Fläkt Vs Vätske

Vätske vs Fläkt


  • Totalt antal som röstat
    474

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
nå det är nog så att vätske kylda motorer ska ha större munstycken på magnetsidanför att det skall kyla..

tänk dig en 440 forest fox och en 440 mxz... vilket tror du drar mera soppa?

man behöver ju inte vara ingengör för att förstå det
Menar du bränsleförbrukning per kilowatt då?:p Nädu, en vätskekyld motor är effektivare eftersom man har mer kontroll över temperaturen. Däremot utnyttjar man ofta detta för att ta ut mer effekt istället.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Tja föredrar då fläckt då det ska skruvas,skogskörning och så, men buskörning föredrar jag då vätske om man har en bra matta och bra kylare, har då än inte lykats få min 90as ext530mc att koka än fastän en kvart på tomgången vid plussgrader
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Menar du bränsleförbrukning per kilowatt då?:p Nädu, en vätskekyld motor är effektivare eftersom man har mer kontroll över temperaturen. Däremot utnyttjar man ofta detta för att ta ut mer effekt istället.
njäe nu tala jag om kubik...
men det är ju klart att vätskekylda har mer effekt så där kommer större bränsleförbrukning
 

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
nå det är nog så att vätske kylda motorer ska ha större munstycken på magnetsidanför att det skall kyla..

tänk dig en 440 forest fox och en 440 mxz... vilket tror du drar mera soppa?

man behöver ju inte vara ingengör för att förstå det
Mellan en 440 vätske och en fläkt med samma effekt uttag så är det nog marginel skilland på förbrukningen.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Fast det stämmer inte alls när jag kör tillsammans med polarens Mxz 500 ss och framför sdi maskinerallt 600 som båda har 50 % mer effekt. Min 550 fläktis är törstigare än dessa vid samma kör betingelser.
hmmm tänk dig att dessa maskiner är inte i samma årsmodell!!

så kan du ju inte tänka... okej dagens maskiner så är vätskekylda snålare men inte de som var vid 00.. vätskekylda maskiner har man utvecklat till elektroniska insprutningsystem..
 
4

426H

Kan inte den här tråden dö snart? 2009 är sannolikt sista årsmodellen som det överhuvudtaget går att köpa fläktkylda 2T. Enda fördelen med fläktis är vid körning på blankis och pansarskare. Annars är dom sämre på allt. Effekt, bränsleförbrukning, emmissioner.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Fläkt Vs Vätske

Kan inte den här tråden dö snart? 2009 är sannolikt sista årsmodellen som det överhuvudtaget går att köpa fläktkylda 2T. Enda fördelen med fläktis är vid körning på blankis och pansarskare. Annars är dom sämre på allt. Effekt, bränsleförbrukning, emmissioner.

nu är du ute och cyklar om du pratar nyare fläkt, jag kan då säga att jag garanterat väljer en fläkt från -06 eller -07 före en mxz 700 -01, utan problem! Mycket trevligare efter led, så lätt och smidig, du får inte upp den i mer än 120/130, men samtidigt åker man inte mycket fortare efter isen, bränsleförbrukningen på min skoter är låg, men man köper ju fan inte en skoter för hur mycket den drar, då är man ju fel ute :hmmmm2: effekt saknas men dom är fan inte tröga och slöa, det händer dock inte mycket efter 100, men jag förespråkar fläkt framför zx chassit när man väl har kört det nya, för jag åker ifrån polarna enkelt med min 550, men på isarna då får man känna på färg om dom ligger i :hahaha:eek:ch för ett pris av 65 tusen kronor så är det en perfekt skoter för dig som vill ha roligt och åka med en ny skoter! Men visst, vill man ligga och vålda i 160-170 efter isen så får man väl skaffa sig en machz;)
 
R

Robin

Sv: Re: Sv: Fläkt Vs Vätske

nu är du ute och cyklar om du pratar nyare fläkt, jag kan då säga att jag garanterat väljer en fläkt från -06 eller -07 före en mxz 700 -01, utan problem! Mycket trevligare efter led, så lätt och smidig, du får inte upp den i mer än 120/130, men samtidigt åker man inte mycket fortare efter isen, bränsleförbrukningen på min skoter är låg, men man köper ju fan inte en skoter för hur mycket den drar, då är man ju fel ute :hmmmm2: effekt saknas men dom är fan inte tröga och slöa, det händer dock inte mycket efter 100, men jag förespråkar fläkt framför zx chassit när man väl har kört det nya, för jag åker ifrån polarna enkelt med min 550, men på isarna då får man känna på färg om dom ligger i :hahaha:eek:ch för ett pris av 65 tusen kronor så är det en perfekt skoter för dig som vill ha roligt och åka med en ny skoter! Men visst, vill man ligga och vålda i 160-170 efter isen så får man väl skaffa sig en machz;)

Hur kan du ens gämföra motoralternativ med en maskin som är 6år äldre än den du äger? Det är ungefär som att säga att en gammal 80tals 440 är sämre än en 07as 440, so what det vet väl alla..

