Fortfarande problem med e-tec 800 på 2015 årsmodell?

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Tänkte beställa ny skoter till nästa säsong och det står mellan en summit och m8000.
Men har läst så mkt negativt om e-tec motorn så jag undrar om det är gjort någon förbättring mot tidigare av lager/kolvar eller har man någon garanti på kolvar som det var tidigare och att dom kollar vev osv på servicen?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mycket problem med E-Tec?
Det som varit problem med har dom tagit på sej på förlängd garanti. så som vevaxlar och kolvar på 2011 och kolvar 2012.
Och ja det är nya lager och kolvar i dom nu så t.ex min 2014 omfattas ännu inte av några "kända" Problem.
Annars tycker jag e-tec verkar hålla ricktigt bra. Pga så fort det är minsta problem så skriker alla rakt ut på alla forum och jag har knapps läst något ang E-tec 800.

Om valet står mellan en summit och en arctic tycker jag du inte änns ska fundera.
Summiten kanske mest lättkörda lössnö skotern på marknaden
Arctic kanske klumpigaste och mest svårkörda på marknaden.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Arcticen är inte svårkörd! Och förmodligen den roligaste och mest pålitliga motorn på marknaden förutom Yamaha ev då!
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Mycket problem med E-Tec?
Det som varit problem med har dom tagit på sej på förlängd garanti. så som vevaxlar och kolvar på 2011 och kolvar 2012.
Och ja det är nya lager och kolvar i dom nu så t.ex min 2014 omfattas ännu inte av några "kända" Problem.
Annars tycker jag e-tec verkar hålla ricktigt bra. Pga så fort det är minsta problem så skriker alla rakt ut på alla forum och jag har knapps läst något ang E-tec 800.

Om valet står mellan en summit och en arctic tycker jag du inte änns ska fundera.
Summiten kanske mest lättkörda lössnö skotern på marknaden
Arctic kanske klumpigaste och mest svårkörda på marknaden.

Instämmer helt!
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Känner du många polare som har en uppsättning tum verktyg kan man ju fundera på arctic, Annars vart nog valet ännu enklare.

Har ännu inte hört nånting om nya 800 e-tec som krånglat. Vet av någon tändspole som gått men det är allt jag hört nå om.
Inte hört om nå remslitage heller för den delen.
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Okej det låter bra för jag trivdes ganska bra på en summit. Men tycker verkligen inte att man ska behöva byta kolvar efter 3-400mil.

Visst jag vet att summiten är lössnöns konung,
men Arcticen kan man ju inte säga är svårkörd eller tar sig dåligt heller, väger man bara mer än 60kg så klarar vem som helst att bryta omkull den lekandes lätt, och jag gillar verkligen deras motorer som tämligen levererar gott med effekt och är väldigt skottsäkra för att vara en 2taktare.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ja eller så lever jag i min lilla låda här i Lofsdalen :)
Dom jag känner med 800 etec har då inte bytt många remmar i vinter iaf.
Men som sagt så har jag inte heller lus läst varje tråd här på forumet i vinter.

Så det grundar jag mitt ovetande svar på ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns ingen skoter som är ofelbar!
Remmarna fungerar bra nu. Är typ 2st på forumet med freeride 137" som jag läst haft stora bekymmer.
Dom andra märkena byter remmar också bara så ni vet!
Har många PRO åkare i vårat gäng som mer eller mindre alla någon gång haft problem med remmen vid ca 30 mil. Har inga många AC Åkare i vårat gäng men har hört en hel del rem historier där också.
Vi är blandat Polaris Ski-Doo och Arctic i vårat gäng och ski-doo sticker inte ut på något sätt att dom tar mer rem än någon annan. Kör du polaris får du även byta belt remmen lite nu ock då också!

Har bytlånad skoter med 3st Arctic åkare i vinter och dom 3 har sagt så här:
Nr1: Kul att köra lite BRP ibland så man får svänga lite.
Nr2: Håller linjen mycket bättre och är lättare att bryta omkull.
Nr3: Jäklar vad lättkörd din var.

Nog för jag är ski-doo *** men en polaris kan jag inte säga annat än att det är en bra skoter men passar inte mej men jag kan helt ärligt säga att jag tycker Arctics lössnö skotrar är rentutav dåliga.

Visst dom har bra klipp i motorn men det är allt. Och dom blöddrar värre en en gammal förgasar motor på låga varv. och original variatorerna tappar varven när det går tungt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Men brygg då!

Måste försvara arcticen lite känner jag, dom kräver lite tillvänjning men jag gillar dom, vill man ha mycket att åka med så har 800ho motorn grym potential och är lätt att trimma.

Oavsett märke så bör ett anpassat v-kit införskaffas för att hålla remmar vid liv och få lite mer fart på mattan. Alla märken har lite olika egenskaper och olika brister, är man inte märkes fantast så rekommenderar jag att köpa så mkt maskin som möjligt för pengarna!
Dvs köp den mest prisvärda maskinen så finns det pengar till annat över.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men brygg då!

Måste försvara arcticen lite känner jag, dom kräver lite tillvänjning men jag gillar dom, vill man ha mycket att åka med så har 800ho motorn grym potential och är lätt att trimma.

