fogelsta eller 4p?

troj

Aktiv medlem
30 nov 2014
52
0
1
norrland
Vilket av dessa kåpsläp är bäst?För/nackdelar?Klarar man sig med ett 380cm långt med en 153"skoter och en brännapulka?Ska vara med kåpa..
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag kör ett 445 4p släp med kåpa. Perfekt att inte behöva ställa grejerna så tight mot varandra vid lastning. Fogelsta känns inte lika robust är mitt tycke. Tittade på båda. 4p vagnen av nya modellen känns väl genomtänkt idag.

//nöjd 4p ägare.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Du får inte in en skoter och brännapulka i en vagn med kåpa som är 380långt om inte bredden är så att du kan ställa pulkan bredvid skotern.
Jag har en 4P inline XL vagn som är 185x427 och jag behöver skruva av själva pakethållaren för att kunna få in min summit xm och brännapulka under kåpan
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Utan vidare anledning skulle jag valt en 4P. Har aldrig haft en 4P, tror inte jag dragit en 4P någon gång, men ett gäng fogelsta har jag dragit och kvaliten på dem är då inte riktigt okey.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har 4p TXi 445 x 185 utan kåpa. På den sticker pakethållaren och bakdelen av plastskidorna på min Brännapulkan komfort ut över baklämmen när jag lastar den tillsammans med en Lynx x-trim.
Väldigt nöjd med vagnen, glad att jag valde inline då den är fantastiskt lätt att dra.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag hänger på den här tråden då jag också behöver handla vagn. Jag kommer dock att behöva frakta 2 skotrar och ingen pulka. Förutom 4p har jag även sneglat på Rekotrailer med glasfiberkåpa, har någon erfarenheter av dessa? Polarens 4p med alukåpa har blivit bulig av för mycket närkontakt med styrändar (380x185).
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag hänger på den här tråden då jag också behöver handla vagn. Jag kommer dock att behöva frakta 2 skotrar och ingen pulka. Förutom 4p har jag även sneglat på Rekotrailer med glasfiberkåpa, har någon erfarenheter av dessa? Polarens 4p med alukåpa har blivit bulig av för mycket närkontakt med styrändar (380x185).
Kolla nærmare på Fogelsta S1938 eller 4P 380TXI, dær har du två fina Inline-vagnar som går i bilens hjulspår och rymmer 2 långa maskiner. Jag har faktiskt aldrig jæmført, men det uppslevs som att Fogelstas kåpa ær rymligare och lite mindre strømlinjeformad, och dærmed kanske mindre kænslig før utstickande styren osv.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man tänker ha kvar vagnen länge, så är det klokt att kolla om axel och bromsar är av något välkänt märke som det går lätt att köpa delar till från t ex tyska eBayhandlare. Släpvagnsdelar är rent ut sagt hutlöst överprissatta på den svenska marknaden.

Ska man inte bara dra skotrar på vagnen utan det också kan bli aktuellt att köra lätt och ömtålig last (t ex möbler) så är det bra om den har stötdämpare. Gummifjädrade vagnar utan stötdämpare brukar hoppa omkring en hel del när de går med lätt last.

Om man vill kunna använda vagnen för lite av varje så är det bra om även framlämmen går att fälla ner eller ta bort, tyvärr är den ofta fast på kåpvagnar.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
kan bara tala om erfarenheten jag har av nya 4p 445 vad det nu heter med kåpa, och där finns inte ordet kvalite. ojämt galvat innuti vagnen på lämmar, ser ut som det runnit galv och sen helt plötsligt som att det är målat på. grymt otätt kring fram/bakläm så det man kör blir ordentligt dammigt. även lysen som inte fungerar, positionerna som sitter på skärmarna (dioder) som inte fungerar mm på en NY vagn, det hade då inte jag köpt iaf