Flytta centerdämparen? Thundercat -98

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har tyvärr ingen bild men ska förklara så gott jag kan.
Centerdämparen dvs. främre boggiedämparen sitter "ensam" på en axel som är bultad i skenorna. Strax framför bultarna finns hål i samma storlek, kan jag fästa min center där istället? Uppskattar avståndet ur minnet till kanske 20mm framför.. Tanken är att få dämparens vinkel lite mer vertikal (inte mycket, men ändå..).
Någon som vet?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det ska väl inte vara något problem!
Slaglängden på dämparen minskar väl lite men det ska väl ändå vara ytterst lite.
Hur menar du då? Det är ju fortfarande samma dämpare!
Det som oroar lite är väl att dämparen bottnar långt före det tar i genomslagskuddarna på slidsen = kanske inte så hälsosamt för dämparen?
Är det ingen som vet så får man väl sätta dit dämparn utan fjäder och torrbryta lite...
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Om hålet du pratar om ligger horisontellt i linje med nuvarande infästning
så kommer måttet från övre dämparinfästning till det främre hålet bli kortare än den infästning du har nu.
Alltså måste dämparen tryckas ihop lite för att passa det främre hålet.

Jag kan ju i och för sig vara ute och cykla med mina teorier vilket
inte skulle vara direkt ovanligt:p

Dock en bra idé som du är inne på att ta loss fjäder och checka.
Borde gå med en domkraft under tycker jag.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ah förstår hur du tänker å det är rätt, å andra sidan så har väl inte främre svingen nån övre stopp (vad jag kan komma på just nu) förutom de justerbara balataremmarna...meeen man verkar inte direkt nöta ut skidorna på dessa maskiner så vill nog inte släppa mer där...
Vi får se hur jag gör, tack för svaren var bra att få bolla tankarna med någon! :)