Flytta boggie M800 2013

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Hej, är det någon som provat flytta boggien på en sådan maskin för att få den att gå bättre i snön? Om jag jämför med polares Rmk så har m800an mycket större problem att komma upp ur snön.

Är det nån idé att flytta upp fästet fram för att få en bättre attackvinkel?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hej, är det någon som provat flytta boggien på en sådan maskin för att få den att gå bättre i snön? Om jag jämför med polares Rmk så har m800an mycket större problem att komma upp ur snön.

Är det nån idé att flytta upp fästet fram för att få en bättre attackvinkel?
Tyvärr Pettersson det finns bara en sak att göra, sälja skräpet och köpa en Poo, vet ju vart du jobbar=O) hahaha Kunde inte låta bli, är intresserad med för polarns skull.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Om du ska flytta boggin ska den snarare ner inte upp. Problemet är egentligen att centrumdämaren och fjädern är för mjuk så boggin trycks i hop vilket leder till att hela mattans anliggningsyta blir en dålig attackvinkel. 1 billigaste lösning som jag körde på min 14 är zr8000rr fjäder. 2 xf dämpare som är lite längre. 3 Bygga om efter eget huvud efter inspiration av 16 boggi. Har gjort det på min 12a genom att ändra infästningarna av stötdämparen. Men som sagt vill man att dom ska gå bättre i snön är det hårdare center som gäller. Lägg 2st 2" plankor under främre boggihjulen så ska centern hålla uppe skotern. Kolla på Youtube. skinz har en genomgång hur man ska ställa dämpare.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Haha Rikard jag har inte vuxit upp och kommit in på polaris än;)

bunken:
Men är det verkligen så, känns väl som att man hellre vill ha upp boggin fram så man får en flackare attackvinkel.
Hur byggde du om till att likna -16s geometri då? Flyttade du om centerdämparen? Och blev du nöjd med resultatet?

Hittade lite på snowest om det här och där verkar dom bli nöjda med att släppa på centerdämparen och dra åt balatan. Och en del har även flyttat upp boggin.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är just -13 som är knäpp och folk flyttar om för att få den att sluta resa, då hjälper det med mer skidtryck. Men deras tillvägagångssätt är åt helvete

Som nordlund säger, största problemet är centern.

Smacka dit en xf dämp eller googla geo mod.

Skitfjädern/dämparen som sitter där är så mjuk så hela framändan av boggiet hamnar uppe i tunneln, och bara vändhjulen är i marken och jobbar /trenchar. (precis som nordlund säger)

Byt eller flytta in centern
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Ah där ser man! Läst på lite mer nu och förstår problematiken. Alternativen jag känner för är väl att prova att flytta fram fästet för centerdämparen då eller kanske att flytta om boggin till 2014s position som är bakåt från 2013 men samma höjd på främre tunnelfästet och bakåt på det bakre också.
 

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Någon som har bilder eller länkar på detta. Behöver göra något åt detta jag också på min -12:a
 

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Så -12ans främre infästning är bättre, men bakre? Övre eller undre hålet?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Alla proclimb trenchar som nå idiotet då boggiena är åt helvete fram till -16.

Men en -13 lyfter skidorna för ingenting, medan -12an håller dem nere.

De trenchar lika mycket men skidorna har ett syfte på -12an.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Alla proclimb trenchar som nå idiotet då boggiena är åt helvete fram till -16.

Men en -13 lyfter skidorna för ingenting, medan -12an håller dem nere.

De trenchar lika mycket men skidorna har ett syfte på -12an.
Jo men tänkte mer om det går att göra något åt det? Annars får han ta till plan B.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Min -13 var vild första året, efter det är den snäll. har ingen aning om vad det beror på då jag inte rört någonting. Verkstaden säger att dom inte ändrat något alls. Skumt.