Fjädring / stötdämpar ide. Skulle det kunna fungera...

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

En led maskin vill ha en stabilare/bred framfjädring för att kunna ta kurvor bra. En lössnö maskin vill ha en lös/smal framvagn för att kunna bryta ner enkelt.

Men många vill åka båda delar. Därav denna ide där man genom att öppna en ventil kan låta dämpningen vara lös en viss del av slaget. (typ utan krängningshämnare). Stänga kranen och ha helt vanliga dämpare.

Förklaring till bild.

Två vanliga piggyback dämpare. I oljedelen på dessa går slangar till en tredje piggyback cylinder men skiljekolv. Volymen på denna tredje cylinder anpassas till den andel av slaget på ordinarie dämpare man vill kunna frikopplad och skicka mellan dämparna. Drar till men 1/3 eller 1/4 som en fullständig gissning.

På slangen sitter en kran som man kan öppna och stänga. I öppet läge = lössnö och i stängt läge led åka. Detta ska givetvis gå manöverera direkt från förarplats under körning.

I mellan kolven är inritade två fjädrar tänkt för att om man behöver förstärka upp centreringen/återgång till normalläge. Ordinarie fjädrar lär väl klara detta ganska bra ändå, då dom vill till sin normala fulla längd. Det sitter även två variabla strypningar om man justera in hur löst det ska vara i öppna läget.

Så vad tror ni om denna urflippade idé ? :whistle:
Det är tämligen konventionella stötdämpar komponenter alla konstigheter ligger på oljesidan så det borde vara genomförbart efter lite beräkningar men skulle det kunna fungera.
 

Attachments

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Intressant idé!
Jag har en annan lite urflippad idé: tänk om man hade ett system som drog ihop fjädringen åt det håll man styr? Då skulle skotern luta inåt i kurvorna som en hoj. :D
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Så vad tror ni om denna urflippade idé ? :whistle:
Det är tämligen konventionella stötdämpar komponenter alla konstigheter ligger på oljesidan så det borde vara genomförbart efter lite beräkningar men skulle det kunna fungera.
Inte alls utflippad, tvärtom vad många eftersträvar sen om det är olja/gas eller luft spelar ingen större roll, idén lever i alla fall och ser ut att fungera om man slänger upp 1 000-1 500 USD beroende på finessbehov.

http://teamfast.com/products/divetek#/images/product/galleries/Dive-TEK/components-EL_500.jpg

Har faktiskt funderat på dessa då man även med en bredbandare vill ha olika uppträdande på fjädringen i lössnö och på hårdare underlag.


Intressant idé!
Jag har en annan lite urflippad idé: tänk om man hade ett system som drog ihop fjädringen åt det håll man styr? Då skulle skotern luta inåt i kurvorna som en hoj. :D
Inte heller utflippad, lite åt Can Am Spyder hållet.

Doch tror jag det skulle kräva rätt mycket datorkraft och delar typ hastighetsberoende servo vilken samarbetar med någon typ av "aktiv fjädring" då man inte vill att det ska kännas oroligt beroende på hastighet.

Egentligen är inget utflippat eller omöjligt, det handlar många gånger om vad vi kunder vill ha och vad vi är beredda att betala.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Inte heller utflippad, lite åt Can Am Spyder hållet.

Doch tror jag det skulle kräva rätt mycket datorkraft och delar typ hastighetsberoende servo vilken samarbetar med någon typ av "aktiv fjädring" då man inte vill att det ska kännas oroligt beroende på hastighet.
Man kan kanske tänka sig en "enkel" (hehe) lösning med två extra styrstag (vä & hö), som drar upp fjäderkoppen lite på den sida dit man svänger. Torde dock kräva liiite handkraft att styra ner fjäderkoppen igen..kanske nåt för Yamahas servoskotrar? :hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Man kan kanske tänka sig en "enkel" (hehe) lösning med två extra styrstag (vä & hö), som drar upp fjäderkoppen lite på den sida dit man svänger. Torde dock kräva liiite handkraft att styra ner fjäderkoppen igen..kanske nåt för Yamahas servoskotrar? :hello:
Det var de jag tänkte på, de har säkert en utvecklingsplan för sina maskiner åt det hållet, fungerar VSS och allt vad det heter på spydern så går det säkert att få funktion på en snöskoter och Yamaha verkar ju inte rädda att låta maskinerna väga lite extra
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det var de jag tänkte på, de har säkert en utvecklingsplan för sina maskiner åt det hållet, fungerar VSS och allt vad det heter på spydern så går det säkert att få funktion på en snöskoter och Yamaha verkar ju inte rädda att låta maskinerna väga lite extra
Några kilo extra är vel inget när dom redan väger blötdjur.


Angående stötdämparen tror jag att det är utförbart. Dock tror jag inte det är så enkelt som man kanske skulle kunna tro.
Kommer vel bli lite så om jag fattat det rätt att dämparna går inte tillbaka till sin ordinarie längd förens du lyfter skidorna?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tänkte som han över mig samt att man måste stå helt plant när man låser igen för att bägge dämparna ska ha precis samma oljemängd.
Men tror på iden lite finslip bara..
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Du kanske skulle skippa piggybackarna på dämparna oxå för när oljan försvinner så åker skiljekolvarna ju i botten el. alternativt ha ena himla stora piggybackar och tappa gastryck på dem ist..
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Funkar icke , det är fjädringen du vill att den ska flyta , inte dämpningen . Teamfast öppnar en luftslinga mellan luftfjädrarna.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Funkar icke , det är fjädringen du vill att den ska flyta , inte dämpningen . Teamfast öppnar en luftslinga mellan luftfjädrarna.
Du kanske skulle skippa piggybackarna på dämparna oxå för när oljan försvinner så åker skiljekolvarna ju i botten el. alternativt ha ena himla stora piggybackar och tappa gastryck på dem ist..
Ni har helt rätt. Kan inte påverka oljan på båda sidor kolven. Att suga olja på översida ger möjligen att skiljekolv i piggyback flyttar sig lite och gasen kan expandera lite...

Anledningen till piggyback är att det är lättare att veta var gasen borde vara. En vanlig har ju sin skiljekolv i samma cylinder på någon höjd.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Intressant idé!
Jag har en annan lite urflippad idé: tänk om man hade ett system som drog ihop fjädringen åt det håll man styr? Då skulle skotern luta inåt i kurvorna som en hoj. :D
Fanns en artikel i en Snow Tech i fjol om ett helt mekaniskt system som gjorde precis detta, eller närmare bestämt så satt övre stötdämparfästena ledat infästa i chassiet och vickade innåt/uppåt på innerskidan och utåt/neråt på ytterskidan.

Begriper personligen inte varför man skulle vilja ha detta däremot.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fanns en artikel i en Snow Tech i fjol om ett helt mekaniskt system som gjorde precis detta, eller närmare bestämt så satt övre stötdämparfästena ledat infästa i chassiet och vickade innåt/uppåt på innerskidan och utåt/neråt på ytterskidan.

Begriper personligen inte varför man skulle vilja ha detta däremot.
"Mekanisk burkning"! :heh: