Flip till lössnö

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej alla lössnöfantaster
vad ska man ha för skoter egentligen? vi har alltid 50-150 cm snö där vi kör, Mountain maskinerna har väl aldrig flip vad jag sett, varför då, flip verkar vara det enda om man ska kunna backa loss, för kör fast det gör jag. ska man köpa en 550 fläkt Revchassi som man förlänger, summit 550 tex eller X-trim eller ska man kanske upp på 600, är det stor skillnad i vikt? Renegade känns kanske lite kort + att den inte har flip.
Tips och råd och erfarenheter tack, kör RX1 MM idag och den boondockar man inte med i första taget...
Man bör ju orka lyfta lös om man är själv...
Och så vill man ju kunna sträcka ut nån gång ibland så man vill ju inte köra paddelmatta, jag tror mer på 38-41 kam

Mvh//Johan
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Hej alla lössnöfantaster
vad ska man ha för skoter egentligen? vi har alltid 50-150 cm snö där vi kör, Mountain maskinerna har väl aldrig flip vad jag sett, varför då, flip verkar vara det enda om man ska kunna backa loss, för kör fast det gör jag. ska man köpa en 550 fläkt Revchassi som man förlänger, summit 550 tex eller X-trim eller ska man kanske upp på 600, är det stor skillnad i vikt? Renegade känns kanske lite kort + att den inte har flip.
Tips och råd och erfarenheter tack, kör RX1 MM idag och den boondockar man inte med i första taget...
Man bör ju orka lyfta lös om man är själv...
Och så vill man ju kunna sträcka ut nån gång ibland så man vill ju inte köra paddelmatta, jag tror mer på 38-41 kam

Mvh//Johan
man backar inte lös, det funkar inte så. Om man kör fast ska man trampa bort snön som är under buken och fotstegen, sen är det bara att gasa framåt. Helst så ska man vara två så att en kan ta skidorna och dra lite.

så du behöver ingen flip :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det beror ju på VAR man kör fast. Back är oumbärligt på en maskin som man kör i terräng med. Ibland måste man helt enkelt vända eller backa loss, åtminstone en halvmeter.

För riktig lössnö i låg fart skall man ha en lätt maskin med mycket matta. Tittar man på en Larven så har man idealet... Forest Fox, Karibo mm kommer väl närmast, sedan handlar det om effekt, fart och förmågan att skicka snö bakåt/paddelmatta. Vilket är oanvändbart i tät terräng med djup snö. Att blåsa upp längs en fjällsida är givetvis en annan sak men jag uppfattar att du vill kunna köra i ospårad terräng.

Man kör fast med skotern. Det är en naturlag. Är man inte två kan det vara kört (vet jag av erfarenhet efter att ha satt Widetraken i ett videsnår i 2m lössnö norr om Torneträsk. Ensam och utan spade.)

En lång 550 fläktis med elback låter som en lysande lösning idag.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
enligt mig så går det att backa en lite bit i djup snö så länge man inte kört fast. har man väl kört fast så går det ju dåligt att köra framåt, och ännu sämre bakåt

om det nu inte råkar vara brant uppför, då kanske (men högst kanske) det går att backa loss
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Yamaha venture rs tf går tydligen hyfsat att backa i snön enligt ett test i snowmobile.
Ja, backa i snö är en sak men DJUPSNÖ är en helt annan sak. :) Men på venturen fungerar det ju som tänkt, att bakdelen "lyfter" upp och klättrar på snön. En Lynxgrej från början har jag för mig - lanserades på sjuttiotalet någon gång. Sedan gjordes det en grej av detta på JAG lång i början av åttiotalet - den första fritidsmaskinen med lång matta.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Ledsen om jag håller till i fel forum...?
Om ni såg vad jag skrev så har jag en RX1 MM redan, trevlig maskin men förmodligen lite för mycket skoter för mig. Måste ju köras med gasen och det fungera inte så bra om man ska knixa i skogen ..nån gång...jag anser ochså att även om man sätter maskin så brukar man hinna slå av tillräckligt för att kunna backa nån decimeter, OM man har en maskin som går å backa, rx1 går inte, den dyker, så mer erfarenheter från folk som kört långbandat med flip, frågan är kanske snarast om flippen ska vara fast eller inte, har funderat på att förlänga en vector till typ 404, 38 kam och flip som jag tjatar om..näe...den är för tung...600 cc???renegade, förlänga den? elelr x-trim 550 som sagt..ingen som kört nått sånt?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Rensat tråden, vill ni klaga på varandra så gör det via PM alt. rapportera inläggen!
Eftersom den handlar om vilken boggieteknik som passar bäst i lössnö så ligger tråden precis där den ska vara, punkt slut.
 
