Forest fox 440 -03 elstart funkar ej (elschema?)

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Hej på er,
Elstarten har lagt av på foxen.
Jag kan tvinga igång igång den genom att lägga 12V direkt på solenoiden, så startmotorn är ok.

Det är en röd/grön kabel som går till solenoiden, och det finns en röd/grön i tändningslåset.
Men dels får jag inte 12V från tändningslåset, och dels så verkar det vara avbrott på kabeln mellan tändningslås och solenoid, när jag ohm-mäter den...

Men det är ju osannolikt att det har blivit flera fel samtidigt, så jag funderar på om jag verkligen mäter på rätt kabel...

Är det någon som har ett elschema till detta?

Eller som kanske vet på rak arm, hur det är kopplat eller vad felet kan vara?




Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

unlimited

Medlem
8 jan 2013
9
0
1
Hej.
Låset spänningsmatas från röd kabel. 1.5mm2 Det sitter även en 20A säkring mellan batteriet och låset.

Däremot så går röd/grön kabel till solenoid, precis som du beskriver. Det finns också ett kopplingsstycke längst vägen som det ser ut på schemat. samt självklart också kontaktstycket bakom tändningslås.

Har du spänning fram till tändningslåset?
 

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Tack för tipsen!
Japp, det fanns 12V fram till tändningslåset, på den röda kabeln.

Det var både kontaktstycket för den röd/gröna kabeln till solenoiden som hade åkt isär lite, vilket troligen hände när jag lossade panelen för tändningslåset.
Samt att tändningslåset är kasst.
Så jag ska beställa ett nytt lås.

Är det någon större skillnad på ett originallås jämfört med ett eftermarknads, månntro?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Det blev ett eftermarknadslås.
Förra gången jag beställde originaldelar tog det över 2v...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Nu har jag nya problem...
Skotern funkade bra efter byte av tändningslåset.
Men nu slutade lyset och laddningen funka.

Ingen som sitter på ett elschema och kan dela med sig av det?

Jag misstänker att det är laddregulatorn som har gått åt h-e...
Den gulsvarta kabeln från tändningslåset ger 0V både med tändningen av och på.
Men när man startar motorn så får jag ca 200VDC och 60VAC där...!
Batterispänningen är dock oförändrad på ca 12,5V även med motorn igång så det laddar inte något...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja laddtregulatorn som även är en voltregulator har lagt av. Kolla jordningen till den noga innan du sätter i en ny.
 
Reactions: Grottulf

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du orkar så kolla hela kabelstammen noga för om någon kabel ligger och kortar mot jord så flyger även den laddregulatorn. Känsliga ställen brukar va under sadel /tank på alla maskiner dvs baklysets kabel som nött hål någonstanns under sadel/tank. Men även alla andra kablar är misstänkta typ kabelskav till handvärmare eller under motor där de är tight typ ut från statorhus,,, ja du fattar :)
 

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Om du orkar så kolla hela kabelstammen noga för om någon kabel ligger och kortar mot jord så flyger även den laddregulatorn. Känsliga ställen brukar va under sadel /tank på alla maskiner dvs baklysets kabel som nött hål någonstanns under sadel/tank. Men även alla andra kablar är misstänkta typ kabelskav till handvärmare eller under motor där de är tight typ ut från statorhus,,, ja du fattar :)
Bra tips! Ska kolla på det