Flytta om viktbrickor på variatorvikter.

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Vad blir de för skillnad om man flyttar ut mer vikt på toppen av vikten eller längst ut? och tvärt om, mycket vikt på hälen? (kör med supertip)
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Längst in ska du vikta på mest! Det gör att du får mycket remtryck! Jag kör med 2 tungsten (14g) där. Mycket vikt längst in håller även emot så du förhindrar övervarv. Längst ut på vikten styr slutvarvet mer. Där ska du normalt sett inte vikta så mycket för då orkar den inte varva ut ordentligt. Jag kör 50g xy grundvikter med 14g, 6g, 2g

Detta på en 190-hästars nytro turbo x-ride.. Men det är bara att prova sig fram. Det man kan tänka på och som NTC i Arvidsjaur tipsade om är att det ska vara "pyramid-format" med mest vikter i botten, mindre vikter i mitten och minst i toppen.

Är inget proffs på detta så ni får gärna rätta mig om jag har fel!

/M


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Okej! Min nytro mcx 270 kan slå i stoppen ibland så vill ha mindre varv! Så då ska jag vikta på mer på toppen då alltså?
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Okej! Min nytro mcx 270 kan slå i stoppen ibland så vill ha mindre varv! Så då ska jag vikta på mer på toppen då alltså?

Vad har du för grundvikter? Du ska garanterat ha två tungsten i botten och sen får du väl prova dig fram! Börja kanske med 14g, 8g, 4g och se hur det går.. Vad är det för nytro? Drevning? Hur är dom viktade nu?

Du måste nog ha tyngre grundvikt än mig då du har 80hk mer i effekt.. Annars blir det svårt att få på nog många vikter. Sen är det svårt/omöjligt att få till perfekt i alla körförhållanden, du får helt enkelt försöka ställa in variatorerna efter den körning du kör mest.. Varvtalet skiljer en hel del mellan ledkörning/puder/blötsnö mm..

Jag har ändrat vikterna oräkneliga gånger och det är först nyligen jag tycker mig fått till det! Tidigare ville den gå mot varvstoppen ofta. Provade oxå byta till en annan helix men då hamnade jag för lågt i varvtal ist.. Förra helgen körde jag mest lössnö och den varvade kring 8800-8900 vilket är godkänt tycker jag!

Det har även varit svårt att ställa in detta denna vinter när man bor vid kusten med snöbrist så jag kunde testa ordentligt först när jag körde i fjällvärlden!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Basvikten är 50 g, sitter 3st 7grammare plus 7st 1grammare på varje vikt.
Eller 7 grammarna väger enlig våg 8g egentligen.. Dom satt längst in på hälen, tänkte om man flyttar ut dom lite så kanske man får ner slutvarvet? Från stillastående och full gas slår den precis i stopp sen går den ner lite så de är bara små justeringar men man vill ju undvika varvstopp.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Basvikten är 50 g, sitter 3st 7grammare plus 7st 1grammare på varje vikt.

Eller 7 grammarna väger enlig våg 8g egentligen.. Dom satt längst in på hälen, tänkte om man flyttar ut dom lite så kanske man får ner slutvarvet? Från stillastående och full gas slår den precis i stopp sen går den ner lite så de är bara små justeringar men man vill ju undvika varvstopp.

Du har alltså 78g totalt. Skulle tro att du måste vikta på mer då jag har nästan lika mycket med mcx190 kittet (jag har runt 72g totalt). Du skulle nog egentligen ha grundvikten 55g för att kunna justera optimalt men det kanske går ändå? Var på vikten har du satt vikterna? Hur många gram i mitten respektive toppen? För du har väl 14g (2 tungsten) längst in?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Reactions: hcrsweden

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Nja enligt vågen är vikterna 82 g totalt, skulle vilja vikta 85 eller 87 men får inte tag på viktbrickor..
När jag köpte maskinen satt det 2st 7 grammare längst in på varje sida sen 1 7g i mitten och 3g på andra sidan sen 2 g på varje sida längst ner alltså 14/10/4. Men man kan väl prova att flytta ut vikten mer på toppen och prova sig fram?
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Nja enligt vågen är vikterna 82 g totalt, skulle vilja vikta 85 eller 87 men får inte tag på viktbrickor..

När jag köpte maskinen satt det 2st 7 grammare längst in på varje sida sen 1 7g i mitten och 3g på andra sidan sen 2 g på varje sida längst ner alltså 14/10/4. Men man kan väl prova att flytta ut vikten mer på toppen och prova sig fram?

Har du helt slut brickor? Annars skulle jag prova lägga på 2 brickor längst ut men du kan ju även prova flytta två från mitten till toppen! Lycka Till!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja jag har Inge mer brickor, men som sagt ska prova detta får se om de blir nå skillnad!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kör med Supertips 60, sedan lastat på allt som följde med utom en pyttebricka längst ut, dvs 89g
Hamnar ibland på fel sida av 11000rpm-strecket så annan helix är på ingående, har iofs 20hk mer än din Nytro.


Att köra med 50g basvikt på en 270 Nytro låter lite klent, man brukar väl åtminstone ha 55g bas på dem?
Alternativt, testa att kasta på en Apex-helix och se vad som händer, vet de som testat och är nöjda med resultatet men det beror väl lite på hur/var man kör också. Nytron har väl rak helix och Apex har 51/43.
 
Reactions: hcrsweden

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jag kör med Supertips 60, sedan lastat på allt som följde med utom en pyttebricka längst ut, dvs 89g
Hamnar ibland på fel sida av 11000rpm-strecket så annan helix är på ingående, har iofs 20hk mer än din Nytro.


Att köra med 50g basvikt på en 270 Nytro låter lite klent, man brukar väl åtminstone ha 55g bas på dem?
Alternativt, testa att kasta på en Apex-helix och se vad som händer, vet de som testat och är nöjda med resultatet men det beror väl lite på hur/var man kör också. Nytron har väl rak helix och Apex har 51/43.
Med X varianten av Supertip så klarar man sig med 50g grundvikt, 55g hade varit bättre. (Nytro270).
Rak 43° helix är inte optimalt med turbo, 47° på en MTX är inte fel, alt RX1/Apex 51/43 är allround.

Sent from Galaxy S4 Active using Tapatalk
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Vet ni vad det är för tryck på en helsvart primärfjäder med färgklick blå/vit/blå till nytro?
Tänkte om man skulle byta ut till en med mindre sluttryck fast samma inslagsvarv.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Okej 45-111 alltså, tycker ni det är för hård fjäder till nytro 270? Jag hittade några brickor hemma så viktade på ca 4g så totalvikten är väl 82g nu men från stillastående och och full mutter är den fortfarande uppe i 9100 och vänder..
Antar att det fortfarande bara är att vikta på mer? Min laddar inte fullt ens heller, 0,9 bar om du trycker på rejält så har fortfarande 0,3 bar kvar :)
Ska tillägga att det är hårt före nu med, men man vill ju ladda 1 bar och ändå ligga strax under 9000rpm.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tror inte du får bort problemet med original helix.
Testa byt helix till en Apex/RX1, borde gå att få tag på hyffsat enkelt.

Jag har nog nån liggandes då jag kör med Dale Fetts prylar i gammelRXen.
 
J

Jona$

Dom sliter rätt bra på klackarna, har faktiskt en liggandes om nån är sugen eller har några raka helixar att byta mot.