Fjortisfråga hur fort går en pro rmk 800?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag gillar ju fart så jag undrar hur fort en pro rmk b155" 13-15 (quickdrive drivning) går innan den övervarvar? Och viktigare fråga håller kammarna för 150+ knyck några 100a meter? Mattan på min är nog org men jäntas mins jag inte, men den ser ut som en seri 5 eller 6 matta liknade den org som sitter på min. Kamhöjd är väl 58-61mm tror jag?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
141km/h går dom.
Går dem så sakta de lär va gps fart antar jag? Hur fel visar mätarna och går de kalibrera mätarna som på en Skido rev? Nog håller mattorna för den farten antar jag? På viket varvtal gör de 141kmt? Och orkar den övervarva lite till?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Enligt mätaren och i luften. Så man får nog vara glad för allt över 125... men det är lössnömaskiner så de finns ingen anledning att det ska gå fortare. Det går att kalibrera mätarna efter drev ing på dom modeller som har sensorn på bromsskivan. Men då måste man ha DW, så bara åf som kan göra det.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Nu kan jag komma ihåg fel men står det inte någonting i instruktionsboken om att man inte ska köra över 100km/h med pro pga mattan? :) Har slirat runt på assault och pro sen -12 och har nog aldrig kört snabbare än 120, och den gången det gick 120 på mätaren gick det nog inte det irl. Allt över 100 är bara otäckt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu kan jag komma ihåg fel men står det inte någonting i instruktionsboken om att man inte ska köra över 100km/h med pro pga mattan? :) Har slirat runt på assault och pro sen -12 och har nog aldrig kört snabbare än 120, och den gången det gick 120 på mätaren gick det nog inte det irl. Allt över 100 är bara otäckt :)
Va har de svårt att nå 125kmt ens!? Jag tycker de borde gå fort upp till 141kmt på hårt spår? Jag har en pro rmk (tds) och skidorna är max utflyttade så cc måttet är 99 eller 100cm precis. Om jag fattat rätt är tds fjädringen lite hårdare i fjädrarna vs vanlig pro så jag tror den blir rel stabil i högre fart. Här i kramforstrakten är de svårt hitta lössnö utmaningar för en pro därav att jag medvetet ställt in den lite brett och stabilt för led. Jäntas pron är därmot helt lössnöanpassad med 36" framvagn så den har jag märkt är en vingelkuse de få mil jag provat den ,man blir ju halvrädd på raksträcka redan i 80-100kmt. Ovan sånna maskiner fick jag köra ner i diket i 70 knyck på en rak timmerväg för jag kunde inte styra in den på spåret igen, de va som ett tåg som spårade ur 😁 Jag förstår att de måste köras med en hel del respekt och de krävs många timmar på dem innan man fattar hur de bär sig åt.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Va har de svårt att nå 125kmt ens!? Jag tycker de borde gå fort upp till 141kmt på hårt spår? Jag har en pro rmk (tds) och skidorna är max utflyttade så cc måttet är 99 eller 100cm precis. Om jag fattat rätt är tds fjädringen lite hårdare i fjädrarna vs vanlig pro så jag tror den blir rel stabil i högre fart. Här i kramforstrakten är de svårt hitta lössnö utmaningar för en pro därav att jag medvetet ställt in den lite brett och stabilt för led. Jäntas pron är därmot helt lössnöanpassad med 36" framvagn så den har jag märkt är en vingelkuse de få mil jag provat den ,man blir ju halvrädd på raksträcka redan i 80-100kmt. Ovan sånna maskiner fick jag köra ner i diket i 70 knyck på en rak timmerväg för jag kunde inte styra in den på spåret igen, de va som ett tåg som spårade ur 😁 Jag förstår att de måste köras med en hel del respekt och de krävs många timmar på dem innan man fattar hur de bär sig åt.
Nu kör jag ren lössnö med 36" framvagn och rätt mjuka dämpare. Hög hastighet är inte skoj på min maskin. Upp till hundra på en sjö går väl ann och i acceleration upp till 100 är det inte många som hänger med (av likvärdiga maskiner) men sen efter 100 är det inte mkt kvar att tvinga ur maskinen. Kan väl såklart bero på variatorkit med antar jag men har inte gjort något med min -19. Går säkert att plåga ur dem under ett längre tag på sjön eller så men inget jag har provat iaf :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Hade en 2015 pro rmk som gick fort för en lössnö maskin kanske uppåt 140 på mätaren,de är högt drevade och original
mattan spinner alltid,bytte sedan till annan matta och nerdrevat 7 kuggs drivhjul istf 8.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag håller på byta matta på¨Thundercatten från 32 kmm till 44 samt byte drivhjul från 9 till 8 kugg.
Ang mindre drivhjul så är jag lite osäker på hur de blir med toppfart om man går ner från 9 till 8 kugg men går upp i kamhöjd från 32mm till 44mm? Rent nerdrevningsmässigt blir skillnaden enorm från 202kmt vid 8800varv till 176kmt vid samma varv. Men vad händer på hårt spår där kammarna inte sjunker ner mer än max 1cm? 44 kams mattan har då liknade ytterdim mått diametermässigt sett från drivaxel centrum som 32 mattan har med 9 kuggs hjul "ute i kamspetsarna".
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag håller på byta matta på¨Thundercatten från 32 kmm till 44 samt byte drivhjul från 9 till 8 kugg.
Ang mindre drivhjul så är jag lite osäker på hur de blir med toppfart om man går ner från 9 till 8 kugg men går upp i kamhöjd från 32mm till 44mm? Rent nerdrevningsmässigt blir skillnaden enorm från 202kmt vid 8800varv till 176kmt vid samma varv. Men vad händer på hårt spår där kammarna inte sjunker ner mer än max 1cm? 44 kams mattan har då liknade ytterdim mått diametermässigt sett från drivaxel centrum som 32 mattan har med 9 kuggs hjul "ute i kamspetsarna".
Det går inte räkna så för drivhjulen driver ju på insidan av mattan och mattan ligger parallellt med underlaget. Så högre kammar kan inte ge högre toppfart som högre mönster på ett däck gör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det går inte räkna så för drivhjulen driver ju på insidan av mattan och mattan ligger parallellt med underlaget. Så högre kammar kan inte ge högre toppfart som högre mönster på ett däck gör.
Då tänkte jag rätt och de va lite synd för då måste jag dreva om.