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Fel av mig menade såklart startmotorn men har du ingen så sitter fästet under vänstra cylindern.
Men nu då jag backade av den från släpvagnen så gick den precis lika illa som innan å nu hjälper inte ens jordlabeln så jag tror man bli galen snart för vad i helv...e kan de vara för FEL på skotern.
Har betalat flera tusen nu i felsökning men utan resultat ........

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Söker man på dpm i skidoo forumet så ser jag ju att flera har ju haft precis samma problem som mig , summit som mxz men de tråkiga i kråksången är ju att ingen har skrivit hur dom fick iordning på skotern.
Killen på verkstan vill inte ha tillbaka den nu då han inte kan göra mer å snart är ju vintern slut och jag ha inte kunnat ta en endaste tur hittills :bawling:

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Testa att jorda jordkabeln från solenoiden direkt i chassiet, du kanske har ström ut till den men ingen jord.. bara en tanke.

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Sitter bara 2 kablar från boxen till solenoiden men kan en av dom vara jord då ?
Jag är inte så hemma på de elektriska serru :ciao:

p_karlsson

Ny medlem
14 mar 2010
2
0
1
låter precis som problemet jag haft på min mxz 600, men tog loss svänghjulet i helgen och då visade det sig att en bricka hade letat sig in och låg och störde avkännaren. petade bort den och nu går den som en klocka..

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Jag tog också bort svänghjulet i helgen då jag ska lämna bort statorn och få den omlindad men jag såg ingen bricka som kunde ligga och störa avkänaren på min så nu hoppas jag på att en omlindning ska göra susen.