Fjädring Phazer Fx -07

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Har just skaffat en Phazer FX -07, 380 mil, som går bra maskinellt men där fjädringen i boggien är hemsk. Enligt tidigare ägare så ska dämparna i boggien vara omshimsade. Som det är nu så bottnar inte boggien men jag upplever att den fjädrar dåligt och att returen är hemsk, den "kastar bakut" när man gasar lite mer. Var ute i dag och provade en Venture MultiP och den hade en helt annan fjädring i boggien.

Fjädringen på Phazer 07 var dålig och Yamaha stod för en omshimsning på 07-orna (vad jag förstått), vilket alltså ska vara gjort på min skoter.

Så nu är mina frågor...
- Stämmer det att dämparna är omshimningsbara och att Yamaha stod för omshimsning på 07?
- Vilka förändringar innebar denna omshimsning på 07-orna?
- Dessa problem var visst åtgärdade på Phazer 08:a, vad skiljer fjädringen i boggien mellan 07 och 08?
(Enligt sprängskisser verkar boggien vara samma men dämparna är annorlunda mellan 07 och 08)
- Vad säger ni som har 08, 09, 10 om boggien?
- Vad gör jag för att komma tillrätta med problem, ny omshimsning? nya dämpare? nya fjädrar? ny skoter?

Tips, råd och information tas tacksamt emot...

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Normalt sett så bör du börja och kolla hur fjädrarna är spända innan du gör något annat.
Nu kan ja inte exakt hur Phazern ser ut men , prova släpp på fjädringen så mkt du kan och se om det hjälper något.

Annars låter det mest som att dämparen bör in på service.
Men som sagt innan du börjar fundera i dom mest konstiga banor, prova justera fjädringen... Brukar vara billigast så.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag har en -08 och upplever den för mjuk just nu, så jag ska ställa den lite hårdare. Annars är den väldigt bra och jag upplever inte "hästsparkarna" som du pratar om, har läst nåt annat inlägg om det här på forumet, och jag om jag inte har helt fel så ställer du in det på dom trekantiga klossarna i boggien, kan ställas in på tre olika lägen beroende på vilken retur du vill ha, men jag är inte säker.

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Har läst alla forum om Phazer och hittat en del om problemen men inte nån direkt lösning. Det verkar som om 07-ans boggie inte var nån höjdare...

Har oxå provat "mixtra" en del med fjädringen men tycker inte det blir nått bättre. Så jag tar tacksamt emot alla tankar och funderingar i ämnet så jag hoppas ni andra Phazerägare hör av er.

Jag gillar verkligen min Phazer och vill komma tillrätta med problemen med fjädringen :)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hej
Har läst alla forum om Phazer och hittat en del om problemen men inte nån direkt lösning. Det verkar som om 07-ans boggie inte var nån höjdare...

Har oxå provat "mixtra" en del med fjädringen men tycker inte det blir nått bättre. Så jag tar tacksamt emot alla tankar och funderingar i ämnet så jag hoppas ni andra Phazerägare hör av er.

Jag gillar verkligen min Phazer och vill komma tillrätta med problemen med fjädringen :)
Du kan ju alltid byta upp dig till en 08 nästa år. då tror jag dom har fox float orginal å annan boggie:eyebrows: + lite annat smått å gott

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Kanon, tack för länken. De beskriver precis de problem jag har med "kick-back". Lite märkligt tycker jag att inte Yamaha klarar av att fixa detta, det kan knappast vara nån "goodwill" att man kör omkring med en fjädring som inte funkar och som sen är omgjord till året efter... Eller är alla Phazrar klena i boggien?

Fått ett annat tips om ett företag som fixar stötdämpare, Tobli utanför Umeå.

http://www.tobli.se/

Nån som har erfarenheter av dessa företag (KN-racing, Tobli)?

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Inte genom stötdämparservice men köpt 2variatorkitt,drev osv av KN-racing och han är väldigt bra att ha å göra med! Ställer upp och fixar det mesta.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Hej
Lite märkligt tycker jag att inte Yamaha klarar av att fixa detta, det kan knappast vara nån "goodwill" att man kör omkring med en fjädring som inte funkar och som sen är omgjord till året efter... Eller är alla Phazrar klena i boggien?
......

