Fläkt Vs Vätske

Vätske vs Fläkt


  • Totalt antal som röstat
    474
R

Robin

Helt offtopic.

Denna tråd är ganska död och färdig disskuterad vid det här laget, då jag skapade den för nästan presis 1 år sedan. (JA det är jag som skapade tråden, jag som är gammal xlt_sks_94).

Men för att svara på din fråga så är det nog jäkligt svårt att ta en skoter i bänkpress, mest pga den ojämna viktfördelningen samt att du inte hittar fäste att pressa någonstans ;)... och vikten då.

mvh/Robin
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Fläkt !
Ja kan säga så här ja kör personligen med en vätskekyld maskin å föredrar det för effekten men ska det krypköras är det fläksnurra FTW!
Fläktsnurran är överlägsen i hållbarhet. Polaris Fuji motorer är att föredra har en gammal indy trail 500 på gården som gått 2800mil utan problem det som är bytt är kolvringar lager å tätningar men det är ju slitdelar.
Ja litar inte fullt på vätskekylda maskiner eftersom dom har en tendens att skära ihop när det börjar bli + grader ute.
Ja säger så här när du är yngling som jag själv så är det vätskekylning som gäller men när du börjar närma dig "gubbåren" och inte effekten i maskinen spelar någon större roll så är det fläktsnurra som gäller.

Och jag vill tillägga att vem har sagt att fläksnurror är slöa som någon i tidigare inlägg sa?
De flesta fläktsnurror har alldelles tillräckligt med effekt eftersom de oftast är lättare sedan kan du alltid trimma om du är missnöjd med effekten :D

Tack för mig!

vill även tillägga att en fläktsnurra kan man hålla full gas hur länge man vill medans en vätskekyld motor skär efter ett tag tänk på de nästa gång ni får stryk av en rotax 503a med pipor ;)
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Massa snack...

vill även tillägga att en fläktsnurra kan man hålla full gas hur länge man vill medans en vätskekyld motor skär efter ett tag tänk på de nästa gång ni får stryk av en rotax 503a med pipor ;)
Vill bara inflika att det där är kvalificerat skitsnack. En vätskekyld skär inte hur långa fullgasrepor du än tar bara du gör det på vettigt underlag och inte har ett underdimensionerat kylssytem.
 
R

Robin

Att det är vätske kylt har ju inge med effekten och göra, det beror ju på hur mkt det är tagit ut ur motorn ;)
På sätt och vis så har ju vätskekylt med effekten att göra, dock inte effekt utaget men det finns en viss gräns där en fläktkylning inte klarar av att kyla ner en tillräckligt stor motor, säger det inte det mesta gällande vilket alternativ som kyler bäst?

Ang att man med en fläktkyld maskin kan hålla fullgasrepor hur länge som helst = bullshit.

mvh/Robin
 
12 jul 2007
46
0
1
Vätske ger ju mer effekt!

men fläkt är mer driftsäkra!!
fast kolvarna nöts ju olika på en fläck för att fläckten
sitter ju på en sida så den bortre kolven får ju mindre kylning!

_____________________________________________________________

(-_-) YAMAHA (-_-)
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
finns det någon anledning varför tråden ska visna bort? det är ju ett ämne som alltid kommer att vara aktuellt och som bör diskuteras så långe det finns folk att diskutera med.

men enligt mig så tror jag att fläktisen kommer att möta graven inom en kort tid, varför? finns helt enkelt inget stort användningsmoråde för sådana maskiner då nu i dagens läge består fläktisarna av budget skotrar som är en instegs modell i skoter världen. Vilket är en kategori som borde strykas tycker jag, det är endast ett sätt för företag att tjäna mer pengar då sådana skotrar ofta bara används ett år och man tycker redan efter någon månad att effekten inte är nog.

Att en fläkt kyld skoter skulle vara lättare att köra för en "nybörjare" förstår jag mig inte på då dom skotrarna är uppbygda på samma sätt som 800 men med sämre fjädring osvosv u name it.
Har du tänkt på att det finns människor som inte bryr sig om effekt utan som andvänder skotern som färdmedel tex dem som bor i fjällen eller skidanläggningar då är ju fläktkylt ett bra val tillräkligt med motor och bränslesnålt
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
även om man kör sakta så kommer det sprätta upp snö... men det spelar ingen roll varesig man har vätske eller fläkt och kör på skare... du har fortfarande dina slids som du måste stanna å kyla ner lite... annars har har du snart så att du kör på stålskenor och river sönder mattan
För att vara helt oberoende av eventuell snö så kör man givetvis med luftkylt och rullboggi. :)
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
En forrestfox som alla lappar misshandlar mellan tallar o bergknallar vartenda år byts i princip allt utom motorn på löpande och dom tuffar på runt 2-2500 mil , dom är otroligt driftsäkra , enkla i sin konstruktion .... jag har aldrig hört talas om en vätskekyld maskin som gått likvärdiga mil under " normala " omständigheter utan att byta kolvar 3 gånger , vevstakslager , packboxar , nya cylindrar etc.
En skotermotor av modell äldre utan avgasportar vätskekyld ex.vis rotax 467:an kunde fungera problemfritt länge men dagens moderna motorer är snudd på halvdöda efter 400 mil ...!
Effekt entydigt med vätskekyld , tillförlitlighet = fläktkyld är min teori
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
På Lundström i Kiruna säger dom att Forestfoxarna går 5000 mil hos renskötarna. Högre effekt uttag gör sitt för att förkorta livet på räcers men främst är det hur dom körs. Man vet ju själv vilka fullgas repor man gjort genom åren. Därför är en begg räcer bland det sämsta man kan köpa. Tror jag.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
En annan orsak att åka fläktkyld är denna
Försäkring 05:as 800:a ....10000 i självrisk o 5400:- helförsäkring/helår

Försäkring 08:a 550 ..... 5000 i självrisk o 993:- helförsäkring/helår

:rolleyes:
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Vem vinner?
Jag tycker att det självklara valet borde vara vätske, bättre kylning och säkrare än fälkt är några av fördelarna.
Men så finns det ju dom som hävdar att fläkt är minst lika bra om inte bättre. "du behöver inte köra ut i puder på våren för att få kylning" Är en sak man hör ofta.

Vilken är bäst? Skriv Vätskekylt i början av ditt svar samt MOTIVERING och vise versa vid Fläkt.
Vätske, du behöver ändå ut i snön på våren för att skölja slidsen på fläkten också. Det är mesigt ljud från fläktsnurran, den har lägre hästkrafter och känns allmänt svag. Vätskekylda motorer har betydligt bättre kylning under vintern
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
En annan orsak att åka fläktkyld är denna
Försäkring 05:as 800:a ....10000 i självrisk o 5400:- helförsäkring/helår

Försäkring 08:a 550 ..... 5000 i självrisk o 993:- helförsäkring/helår

:rolleyes:
Vilket försäkringsbolag?