Formula Z driver dåligt

Icee

Medlem
11 jan 2009
28
0
1
Vasa Finland
Hej

Jahap då var de dags för första problemet.

Har en Formula Z 583 -94a som har börjat slira nånstans före mattdrivningen då den blir varm. Har dålig koll på hur skiten är uppbyggd så något tips vore great. Hadde upp kjedjehuset men där såg allt fint ut. Variatorremmen är nästan ny.

Den gör precis som de gör på en båtmotor då bussningen i propellerna tar slut. Så tips tages mer än gärna emot.
 

Icee

Medlem
11 jan 2009
28
0
1
Vasa Finland
De känns inte som att den skulle slira på remen utan de är precis som om de är någon bussning som inte årkar med.

Hur är det uppbyggt bakom kjedjehuset. Sitter drevet direkt mot axeln som driver matten eller är de något imellan.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
ja, sitter ett drev på variator axeln och ett nere på drivaxeln till mattan, finns inget som kan slira dära om inte kedjan rappar och det skulle höras bra om det slirar på ett drev.. Det är inte matta som är för slak så den rappar på drivhjulen då ? Fast det skulle oxå höras och hela skotern skaka när den rappar över på kuggarna på drivhjulen...
 

Icee

Medlem
11 jan 2009
28
0
1
Vasa Finland
ja, sitter ett drev på variator axeln och ett nere på drivaxeln till mattan, finns inget som kan slira dära om inte kedjan rappar och det skulle höras bra om det slirar på ett drev.. Det är inte matta som är för slak så den rappar på drivhjulen då ? Fast det skulle oxå höras och hela skotern skaka när den rappar över på kuggarna på drivhjulen...
Nej den slirar inte på mattan, hastighetsmätarn rör som sakt inte på sig, bara varven som ändras.
Skulle den slira på remen skulle de väll lukta bränt?
Dom som vet hur en snurra beter sig då propellern slutar att greppa så är de precis lika som den gör nu.

Får ta å lyfta bort kåpan och sticka ut och prova, probleme e att de e fan 3km innan jag kan ge på från huset. Då skall en tripp längs vägen på 500m också paseras. suck.

Som kuriosa kan nämnas att då den gjord de första gången tar jag landsvägen hem istället för skogen. Då jag svänger in på gården kommer gränsövervakningen insvängades efter. Suck. Som om de inte räckte smalt kolven på kissen också. Bra lördag man har haft.
 

Icee

Medlem
11 jan 2009
28
0
1
Vasa Finland
Kan ju medela va felet var.

Fick en begangnad matta i mycke bättre skick än den jag har så vart att börja riva ner skotern.
Då jag tar loss kjedjehuset hittar jag felet. Lagret till de som driver mattan va de no heter går fan knappt runt.
Inte konstit att den itt årkar dra någo då den blir varm med ett kärvande och då menar jag kärvande lager.