Last edited:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
körde en 08 lynx xtrim sdi 600 , dök nästan direkt när man backar. En flip up (rörlig ) är nog bättre än en "tip up" som på nytro xtx men det väger mer med rörliga delar. Dock en tip up och kanske stora vändhjul kan nog funka och sen blir ju maskinen lite mer som en kortbandare i svängegenskaper.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
RX1an går bort på vikten. Tom min korta RAVE 550F går att backa med i rätt pissigt före. Om du ska kunna backa upp ur din fastkörning får du nog välja en helt anna typ av maskin än en sportmaskin. Har själv funderat på att fixa dit en flip på min RX'1a men tror inte det blir så bra men en mjuk flip pga av effekten....
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
apex MTX går utmärkt att backa med, se till att få provköra en, samt smygkörning o.s.v. bra bärighet!

40.6x411cm gör sitt.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Var ett repotage om en kille som förlängde sin summit 550 med "flipp" i en skotertidning förra året. Jag tror att han hade köpt ett färdigt kit och köpt annan matta, enligt honom fungerade den toppen i lössnö..
 

Cathastrophix

Aktiv medlem
1 apr 2006
62
0
6
Har en Ranger 550 -07 med ledad förlängning. Jag tycker det är suveränt vid backning, stor skillnad mot "oledat".
Kör man i lössnö ställer man motståndet i förlängningen så löst som möjligt.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Var ett repotage om en kille som förlängde sin summit 550 med "flipp" i en skotertidning förra året. Jag tror att han hade köpt ett färdigt kit och köpt annan matta, enligt honom fungerade den toppen i lössnö..
Den artikeln har jag läst med starkt intresse...och flera förlängda summitar har ju synts på bl...

jag tror på den lösningen, frågan är om man kan gå från 4-takt till fläkt 550....hmm..kanske...annars är den till att förlänga nån lätt vätske 600...
hur känns fläktarna nuförtiden...? har kört 550 adventure lite...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Rave 550n är pigg till 70 typ. Går förbannat bra för pengen, men så fort det blir öppet är den hur tråkig som helst... ju sämre det är på leden desto roligare är den.... :evil: RX-1an är ju som bekant precis tvärtom...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Knäck boggiskenorna.
Verkstaden ville göra det men vi sa nej därför att vi snart ändå ska byta bort maskinen.
Sen finns det risker med att kallknäcka aluminium.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ja, backa i snö är en sak men DJUPSNÖ är en helt annan sak. :) Men på venturen fungerar det ju som tänkt, att bakdelen "lyfter" upp och klättrar på snön. En Lynxgrej från början har jag för mig - lanserades på sjuttiotalet någon gång. Sedan gjordes det en grej av detta på JAG lång i början av åttiotalet - den första fritidsmaskinen med lång matta.
Jag tror att det var med Lynx 535 och 635 som kom med en flipp
som funkade.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har varit och kört med en kille som hadde just en rev 550 -06 förlängt dit 404 och 38mm kammar. det är en riktig snömaskin till att smyga omkring i mycket snö.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Själv kör man bl.a en JAG 340 lång med "ledad" förlängning. Den har ca 30hk, 396cm matta. Det går alldeles utmärkt i ospårad terräng. Men så fort det börjar luta så har den problem.