fjädring phazer fx!!!

davve80

Medlem
24 okt 2006
24
0
1
ö-vik
är det nån som tycker fjädringen är för mjuk på pahzer fx i boggien skärskilt främre ... var och åkte ¨på en ganska taskig led i helgen och främre boggiedämparen slog igenom mest hela tiden ... ställde på kompen på bakre men tycker inte det vart nån större skillnad.... vad tycker ni som kört ......tror en omschimsning är nödvändig
 

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
är det nån som tycker fjädringen är för mjuk på pahzer fx i boggien skärskilt främre ... var och åkte ¨på en ganska taskig led i helgen och främre boggiedämparen slog igenom mest hela tiden ... ställde på kompen på bakre men tycker inte det vart nån större skillnad.... vad tycker ni som kört ......tror en omschimsning är nödvändig
Det blir sällan ngn större skillnad på den främre dämparen
när du justerar på den bakre.

Jag har själv provat en Phazer & den kan nog kännas
lite väl mjuk...så en schimsning kan
nog vara på sin plats !
Men gör inte om den alltför mycket på en gång
utan prova dig fram

//Ronkan
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
är det nån som tycker fjädringen är för mjuk på pahzer fx i boggien skärskilt främre ... var och åkte ¨på en ganska taskig led i helgen och främre boggiedämparen slog igenom mest hela tiden ... ställde på kompen på bakre men tycker inte det vart nån större skillnad.... vad tycker ni som kört ......tror en omschimsning är nödvändig
jag tror medicinen heter öhlins eller engans.... tråkigt men troligast sant. jag tror att den främre också är fullt justerbar om man satsar på öhlins. men smakar de så kostar de.:(
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
jag tror medicinen heter öhlins eller engans.... tråkigt men troligast sant. jag tror att den främre också är fullt justerbar om man satsar på öhlins. men smakar de så kostar de.:(
Köper man Öhlins bara för att en dämpare är för mjuk, då har man för mycket pengar.;) Självklart så går det att få orginal dämparna bra! Jag skulle börja med att höra med min åf om dom kan shimsa om dämparen på garanitin. Om inte det går så finns det alltid andra som kan fixa det. Kan rekomendera Glansgårdens bil&motor i Borlänge.
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Köper man Öhlins bara för att en dämpare är för mjuk, då har man för mycket pengar.;) Självklart så går det att få orginal dämparna bra! Jag skulle börja med att höra med min åf om dom kan shimsa om dämparen på garanitin. Om inte det går så finns det alltid andra som kan fixa det. Kan rekomendera Glansgårdens bil&motor i Borlänge.
jo det låter ju vettigt... men... de är bara så att den främre dämparen är inte renoveringsbar..... så då blir de väl svårt att schimsa.... men jag tror de går att justera in den hyggligt bara som den är.....
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
jo det låter ju vettigt... men... de är bara så att den främre dämparen är inte renoveringsbar..... så då blir de väl svårt att schimsa.... men jag tror de går att justera in den hyggligt bara som den är.....
Det är den visst, är ju en Kayaba HPG. Är den inte renoveringsbar ska jag lämna tillbaka min skoter!!!:DEller kräva en annan dämpare:eek:

Fjädring
Framvagn Individuell, dubbla a-armar, krängningshämmare
Stötdämpartyp fram 40 mm, GYT-R, alum, H.P. Gas, Piggyback, komp. och retur justering
Fjädringsväg fram 287 mm
Boggie New Torsion Suspension
Stötdämpartyp bak KYB Alum. H.P. Gas C36/al H.P.G. C36 Sep gasbehållare
Fjädringsväg bak 409 mm[
 

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
jo det låter ju vettigt... men... de är bara så att den främre dämparen är inte renoveringsbar..... så då blir de väl svårt att schimsa.... men jag tror de går att justera in den hyggligt bara som den är.....

Den är renoveringsbar !
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Den är renoveringsbar !
de låter ju kanon.... men den felaktiga uppgiften jag har kommer från min ÅF.... då är det schimsning som gäller... har kört 8 mil idag o justerat tills jag tror att de är det bästa jag har kunnskap till o får genomslag ibland...lite för ofta tycker jag... men en avsevärd skillnad blir de om man sätter fötterna mitt på fotsteget istället för holkarna.... boggien jobbar mycket bättre:)
 
D

Daweasel

Är det någon som har kört en Phaser GT? På dom skall det sitta piggyback dämpare av lite mer påkostad typ, om jag är rätt informerad. Impulsköpte just en sådan häromdagen och går otåligt och väntar på det vita guldet!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Är det någon som har kört en Phaser GT? På dom skall det sitta piggyback dämpare av lite mer påkostad typ, om jag är rätt informerad. Impulsköpte just en sådan häromdagen och går otåligt och väntar på det vita guldet!
Du är fel informerad. Det är FX som har mer påkostade dämpare.
 
D

Daweasel

Jag rodnar och skall genast kontakta handlaren för åtgärd. Tack för din uppmärksamhet!
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Om man ska Schimsa om dämparna på Phazern så ska man inte göra bakre boggidämparen nå hårdare endast den främre boggidämparen mycke hårdare och så ska man göra framdämparna lite hårdare då funkar det bra för led å bus körning bra