Fjädringsinställning för lössnöåkning

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det verkar som om att den allmänna inställningen har varit att man ska ha mjuka framdämpare för lössnöåkning, men Skinz verkar ha den åsikten att man ska ha relativt styva framdämpare för den typen av körning.
Det är väl så att en mjuk dämpare ger känslan att maskinen lättare vickar upp men tanken är inte att man ska ligga med komprimerad dämpare på skrå utan att man ska ligga på kanten av skidan.


När dom sen pratar boggieinställning är det tvärtom där rekommenderar dom en "sag" uppemot 5 cm när man sätter sig, ofta läser man om att folk monterar hårdare fjädrar och dylikt så fort maskinen "saggar" lite.


Vad har ni för åsikter/erfarenheter ?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Saggar är ett kul ord.

Klart att du måste ha fjädringsväg nedåt kvar. Förstår inte alls de som byter till stenhårda fjädrar så att röven pekar rakt upp.

Om framdämpare så är det skönt att Skinz bekräftar det jag känner. Skotern ska väl upp på sidan?
Jag kör med både krängningshämmare och något spända fjädrar. Har istället ställt skidorna så smalt som möjligt. Det fungerar bäst för mig.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag föredrar mjuka dämpare fram. Eller rättare sagt mjuk fjäder och hård dämpare.

Håller precis på och monterar skinz framvagn på Summiten och dom rekommenderar mycket högre luft tryck i foxarna än jag kör med original framvagnen. Så jag får se om deras framvagn fungerar bättre med hårdare dämpare än original framvagen.