Fläkt Vs Vätske

Vätske vs Fläkt


  • Totalt antal som röstat
    474

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
skaffa dubb så behöver man aldrig bekymmra sig om vad det är för under lag.:hello:
nja en av dom stora argumenten då jag tänkte till var faktiskt hållbarheten
har tidigare åkt allt mellan 900cc - 700cc , tripplat twin you name i have ride it ! har till o med lyckats skjuta en viper stock 700 motor så sky high att abris / granberg aldrig varit med om värre ens på sina tävlings trimmade viper skotrar
:ciao: bye bye cc och :hello: välkommen hållbarhet
jaha nu när man stuckit ut hakan så skär väll den f.. eller nått med :confused:
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
fläkt är en arbetsmaskin eller sport, det finns gånger då du saknar effekten i en fläkt, om du ska ta ett race med din kompis 600/800 då har du inte en suck på isen, men kör ni led, och du har tex en rave -07 för 54tusen som du har investerat, då har han köpt en rave 800 -03för samma peng , han har mycket mer krut, men du har den nya pps-boggin som bara käkar dåliga leder, du kommer garanterat att ligga före om du kan köra skoter, men blir det lite öppnare och rakare då kommer du att behöva åka på full plugg, för här i boden går det då inte och ligga i mer än 80 på lederna, och 550in har bra effekt från 0-80, men på isar och när du tex ska klättra då fattas det effekt, och givetvis kan du inte skryta för alla dina vänner om din 800a som är super bäst^^
 

njeese

Välkänd medlem
2 jan 2008
442
1
16
kalix
www.pixbox.se
Vem vinner?
Jag tycker att det självklara valet borde vara vätske, bättre kylning och säkrare än fälkt är några av fördelarna.
Men så finns det ju dom som hävdar att fläkt är minst lika bra om inte bättre. "du behöver inte köra ut i puder på våren för att få kylning" Är en sak man hör ofta.

Vilken är bäst? Skriv Vätske i början av ditt svar samt MOTIVERING och vise versa vid Fläkt.
de beror också på vad du ska använda skotern till
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Fläktkylning användsväl i 99% av fallen där skotern ska vara så billig som möjligt.


självfallet är vätskekylning att föredra, varför skulle annars 98% av alla moderna motorer i bruksfordon vara vätskekylda?.

det är en pengafråga.... och jag personligen tycker att dom flesta 500 - 600 fläktkylda skotrarna är rent ut sagt slöa.

men det är juh min privata åsikt, iaf jmf med både våran phazer (iofs bara 500cc men ändå) och REV800an.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Vätskekylningen håller rätt och mycket jämnare arbetstemperatur på motorn tack vare termostaten.
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Vätskekylningen håller rätt och mycket jämnare arbetstemperatur på motorn tack vare termostaten.
Alldeles rätt,
men min fläktis är LÄTT, 190 kg, och vill behålla den så.
Någon som kan rekommendera en större fläktis som är
pigg(-are än Kawazaki 440),
vet bara att det finns 550 men vet inget om effekt osv.

Eftersom tempen på fläktisar är spännande blir ju fartvindskylda
(ex. J/D Spitfire) rena drömmen för spänningssökare varma soliga vårdagar:D
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det beror ju helt på vad man ska ha skotern till. Jag själv har en vätskekyld då jag leker i lössnö mest. T.ex. min farsa har en fläktkyld, Han drar mest ved/ timmer och liknande och då skulle en vätskekyld gå varm hela tiden då farten knappt syns på mätaren.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
På sätt och vis så har ju vätskekylt med effekten att göra, dock inte effekt utaget men det finns en viss gräns där en fläktkylning inte klarar av att kyla ner en tillräckligt stor motor, säger det inte det mesta gällande vilket alternativ som kyler bäst?

Ang att man med en fläktkyld maskin kan hålla fullgasrepor hur länge som helst = bullshit.

mvh/Robin
Du var inte med när Robban Åberg vann långloppet i Kiruna med sin SRV 540 och året före(eller om det var två) som Sven Lestander blev 3:a med en Indy Sport 340.
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
fartvinds kyld :cool: ingen extra vikt i form av kylare eller en fläkt.
Men efektiviteten kan nog diskuteras vid varma dagar och/eller låg fart och tungt arbete ;)
 
B

Biosteel

hehe, du baktalar dej själv för du har tydligen kokat en och annan vätskekyld maskin. Nää, tacka vet jag fläktkylt och gärna Polaris för om motorn snurrar då snurrar fläkten också (direktdrift) bara att gasa, gud va skööönt
och en fläktrem kaninte gå av då ?..
 

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
Vätske är väl helt enkelt efektivare att kyla om man nu inte ligger på hårdskare och dylikt utan isrivare!
Och håller motorn i jämn temp.

Perfect för högprestanda motorer men är inte effekten det viktigaste så är fläktkyldt en bra lösning som håller ner kostnaden och vikten samt att den är lätt servat bara kolla så att remmen är fräsch och fläkten är hel nån gång då och då.
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
jag har haft en everest 440, phazer 480 och nu en enduro 500.

gissa vilka som skar?

everesten kanske för att det är en gammal skoter, men phazern blev det två kolvbyten på en säsong på kanske 120mil.

och enduron har jag nu haft 2 år, och inget har hänt med motorn, på ca 350mil
 
R

Robin

Du var inte med när Robban Åberg vann långloppet i Kiruna med sin SRV 540 och året före(eller om det var två) som Sven Lestander blev 3:a med en Indy Sport 340.
Nej tyvärr inte, och med dom skotermodeller du pratar om så låter det som att jag antingen var väldigt liten eller inte ens påkommen vid den tiden om jag säger som så.

Hur som helst är min mening att vätskekylt är i dagsläget det bästa kylningsättet för en snöskoter.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
nå klart att vätske kylda skotrar har mer effekt och så.. och när du säger om kylningen så är fläkten bättre då det är hårt underlag (alltså när snön är hård) ddå har vätskekylda ingen chans, men när det är mjuk snö så vinner ju vätskekylda på den kylningen och flaqkten kan gå för varmt...
alltså saken är ju den att vad används skotern till...

1 ledkörning? då funkar både fläkt och vätske kylda..
på våren så är det så att snön är hård på morgona så det är omöjligt att få fylning flr vätskekylda. skitsnack det där med isrivare..

dom som har renar uppe i fjälls så har dom oftas fläktkyld skoter.
de är inte ute efter effekt som dessa stadsbor är ute efter..

sen så bränsleförbrukning... fläktkylda är snålare..

fläktkylda skotern är lättare..

oj oj listan kan göras lång...

har ni sett i cross tävlingar så håller ju fläktkylda samma fart som vätskekylda skotrar.. om inte snabbare..

tänk på det...
 
R

Robin

Tänk även på att sesongen med lös snö är dubbelt så lång än den då skaren blivit ogenomtränglig.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
nå det är nog så att vätske kylda motorer ska ha större munstycken på magnetsidanför att det skall kyla..

tänk dig en 440 forest fox och en 440 mxz... vilket tror du drar mera soppa?

man behöver ju inte vara ingengör för att förstå det