Folk som byter ägare på skotern för att bryta försäkringen.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har hört om folk som byter ägare på sin skoter på t ex våren och skriver den på t ex en släkting bara för att bryta försäkringen. Sen när snön kommer så skriver man över den igen på föregående ägare och försäkrar den igen. Lär väl vara vanligast med skoter och motorcykel.

Min egen åsikt är att köper man en skoter ska man ha råd med försäkringen också, året om. Onödigt att få 2 ägarbyten per år på fordonet och få fler "antal ägare" i regpappret.

Är det inte en form av försäkringsbedrägeri?
 
E

ejwbegysv

Ja eller så tar man folksam som låter dig ställa av skotern och ej blir tvungen att fortsätta betala premien
 

tompus

Medlem
12 feb 2010
46
0
1
gävle
tycker det känns lite värre med dessa som kör oförsäkrat helt o hållet eller gör en skenförsäkring,
men vi tycker ju alla olika som sagt var,
 

John.Karlsson

Medlem
2 feb 2009
26
0
1
Sala
Jag är en av dom du pratar om, dock gäller det motorcykeln.

Skulle ställa av den i höstas, men det fick jag inte...
Skrev över den på farsan å vipps så sparar jag 400:-/månaden, nästa gång blir det ett bolag som tillåter att man ställer av den, det är ändå stora pengar det handlar om medans ett fordon, varesig det är en hoj eller skoter står undangömd i garaget pga väglaget...

Skäms inte för det, visst jag har råd att ha den kvar, men dom pengarna kan jag också lägga på nåt roligare.

Viktigare är då att fordonet är försäkrat på rätt sätt när det väl används tycker jag.
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Min egen åsikt är att köper man en skoter ska man ha råd med försäkringen också, året om. Onödigt att få 2 ägarbyten per år på fordonet och få fler "antal ägare" i regpappret.
I många fall handlar det nog inte om att folk inte har råd, utan att spara lite pengar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
håller mer tidigare talare. Det handlar nog inte om att inte ha råd, utan om att spara pengar. Jag har gjort så många gånger och kommer fortsätta så. Sparar nästan 12 000 kr/år på det viset. Det blir många liter bensin=)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Tidigare år har man bra kunnat ställa av skotern på sommaren och inte betala för trafikförsäkringen här i Finland, men nu har Lokalförsäkring ändrat upplågget för försäkringen, så den faktureras procentuellt per månad den är i bruk, största summan ligger på december, januari, februari och mars. Så istället för att ställa av och lämna in plåtarna så får den stå med full försäkring, för jag tjänar inte ett smack då det kostar 11€ att lämna in och hämta ut per gång, och 12€ för registerboken, så dessa summor äter upp det ja skulle spara ändå.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har hört om folk som byter ägare på sin skoter på t ex våren och skriver den på t ex en släkting bara för att bryta försäkringen. Sen när snön kommer så skriver man över den igen på föregående ägare och försäkrar den igen. Lär väl vara vanligast med skoter och motorcykel.

Min egen åsikt är att köper man en skoter ska man ha råd med försäkringen också, året om. Onödigt att få 2 ägarbyten per år på fordonet och få fler "antal ägare" i regpappret.

Är det inte en form av försäkringsbedrägeri?
Börjar bakifrån. Vad i skulle bedrägeriet bestå? Du äger inte skotern längre när du skrivit över den på någon annan. Om du fått betalt för den eller inte har ingen juridisk betydelse. Den nye ägaren, vare sig det är grannen, pappa eller kungen, gör precis vad han vill med skotern. Och en avställd skoter behöver man ingen försäkring på, som bekant. Det finns ingen del i det förfarandet som är olaglig. Man betalar för den tid man ägt och haft fordonet försäkrat helt enkelt. I det ögonblick skotern bytt ägare har du inget med den att göra alls längre.

