Ford V4P6 V4 motor - Saab 95

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hej!
Tänkte om det finns någon som vet något om dessa mekaniska undren.
Vet att det finns andra ställen att fråga på men ids inte börja bli medlem över halva nätet, så tänkte att det finns säkert kompetent folk på dessa motorer här också! :)
Motorn är med sanna ord en Ford V4, V4P6 för att vara exakt, och kommer från en '71:as Saab 95 familjevagn.



Vart nästan på väg att sälja iväg den men fick helt enkelt separationsångest och vill behålla den, men vet inte hur jag ska gå tillväga med delar, behöver en ny drevsats bland annat, drevsats kan jag få tag på, men till vilket pris beror på om jag ska ha stål eller backelit drev, det får man se senare vilket.



Har idéer om att tillverka de flesta packningarna själv utav packmaterial och ur korkark, spara ett par slantar på vägen helt enkelt.



Finns det något intresse för dessa projekt här alls eller, är det bara göra mitt eget rejs på det här?
Tack på förhand! :)
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Dom har väl en balansaxel som kan vara lite bökiga, skär den så har jag hört att det är "nästan" omöjligt att laga. Jag känner ett SAAB V4 freak som jag ska höra med, han kan allt och lite till om dessa motorer. :)
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
711
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Brukar vara främre lagret på balans axeln som går sönder. drev finns att köpa hos saab v4 klubben.
så även lagrena tror jag var ett par årsen man håll på med v4:an