Flytta in eller ta bort vändhjul.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

När man är arbetslös så vill man gärna fördriva tiden med något i verkstaden.
Så ja kom på i dag att ja vill flytta in eller ta bort yttre vändhjulen, tycker det är så sjukt snyggt å cleant.
Givetvis tänker jag inte göra nå åt saken om det har många nackdelar.

Så ni som har gett er på detta får gärna höra av er hur jag går enklast till väga med detta och dela med er av för och nackdelarna med inflyttade vändhjul

(å eftersom att jag är arbetslös så tänker jag inte köpa nå billet-x kit eller liknande, för de måste ju gå att kapa hjulaxeln ist)

Tack på förhand

/ Erik

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inbillar mig att risken för att du knäcker glasfiberstavarna i mattan blir högre och att mattan går tyngre runt vändhjulen.
Men arctic har ju så orginal på sina så varför inte?

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Jo de är ju sant. Många cross å mountainmaskiner har ju så orginal nu för tiden, men dom kanske har mattor som är gjord så de håller.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
ingen som har en positiv erfarenhet av detta? =) det kanske underlättar om nämner vilken skoter det gäller, e iaf en Xrs 600 sdi 07a =)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Gammal kompis har gjort så med sin äldre ski-doo 600 rev. Satt dit billetX större vändhjul och det som hände var att saxen tar i hjulen så nu får han åka med saxen kopplad betydligt tidigare än innan. Då han använder skotern som ditchbanger så skulle jag tro hjulen åker ut när vintern är slut. Han är lite för ung för att byta skoter än men ångrade köpet sist jag träffade honom.

Nu var ju detta större hjul men dom satt på insidan.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Gammal kompis har gjort så med sin äldre ski-doo 600 rev. Satt dit billetX större vändhjul och det som hände var att saxen tar i hjulen så nu får han åka med saxen kopplad betydligt tidigare än innan. Då han använder skotern som ditchbanger så skulle jag tro hjulen åker ut när vintern är slut. Han är lite för ung för att byta skoter än men ångrade köpet sist jag träffade honom.

Nu var ju detta större hjul men dom satt på insidan.
Okej, fast eftersom att jag redan har 2 vändhjul på insidan så blir de nog att jag bara plockar bort de yttre å behåller de inre kvar, så detta problem lär jag inte lida av=)
Men de va en bra upplysning iaf.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Haha, mjo två räcker gott. Han satt dit större så saxen tog i (nojjig att det försvinner hästar i vändningen av mattan då det går tyngre med mindre storlek på vändhjulen)
Kanske även får mattan att ta i tunneln, det har jag inte tänkt på :)

Om det bara är estetiskt så skulle jag nog strunta i det för kommer vara lite jobb att få axeln kort och tappen/alu innanför att se lika fräsht ut som på en skoter med avsiktlig avsaknad av yttre vändhjul :)
Då skulle jag nog hällre köpa en beggad arctic crap boggie och sätta i samt sälja orginalboggien dvs du får tillbaka en hel del slantar.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Köpa ny boggie!? Kamma er.. Om man har tillgång till svarv för korekt center borrning och gängning av bulthålen är man helt safe! Kan va pillrigt att få det rakt annars..ett allternativ är att köpa en raceaxel nya rs..
Ända som e viktigt är att hålla mattjusteringen tight.. Då mattan kan spåra ur och skada bakre boggie infästningen samt att mattan blir skadad runt om...
Körde så på min freeride..

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Köpa ny boggie!? Kamma er.. Om man har tillgång till svarv för korekt center borrning och gängning av bulthålen är man helt safe! Kan va pillrigt att få det rakt annars..ett allternativ är att köpa en raceaxel nya rs..
Ända som e viktigt är att hålla mattjusteringen tight.. Då mattan kan spåra ur och skada bakre boggie infästningen samt att mattan blir skadad runt om...
Körde så på min freeride..
Ja en annan boggie e de inte på tal om iaf ;)

Har en kompis som kan svarva en ny axel å grejer åt mig så de löser sig iaf , å då har ja ju orginal kvar utifall jag ångrar mig =)