Fortfarande samma fel

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har fortfarande problem med min summit 600-01
Är lättstartad bra tomgång men varvar man upp mot 3500-4000 så låter de som den börjar gå på en cylinder.
Slår jag på choken så går den betydligt bättre fast i intervaller ......nyper jag in gasen så river den iväg bra för att efter ett par sekunder gå på en cylinder ett par sekunder och sen dra den iväg igen och sådär håller den på.
Jag har renjort tanken bytt alla slangar tagit bort och rengjort bränslepumpen rengjort förgasarna flera gånger jag har sprayat startgas runt insug bakom primären mm har bytt tändstift plockat isär dpm:en och kollat givaren där men utan resultat :hmmmm2:
Har sett här på lite äldre forum att de är bla en summit 700-01 som hade exakt samma bekymmer som mig men tyvärr så framgick de inte i tråden hurvida problemet löstes.
Någon här ibland oss som sitter på svaret kanske :hello:
/ Stefan

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Ingen som helst reaktion på startgasen? Finns en anslutning under höger insug som går ner till vevhuset, den ska vara pluggad, iaf på min rotax 800 -03... Åker "hatten" av den så drar den rejält me tjuvluft...
Kollat komp? Kollat hur reedventilerna ser ut? Har du rätt tändstift, och hur ser dom ut, vit, svart, blöt?

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
på min summit hade jag nästan samma problem, jag skruvade ut sjuster skruven på förgasare, en vit ratt som långt nere. 1.5 varv ut ska den 2.5 är max, prova det

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Näe jag får ingen reaktin då jag sprayar med startgasen.
Inget strul med pluggen är de heller och reedventilerna är de inte heller ngt fel på dom är hur frächa som helst.
Tändstiftena är lite blöta men de beror nog på att jag får köra in den i garaget med choken på.
Har dock inte gjort ngt kompprov än men de kommer nog i dagarna men ha som svårt att tro att de ska blivit ngt fel där under natten då jag bara blockade bort insugningsgummina och rengjorde förgasarna sen satte jag ihop den och sedan dess har den betett sig på de här viset.

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Då jag plockade isär förgasarna så va mina skruvar utdragna 2 3/4 varv men om jag gör som du säger och skruvar ut dom bara 1,5 varv så borde den ju få ännu mindre bensin då de verkar som att den behöver få mer eftersom jag måste choka för att den ska gå bättre :hmmmm2:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Jäkla otur du har :bawling: jag kollade ju igenom fuggarna dina också så dom såg ju ut som nya inv och alla flotörmått var bra.

Du måste nog utesluta soppapumpen en gång för alla. Bygg om en 1,5l petflaska till soppa tank I med lång soppslang och glöm inte att borra ett 3mm lufthål i korken också. Tejpa fast flaskan över förgasarhöjd. Då ska den få soppa som duger för fullt ös.

En till sak som måste kollas lite snabbt och enkelt är att mäta kabeln som går från statorn till cdi boxen. Den kan ligga och småjorda,,Mycket vanligt fel på dessa motorer.. (äter statorlindning) . Om den nu inte jordar så gå vidare till ohm mäta rätt vären som statorn ska ha. vet inte om 600an har samm värde som 800an men jag gissar det,,,,ca 15-27ohm duger statorfelande kan uppträda liknade soppafel!!

Om du har statorlindnings fel så kan jag linda om statorn och gör den då extra vibb förstärkt så den håller för evigt. :hello:

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Mätte upp statorn idag och den visade 17,6 ohm så jag antar att allt är som de ska där.
Ska iväg nu ikväll och montera en 1,5L colaflaska som sagt för att kunna utesluta bränslepumpen så vi får se va de ger för resultat :argh:

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har nu med hjälp av Boost III lyckats hitta felet och de är min DPM som är felade.
Plockade bort alla slangar och då gick den genast mycket bättre :becky:
Så nu undrar jag om de finns ngn som vet om jag kan skaffa en dpm från vilken mxz summit mfl eller om dom är väldigt specifik för olika modeller :hmmmm2:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
vakumslangarna!!!