Oavsett märke så bör ett anpassat v-kit införskaffas för att hålla remmar vid liv och få lite mer fart på mattan. Alla märken har lite olika egenskaper och olika brister, är man inte märkes fantast så rekommenderar jag att köpa så mkt maskin som möjligt för pengarna!
Dvs köp den mest prisvärda maskinen så finns det pengar till annat över.
No hard feelings nu Macke! Vet du innerst inne fortfarande har BRP Innom dej hehe:)

Kan hålla med om att förutom att motorn bluddrar på låga varv så verkar motorn vara fin. driftsäker och lätt trimmad.
Men som skogs körar skoter går den bort för mej. Fungerar säker bra till blandad körning men skrå körning i skogen kan jag inte komma överens med den hur jag änn försöker. Framförallt att det inte går att styra om man står upp. Är så konstig vinkel på styret så man får ingen kraft.

Och ja det är som du säger det kräver sin man att köra dom. Dom jag vet som kör dom som är lite större och har mer att sätta emot och är så pass duktig förare så du kan ha skidorna i luften hela tiden går det bra att köra dom.
Har sett dom som kör med Arctic där jag önskar jag kunde köra med min summit. Men skillnaden är att med summiten behöver du inte vara Burant för att klara av att köra i skogen utan nästan oavsett kunskaper så klarar du det.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Inget remslitage?? Skämtar ni, eller är detta första tråden ni läser här!????
Min Fr 146" -14 har gått 112mil nu och inget remproblem. Blandad körning, men mycket skogslek och klättring i både puder å tö...så fort en spränger en rem är de fel på alla! Kan ju bero en heldel på föraren och hur han behandlar remen sin!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har Arctic fått till sina remproblem nu då? Finns väl inget fordon i världshistorien som ätit remmar som en -12 A-C!

Jag vet att smaken är som baken, (en del har ful), men det jag skulle ha som största motargument mot ett Arcticköp är nog hur fruktansvärt komplicerad och tungskruvad den är. Jag och polaren "klädde av" hans HCR 1100 Turbo i somras och det var ju ett mindre projekt att bara få av plasten från den. Sen att ärthjärnorna fått för sej att kedjehuslocket är bra att ha som oljebehållare är ju bara helt "underbart"!!! Det är lite SAAB över hela bygget, ett par riktigt strålande idéer som döljs bakom minst lika många överkorkade.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har Arctic fått till sina remproblem nu då? Finns väl inget fordon i världshistorien som ätit remmar som en -12 A-C! U

Jag vet att smaken är som baken, (en del har ful), men det jag skulle ha som största motargument mot ett Arcticköp är nog hur fruktansvärt komplicerad och tungskruvad den är. Jag och polaren "klädde av" hans HCR 1100 Turbo i somras och det var ju ett mindre projekt att bara få av plasten från den. Sen att ärthjärnorna fått för sej att kedjehuslocket är bra att ha som oljebehållare är ju bara helt "underbart"!!! Det är lite SAAB över hela bygget, ett par riktigt strålande idéer som döljs bakom minst lika många överkorkade.
Var det inte brp på sina modeller mellan 00 och 13 som käkade remmar till frukost? Eller minst sagt hur var det runt 2011? När freeriden käkade även remmar mellan frukost och lunch?

Varför ska man "klä av" en skoter som funkar?
Dom har väl fått till remätandet med 14ns variator?
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Har ett Cudney racing variatorkitt på min 09 Summit och den är otroligt snäll på remmen, och på Summit 06 som jag hade var det samma sak fast utan variatorkitt. Det var en av de stora fasorna med att köra BRP men det är ingenting jag varit med om ännu, peppar-peppar :)

Men åter till tråden om e-tec 800 så måste jag faktiskt få skryta upp den. Den låter som en symaskin men går som fan! Går dessutom billigt och drar lite olja. :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja den går ricktigt bra. Med rätt grejjer i variatorerna har den även bra gassvar.
Drar lite soppa gör den verkligen men ingen får tro att dom drar lite olja vid hård körning för då blir ni besvikna. Kör du lugt ska den dra lite olja men inget jag testat =)
Men drar väl inge mer än dom gjort förut så ingen big deal. Sista jag snålar på är olja.

Jag skulle ha svårt att släppa E-tec nu när jag väl börjar köra den.

Låter som en symaskin är väl att ta i. På tomgången låter den mesigt men finns lite ryt i den då man plågar den. Ska vi kunna fortsätta köra skoter i våra fjäll där vi får trängas med samer och skidåkare måste skotrarna börja bli tystare. För vi har väl växt ifrån moppe tiden då den som låter värst går värst eller hur?
Vill ni ha lite extra ljud så köp en oisolerad pipa. låter betydligt mer för föraren med endast ett lite vassare ljud utan att direkt vara högre utifrån sett.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Här har ni några små klipp för att höra skillnaden med och utan pipa.

Utan pipa

[video=youtube;xxzvMixwLAg]http://www.youtube.com/watch?v=xxzvMixwLAg[/video]

Med SPI pipa

[video=youtube;JNyT5HCZd2c]http://www.youtube.com/watch?v=JNyT5HCZd2c[/video]