Formula 500 -97

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
Någon som har eller har haft en sån?
Hur går dom?
Är det rave portar på den?
Kända fel?
Hur går de i snön?

Tacksam för svar
 
?

: )

Det finns bättre och billigare skotrar som har mera krut i sig.
 

Tobbe_H

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Luleå Sverige
Har haft en Formula 500 -97. Den har inte RAVE-portar, det kom till -98. Den har mjuk och svampig fjädring och en dyna som man sjunker ned flera centimeter i när man sätter sig, men motorn är rätt bra (kan inte mäta sig med mxz 583:an som jag har nu, men helt okej ändå) och framförallt är den riktigt bränslesnål. Rätt lätt maskin också. 212 kg torr har jag för mig. Har kring 85 hk. Summering: Bra för touringkörning, sämre för hårdkörning. Billig i drift, men något klen motor.
 

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
Är en mxz 583 -96 bättre?
Drar det mycket mer bränsle?
Vad kostar dom ungefär att försäkra?
Hur många hk har den?
Hur går den i snön?
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
prova nått anant.. typ en lynx enduro.. billigare å bättre..enligt min mening..
 

Tobbe_H

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Luleå Sverige
Mxz 583 har bättre fjädring, bättre sits, mer hästkrafter (har sett en bromsning som visar 105,6 hk). Jämfört med formula 500:an så drar mxz:an rätt så mycket mer bränsle. Kör då hårt får du räkna med ca. 3 l/mil, där formula 500:an tagit strax över 2 l/mil. Kör man lugnt kan man nog få ner mxz:an till runt 2 l/mil eller strax därunder, kör man lugnt med formula 500:an, har jag hört folk som fått ned den till 1,3 l/mil, även fast nu kanske 1,5 l/mil är mer rimligt. Min mxz 583 kostar ca. 3500 kr att försäkra. Mxz:an går faktiskt rätt bra i snön, rolig att köra med i lössnö är den iaf. Då har jag iof en hk-matta på 36,8 mmm på min, men den gick hyfsat bra i lössnön även innan det. Så, det beror på vad du prioriterar. Prioriterar du själva körningen, solklart mxz 583. Prioriterar du låga kostnader, formula 500.