Ska du gämföra din 550f med en annan skoter med 700 vätske så måste det ju åtminstone vara av samma årsmodell.

Skulle man gämföra då så har inte fläkten mycket att säga till om, förutom att priset är 10ggr vettigare, men då får man ju en budgetmaskin med sämre fjädring, mindre förstärkningar, oftast sämmre matta osvosv, dvs allt som gjorts bättre till ett större motoralternativ.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag förstår inte detta för och emot. skulle gärna köra 600 sdi men har inte råd med det då jag bytt bil och köpt kåk nyligt. Var å en köper det man behöver vill ha eller har råd med.

Jag har köpt en fläktis för att den passade min plånbok just nu och den är inte snikig på något annat sätt än att den saknar varvräknare och har enklare dämpare. Men när dämparna är nya så är dom helt ok. Däremot håller jag med om att motorerna är ålderdomliga grejor men fördelen är drift säkerhet i en enkel konstruktion.
 
D

Deleted member 9532

Jag trodde inte på fläktkylt från början, men efter en provkörning så var jag helt såld på det. Det är "billiga" att köpa och köra. Jag kör oftast inte över hundra och då räcker motorn. Skotern väger ju mycket mindre och det underlättar vid fastkörning
Är mycket nöjd med min nya fläktkylda!!!:D
 
4

426H

Blandar man in prisvärdhet i ekvationen så är fläktisarna svårslagna, inget snack om det.
 
R

Robin

Blandar man in prisvärdhet i ekvationen så är fläktisarna svårslagna, inget snack om det.
Är det verkligen värt? eftersom du för det priset får kompromissa bort tex bra dämpning, effekt osvosv.
Givetvis för någon som inte krävet det så kan det vara värt men för någon (de flesta) som kräver lite värre gör det oftast inte det.
 
D

Deleted member 9532

Är det verkligen värt? eftersom du för det priset får kompromissa bort tex bra dämpning, effekt osvosv.
Givetvis för någon som inte krävet det så kan det vara värt men för någon (de flesta) som kräver lite värre gör det oftast inte det.
Jag har ju en MXZ 550X Är det så taskiga dämpare på den?
Den accelerar som jag vet inte vad, men den har inte toppfarten, motorerna är ju välutvecklade. Det är inga problem att hänga på ute i skogen, men man hamnar lite efter på isen.
 
R

Robin

Jag har ju en MXZ 550X Är det så taskiga dämpare på den?
I gämförelse till storebröderna så, Ja. Du kan väl ändå inte påstå att dom håller bättre kvallite än de större motoralternativen?

Acceleration handlar om så mycket mer än på vilket sätt motorns kylning fungerar. Variatorsetup, drevning osv.

Jag säger ju inte att en F är en dålig maskin i sig, dom duger säktert skitfint för en del personer, men talar jag för mig själv så hade jag inte valt att kompomissa bort så mycket annat bara för att gå ner några tusenlappar i pris.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En forrestfox som alla lappar misshandlar mellan tallar o bergknallar vartenda år byts i princip allt utom motorn på löpande och dom tuffar på runt 2-2500 mil , dom är otroligt driftsäkra , enkla i sin konstruktion .... jag har aldrig hört talas om en vätskekyld maskin som gått likvärdiga mil under " normala " omständigheter utan att byta kolvar 3 gånger , vevstakslager , packboxar , nya cylindrar etc.
En skotermotor av modell äldre utan avgasportar vätskekyld ex.vis rotax 467:an kunde fungera problemfritt länge men dagens moderna motorer är snudd på halvdöda efter 400 mil ...!
Effekt entydigt med vätskekyld , tillförlitlighet = fläktkyld är min teori

Arctic Cat m6 -07 1120 mil i skrivandes stund och säsongen är inte slut än.
Inga problem än med själva motorn förutom att magnapullen har gått sönder 3 ggr och att tändplattan har farit. Själva motorn är på insidan orörd.
Kanske ska tillägga att m-seriens originalkylare är uybytt mot en c-series större kylare.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Man läser att 550 maskiner har ett mycket bra ax. Vad kan man gämför axet med för maskin? 500 eller 600 eller axar den mer än dom? Är det bra ax upp till 100 eller 120? Vore kul att veta för jag ska byta skoter och vet inte vad jag ska ha. Det lutar åt 600 men är även sugen på 550 för det verkar vara en bra ledracer.