Formula 3 som trilskas

Egnor

Ny medlem
21 okt 2006
4
0
1
Har en 99:as formula 3 som inte går som den ska. Vägrar gå på alla burkar. Har haft den inne på service hos en jag känner som driver egen rep verkstad. Nya tändstift, bytt insugningsgummi som tjuvdrog luft, rengjort förgasarna, munstycken etc. Kompan är bra på alla cylindrar, bra gnista på alla stift, den får bränsle som den ska. Men ändå så går den knappt.. Det enda han ville gissa på nu själv när jag pratade med honom var att det skulle kunna vara cylinderfotspackningen som gått, därav att den inte går som den ska. Men om den är väck så borde väl kompan ge nerslag? Har själv ingen stenkoll på skoterskruvning, så jag tänkte jag skulle höra om nån här kände igen sig alt. har några tips? Skulle vara bra att veta lite innan man tar beslut om att plocka upp motorn för vidare koll. Nu vet jag inte om han har kollat inställningar på trottlar, luftskruvarna osv..nog för att jag skulle anta det iaf men. Om det skulle kunna vara så att nån av förgasarna har fått för sig nå fläng. Innan jag har haft den inne på service så det lilla jag kört den så har den vart väldigt svårt att få å gå på tomgång tills man kört 10-15 min el så. Samt att den har råmat rätt fint innan man kommer upp i varv, har inte alls gått bra..nästan så man skulle kunna tro att den fått för mycket soppa, men stiften har inte gett antydan på det iaf. Tacksam för alla funderingar.
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
har du provat att tömma tanken o skölja ur den?
om det finns skit som följer med in till motorn
o slagen i tanken om den är fräsh o så så det inte har börjat ruttna upp av besinen
 

Egnor

Ny medlem
21 okt 2006
4
0
1
Nej, har inte gjort nån koll på tanken. Var där igår och kollade hur det såg ut, nere emellan 2 av cylindrarna längst ner mot cylinderfoten så är det en ren fläck, precis som om den skulle trycka ut luft där. Samt att rakt ovanför vid topplocket så ser det ut som det läcker också. Han skulle ta isär motorn så får vi se om det är nån oring eller nått som gått väck.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Ifall en packning gått sönder så bör de va mkt "svart olja aktigt" där.