Hej.
En led maskin vill ha en stabilare/bred framfjädring för att kunna ta kurvor bra. En lössnö maskin vill ha en lös/smal framvagn för att kunna bryta ner enkelt.
Men många vill åka båda delar. Därav denna ide där man genom att öppna en ventil kan låta dämpningen vara lös en viss del av slaget. (typ utan krängningshämnare). Stänga kranen och ha helt vanliga dämpare.
Förklaring till bild.
Två vanliga piggyback dämpare. I oljedelen på dessa går slangar till en tredje piggyback cylinder men skiljekolv. Volymen på denna tredje cylinder anpassas till den andel av slaget på ordinarie dämpare man vill kunna frikopplad och skicka mellan dämparna. Drar till men 1/3 eller 1/4 som en fullständig gissning.
På slangen sitter en kran som man kan öppna och stänga. I öppet läge = lössnö och i stängt läge led åka. Detta ska givetvis gå manöverera direkt från förarplats under körning.
I mellan kolven är inritade två fjädrar tänkt för att om man behöver förstärka upp centreringen/återgång till normalläge. Ordinarie fjädrar lär väl klara detta ganska bra ändå, då dom vill till sin normala fulla längd. Det sitter även två variabla strypningar om man justera in hur löst det ska vara i öppna läget.
Så vad tror ni om denna urflippade idé ? :whistle:
Det är tämligen konventionella stötdämpar komponenter alla konstigheter ligger på oljesidan så det borde vara genomförbart efter lite beräkningar men skulle det kunna fungera.
En led maskin vill ha en stabilare/bred framfjädring för att kunna ta kurvor bra. En lössnö maskin vill ha en lös/smal framvagn för att kunna bryta ner enkelt.
Men många vill åka båda delar. Därav denna ide där man genom att öppna en ventil kan låta dämpningen vara lös en viss del av slaget. (typ utan krängningshämnare). Stänga kranen och ha helt vanliga dämpare.
Förklaring till bild.
Två vanliga piggyback dämpare. I oljedelen på dessa går slangar till en tredje piggyback cylinder men skiljekolv. Volymen på denna tredje cylinder anpassas till den andel av slaget på ordinarie dämpare man vill kunna frikopplad och skicka mellan dämparna. Drar till men 1/3 eller 1/4 som en fullständig gissning.
På slangen sitter en kran som man kan öppna och stänga. I öppet läge = lössnö och i stängt läge led åka. Detta ska givetvis gå manöverera direkt från förarplats under körning.
I mellan kolven är inritade två fjädrar tänkt för att om man behöver förstärka upp centreringen/återgång till normalläge. Ordinarie fjädrar lär väl klara detta ganska bra ändå, då dom vill till sin normala fulla längd. Det sitter även två variabla strypningar om man justera in hur löst det ska vara i öppna läget.
Så vad tror ni om denna urflippade idé ? :whistle:
Det är tämligen konventionella stötdämpar komponenter alla konstigheter ligger på oljesidan så det borde vara genomförbart efter lite beräkningar men skulle det kunna fungera.
Attachments
-
14,2 KB Visningar: 277