Fjällresa?!

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Hallå! Då snön börjar lägga sig i landet så inser man att det är dags att börja fundera över en typ ”packlista” då vi ska till Borgafjäll bara skoterföret är i ordning.

Det är den första fjällresan och egentligen den första ”vettiga” skotern så ja, jag jag är totalt grön vad det gäller snöskotrar.

En Ski-Doo Mxz Xrs -10.

Vad är det vanligaste som går sönder på skotrarna? Det vet kanske ni som är mer erfarna? Självklart tar man med sig en extrarem eller två, en verktygslåda, någon liter 2T-olja, några tändstift och bränsle.

Men ska man ha med sig typ

Boggiehjul, styrleder, a-armar, startsnören, gaswire, vad brukar ni ta med er? Skotern har gått 40 mil sedan senaste service osv, men vad brukar ni göra i förberedande syfte innan ni åker? Ge mig tips och idéer, gärna en komplett packlista om ni har någon typ av ”mall”? 😃
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Jag brukar inte överplanera och oroa mig så mycket. Har med mig det nödvändigaste dvs olja stift och rem. Går något sönder på skotern får man isf ta det då.

Ett år körde jag av drivaxeln dag ett på en 5dagars vistelse. Jag lastade skotern och dan där på åkte jag hem fixade en drivaxel och bytte den och åkte tillbaka på kvällen. Inte alltid man har tur och kan laga saker inom ett dygn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det spelar nästan ingen roll hur många reservdelar man har med sig till skotern så kan man ge sig djävulen på att det är den del man inte hade som gick sönder...
Så det är bättre att kolla vart närmsta ÅF ligger och öppettider än att ha med sig en hel skoter i delar.
Men med en lite större verktygssats så kan man byta det mesta sedan..
Men jag brukar se till att jag har lite slitagedelar på lager i stugan, variatorfjädrar, skidgummin, stift, a-armar, och frontbågar. (men då jag säljer framvagnar och frontbågar så är det nog överkurs för de flesta...).