Ja detta här är ett relativt ovanligt fel som tur är, men många maskiner skär gång på gång förmodligen pga dessa FörB automatiska höjdbestycknings apparater, utan att ägaren eller skruvaren Fattar nada. Dom boxarna kan börja bestycka motorn snålare i vilket register som helst och motorn går en säker död tillmötes om den bara bestyckar en aning för snålt. (typ för fjällsåka) Det är knappt märkbart snålt. Det är bättre som i detta fall att dom lägger av ordentligt så man märker det. Man kan även råka montera slangar i fel årdning vid skruvning så den blir såhär tokig....

På en RMK 500 Polaris (98) och dess större bröder sitter ett liknade system fast något enklare men svindyr mojäng (4500kr) som ändrar bestyckningen automatiskt
Denna altitude junk lade av lite lagomt på kompisdaren rmk 500 så den vart lite halvslö i mellanregg och lite olika drag i fullgas,, den totalskar efter en tids körande :afraid:

Så se upp med tvekande motorgång!

Dom här altitudebestyckningsboxarna stryper inkommande luft till flotörhusen och på så vis får dom även mindre soppa är det tänkt

Jag byggde om denna RMK 500 till vanlig bestyckning alla old skol för den mojen kostade ju minst 4500kr :sick:

I detta fall låste sig nog denna automatik i mer eller mindre stängt läge för inkommande luft gissar jag.

Tacka vet jag gammelskotrar så man slipper sådan här skit .. Men ok,,,,när dom funkar räddar dom många motorer från skärning eller ägarna ska man väl säga,,,.. Kör man utan sådan altituidebox och bestyckat ner inför fjällsresan och glömmer sedan bestycka upp när dom kommer hem önskar man nog att man hade en :becky:

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Va in på skidoo i sollefteå igår för att hämta lite grejer som jag beställt så jag passade på att fråga va den dpm:n kostade och den gick loss på 3657:- ......för ett sketet plaströr med en liten givare i :tape:
Jo jag lossade på alla slangar till dpm:n och lät endast kontakten till mpem boxen sitta kvar men som sagt jag gjorde bara en ytterst liten och försiktig provkörning just för rädslan av ett större motorhaveri.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Va in på skidoo i sollefteå igår för att hämta lite grejer som jag beställt så jag passade på att fråga va den dpm:n kostade och den gick loss på 3657:- ......för ett sketet plaströr med en liten givare i :tape:
Jo jag lossade på alla slangar till dpm:n och lät endast kontakten till mpem boxen sitta kvar men som sagt jag gjorde bara en ytterst liten och försiktig provkörning just för rädslan av ett större motorhaveri.

Jäklar då är dom lika dyra som Polaris.:bawling: Då ska du nog inte köpa en ny då jag inte 100% kan lova att den blir ok (80%) Du bör låna eller få tag i beg . Den kan ha ett annat fel även om det är långsökt.

Hoppas knäet blev bra ivf :)

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har nu ringt 4-5 skoterskrotar mailat och ringt privatpersoner ja jag ha tom en köpesannons här på en dpm men dom verkar va omöjliga att få tag i men ha nu fått tag i en dpm från en mxz 600-04 är de ngn här som vet om den passar på min summit 600-01 :hmmmm2:

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har nu hittat felet och de är min mpem box som inte skickar ngn signal till solanoiden som sitter i dpm:en.
Så nu bli de till att jaga en ny mpem och koda om den.

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Var på en skidoo verkstad idag och satte dit en ny mpem + omkodning men döm om min förvåning då skotern går precis lika illa som innan.
Killen på verkstan hade inte som helst ngn aning och hade aldrig sett en skoter bete sig på de här viset så jag fick vackert åka hemöver utan att ha blivit ett dugg klokare :worried:

N

N_w

ursäkta men blir tokig... får inte klart för mig vad en dpm är? anar att det har med gasarna att göra eller tändningen? förklara gärna

ursäktar med all respekt HOPPLÖS tråden behöver inte bli vilse ledd av mitt inlägg