Fler dumma nybörjar frågor om skoter

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
Hej,
Då är jag lycklig ägare av min första snöskoter. En ArticCat Bearcat 440 1998.
Eftersom jag aldrig haft skoter tidigare, och kört mycket lite innan, så har jag flera nybörjar frågor som jag hoppas att nån kan hjälpa mig med:)

1. Skotern har långt band och inte väldigt brett. Kansje 40cm. Är det detta som gör att den är lite svårstyrd? Den vill helst gå rakt fram. Ju saktare jag kör, ju mer strävar den rakt fram. Några tips på hur man kör en sånn skoter smidigt?
2. Skotern har elstart, men orkar aldrig starta upp den när den är kall. Snurrar några varv, men sen verkar batteriet dött. Har helt nytt batteri i den och laddaren menar att batteriet är 100% laddat. MEN när jag kört den hyfsat varm startar den jättelätt med elstarten. Är det nåt jag måste leva med, eller är nåt fel?
3. Det verkar som om den är mycket kännslig vi kallstart. Jag skulle tro att jag surar ned den. Då måste jag vänta några minuter innan jag prövar igen, så brukar det gå OK. Finns det nåt kärringråd här på hur man startar den? Gäller tex "3 puffar med primern" + "full Choke" + dra till den tänder, och sen av med choken? Hur startar ni er skoter? Denna ska vara mycket lättstartad, men jag tror att det är jag som gör fel..
4. Jag tror det är mekanisk back på den. Drar iallafall i en spak för att få den till att backa. Det som är märkligt, är att jag måste gasa för fullt innan den går bakåt. Ibland måste jag köra litt fram och sen full gas bak innan den rubbar på sig. Är detta vanligt, eller är nåt fel? Verkar som om den slirar kraftigt bakåt.
5. När jag kör på nästan full gas, så kommer det ibland gnistor ut av avgassystemet. Är detta normalt?:)

Beklagar dumma frågor här, men är som sagt helt grön på detta:)

Tack och God Jul alla!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
1. Skotern har långt band och inte väldigt brett. Kansje 40cm. Är det detta som gör att den är lite svårstyrd? Den vill helst gå rakt fram. Ju saktare jag kör, ju mer strävar den rakt fram. Några tips på hur man kör en sånn skoter smidigt?
Dåliga styrstål eller för lågt skidtryck. Skidtrycket kan man öka genom att minska förspänningen på den främre boggiedämparen och öka förspänningen på dämparna på skidorna.

2. Skotern har elstart, men orkar aldrig starta upp den när den är kall. Snurrar några varv, men sen verkar batteriet dött. Har helt nytt batteri i den och laddaren menar att batteriet är 100% laddat. MEN när jag kört den hyfsat varm startar den jättelätt med elstarten. Är det nåt jag måste leva med, eller är nåt fel?
För litet batteri eller ett batteri av dålig kvalité.

3. Det verkar som om den är mycket kännslig vi kallstart. Jag skulle tro att jag surar ned den. Då måste jag vänta några minuter innan jag prövar igen, så brukar det gå OK. Finns det nåt kärringråd här på hur man startar den? Gäller tex "3 puffar med primern" + "full Choke" + dra till den tänder, och sen av med choken? Hur startar ni er skoter? Denna ska vara mycket lättstartad, men jag tror att det är jag som gör fel..
Slå på choken, pumpa en eller två gånger tills du känner att den sprutar in bensin sedan startar du.
Om den vill dö så pumpa en extra gång med primern medan den fortfarande går. Choken kan du låta vara på någon minut sedan slår du av den.

Primern är bra men oftast räcker det med ett pump om den inte stått länge för annars surar man lätt ner den.

Om den surar ner sig så tryck full gas när du drar i snöret men lås inte gasen med kattstrypare eller annat ;)
 
Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Om den surar ner sig så tryck full gas när du drar i snöret men lås inte gasen med kattstrypare eller annat ;)
+1 på kattstryparen. vet att många har vi prövat den varianten och lärt oss något av den.

Angående backningen, är det alltid så eller är det bara på morgonen när du ska backa ut den därifrån du står?
Om det enbart är vid morgon starten så börja med att backa in den där du parkerar. Sen på morgonen så lyfter du på varje skida och skakar lös den. Skulle vilja säga att en väldigt stor majoritet av skotrar är just så här kinkiga vid kallstart att man gasar men kommer ingenstans och då brukar det oftast gå lättare framåt.

Gnistorna i avgassystemet lät ju otroligt intressant, en liten teori jag kan tänkas ha på den är att ägaren innan aldrig körde full gas och iochmed det har det samlats duktigt med sot i pipan som du blåser ur när du gasar på. Kanske ett långskott till gissning?

Inga frågor är för dumma om man vill lära sig ;)