Formula 500 -98 går väldigt dåligt kall

pontan666

Medlem
18 feb 2009
28
0
1
Har en Formula 500 -98 som går väldigt dåligt kall! När den är varm så går den klockrent
Igår var jag ute, lät den stå minst 5min på tomgång så att den skulle bli varm.
Körde på gångvägen till leden utan problem men så fort man kommer ut på leden och det blir mer motstånd så blöddrar den och den går på en burk låter det som. Om man gasar till då så släpper det men så fort man släpper gasen och ska gasa på igen så händer samma sak?
Den har inte alltid varit så här, det vart något på slutet av förra säsongen :hmmmm2:

:afraid:

pontan666

Medlem
18 feb 2009
28
0
1
Bytte stiften nyss och det vart lite bättre.
När man stannar så tar det ett tag innan den går ner till normala tomgångsvarv också. Så var det inte förut.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har du ojämn tomgång kan den dra tjuvkuft nånstans.. = inge bra

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Alltså precis när man stannar så har den högre tomgång men om man låter den vara i kanske 5sek så går den ner till normal. Vid tjuvluft så borde tomgången vara hög hela tiden?

/Pontan666 på lånad användare

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
nja inte säkert den kan hålla tätt åt dig på tomgång därav att den går ner i varv igen. men vid hal/helgas så motorn bygger upp tryck kan den dra i sig luft och fukt så den går illa...

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Kolla membranet i bränslepumpen
om det är spruckit så kommer det bränsle ner i vevhuset
på den cylinder som den slangen går till.

Alltså precis när man stannar så har den högre tomgång men om man låter den vara i kanske 5sek så går den ner till normal. Vid tjuvluft så borde tomgången vara hög hela tiden?

/Pontan666 på lånad användare

pontan666

Medlem
18 feb 2009
28
0
1
Drar upp tråden igen då jag ej har fått till skotern.
Jag tror att problemet uppstod när jag var ute och körde och ena stiftet gick sönder och jag var tvungen att köra en bit på bara en cylinder.

När den är kall och man startar den så går den på båda burkarna men när man ska köra iväg så att motorn får motstånd så går den bara på ena burken tills den blir riktigt varm. Ibland släpper det helt om man gasar till lite.
Den går klockrent när den har blivit varm.

Sen i påskas när det var varmt så blev pipan så pass varm att den smalt värme skyddet på huven, tänkte om det kan ha något med saken att göra.
Kollade om den drog tjuvluft men kunde inte hitta något.