Antalet ägare drabbar ju, om någon, dig själv när du ska sälja skotern. Men jag tycker det där är en ren myt, den som bryr sig om sådant kollar också vilka de tidigare ägarna varit och då ser man snabbt om den skiftat mellan samma personer. Skicket är ju tusen gånger mer värt än antalet ägare.

Avslutningsvis får var och en avgöra vad de har råd med. Så länge man inte bryter mot några lagar så ser jag inget problem alls med det här förfarandet. Problemet ligger i att man måste ha en snöskoter försäkrad hela året trots att den bara används ett par månader. Att tvingas betala trafikförsäkring för tolv månader och utnyttja den i fyra är inte schysst.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag skulle vilja ifrågasätta vissa bolags ovilja att låta oss ställa av skotrarna när säsongen är över

Jag kan förstå att dom inte vill att folk ska ställa av/på dom varje helg men när säsongen är slut så borde man rimligtvis kunna ställa av skotern utan problem

Har man skotern helförsäkrad så löper ju bolaget ofantligt mycket mindre risk att behöva betala ut några pengar på sommarhalvåret men endå ska dom ha fullt pris av oss som betalar
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu tar ju bolagen mer pengar för vinter månaderna är sommar månaderna. Kan tipsa om folksam som faktiska har blivit riktigt billiga på halv försäkringen. Halverade kostnaden på min rx1a... men vissta fan är det dyrt. Vem skulle betala 50 kr milen för att försäkra bilen? Vore kul att se intäkter kontra kostnader på skoter. Om folk skulle vara mer noga på vad dom köper beggat i reservdelar så misstänker jag att premierna skulle gå. Ner. Samma sak om alla verkligen låste sina maskiner ordentligt. Till många maskiner behövs ju inte nyckeeln och att tjuvkoppla dem går lika fort som att använda nyckel....grannen har tom slutat använda nyckeln på sin 08as polaris.....
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Har köpt en skoter nyligen och tänker göra så att ja byter ägare. Försäkringen ligger på 2600 året de tänker jag inte betala.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Nu tar ju bolagen mer pengar för vinter månaderna är sommar månaderna. Kan tipsa om folksam som faktiska har blivit riktigt billiga på halv försäkringen. Halverade kostnaden på min rx1a... men vissta fan är det dyrt. Vem skulle betala 50 kr milen för att försäkra bilen? Vore kul att se intäkter kontra kostnader på skoter. Om folk skulle vara mer noga på vad dom köper beggat i reservdelar så misstänker jag att premierna skulle gå. Ner. Samma sak om alla verkligen låste sina maskiner ordentligt. Till många maskiner behövs ju inte nyckeeln och att tjuvkoppla dem går lika fort som att använda nyckel....grannen har tom slutat använda nyckeln på sin 08as polaris.....


Alla bolag jag hittils haft så har försäkringen varit precis samma alla månader på året
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Jag tycker det känns betydligt bättre att ha helårsförsäkring på motorcyckeln eftersom den kan man använda även på vintern om vädret ger en möjlighet åtminstonde i södra svergie, men att vara tvungen att ha helårsförsäkring på skotern tycker jag är skit eftersom dom flesta vare sig har snö på sommaren eller tar fram skotern för att köra på sjön eller en betesvall.
Men som vanligt är vi konsumenter helt i händerna på F-bolagen.
/Highlander
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Du har säkert dina anledningar, men jag blev mest nyfiken. 2600kr Helårm=S Det lät ju jättebilligt?
Det är inte värt och betala 2 600 för 3-4 månader körning om året.
Min bror betalar 700 kr året för sin skoter. Så om det är billigt med 2 600 kan ja inte hålla med om.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kan tipsa om moderna trygghetsförsäkringar. Har dock bara trafik där men min 700 sks - 03 kostar 1095:- om året där. Måste dock ha nordera som bank eller sambo/maka som har nordea.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är inte värt och betala 2 600 för 3-4 månader körning om året.
Min bror betalar 700 kr året för sin skoter. Så om det är billigt med 2 600 kan ja inte hålla med om.
Vänta bara tills du kliver upp i årsmodell och kubik... :)