Nån som har erfarenheter av dessa företag (KN-racing, Tobli)?
Tyvär så verkar Yamaha rent ut sagt usla på att anpassa sina maskiner för sverige, men på Amerikanska pistade leder funkar det säkert kanon. Har själv lagt ner en hel del på mina Nytro dämpare bara för att få nått som liknar fjädring.

Kör med KN Racing i boggien och du kan nog inte hitta något mer prisvärt och dom färdiga pioneer performance satserna funkar för dom flesta.
Men vill du verkligen ha det bästa så rekommenderar jag Glansgården Bil AB som blivit auktoriserad stötdämparservice för yamaha, lite dyrare men då kan du få dämparna som du vill.
Båda firmorna kör själva Yamaha och har mycket erfarenhet och tips så ring.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Upplever exakt samma sak med min Phazer -07a, otroligt stark retur som gör att man studsar alldeles för mycket.

Ska testa ställa om min så den blir lite mjukare. Fungerar inte det får jag nog lämna in den.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har kört 5,5mil idag med min Phazer. Dämparna är schimsade, vet inte om det är Yamahas schimsning eller egen men jag upplever inte att den "sparkar bakut" som kompisens Phazer med oschimsade dämpare gjorde. Kan bomba på rätt friskt med min utan att de bottnar eller hoppar omkring.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
vad kostar det att schimsa om dämparna?
ska nog ändå skaffa mig en lång 08 nästa år:eyebrows: , men om de är billigt kan man ju fundera:p kanske höjjer priset när man säljer?

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Tjena

Priset hos KN-Racing verkar ligga på 1795:- för båda dämparna.

Tobli verkar ta 500 kr/dämpare.

Jag kommer nog att lämna in mina hos Tobli då jag bor i Umeåtrakten och kan åka och lämna dem direkt. Sen har jag lämnat in bakdämparen till min endurohoj där med bra resultat.

Jag återkommer med rapport så fort det är gjort, både med pris och resultat :)

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Har just skuvat lös bägge dämparna i boggien, vilket inte var några större bekymmer.

MEN...

Upptäckte att många bultar i boggien fram satt löst och att "armen" fram (har säkert nått bättre namn) var av på två ställen. Det är visst nått som händer då fjädringen är för mjuk och bottnar och på så vis går "armen" sönder. Det var lagat sen tidigare upptäckte jag så det har visst hänt tidigare.

Så ett tips kan vara att kolla boggien noga :)

Nu ska dämparna in till Tobli, lämnar dem i morrn och han lovade att ha dem klara till fredag. Kanon...

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Ringde till Yamaha Center i Sundsvall idag och hörde om de kunde kolla vilka uppdateringar som var gjorda på min Phazer. Tyvärr så funkade inte programmet (?) som det skulle, så jag fick inte reda på något.

Men, han sa att uppdateringarna i boggin skulle de inte stå för om man inte hade garantitid kvar. Nu vet inte jag hur länge garantitiden är på skotrar, men jag tror nog att min har gått ut. Så det blir nog till att lämna in den på omshimsning i sommar.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Garanti tiden är 2år. Är skotern din uttagen tex 2008-03-01 så har bör du ha garantitid kvar.
Ska ringa till någon annat Yamaha Center och höra imorgon eftersom killen jag snackade med var en aning nonchalant.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Testa dom i Luleå. Riktigt bra service när man ringer och har frågor även om man inte har köpt maskinen där.

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Jag har haft in dämparna hos Tobli och just skruvat dit dämparna och varit ute och testat. Det är en helt annat skoter nu än tidigare, fjädringen funkar mycket bättre nu. Tidigare var det en hemsk returfjädring som gjorde att det kastade bakut nått hemsk. I min värld var skotern i det närmaste okörbar om man gasade på en dålig led. Nu funkar den mycket följsammare i både fjädring och framförallt retur.

Det som är gjort är att Tobli har kollat igenom dämparna och fullt olja och gas. Dämparna är oxå omshimsade. Totalt gick det på 1 300 kr. Tobli har varit kanon att ha att göra med, lämnade dämparna torsdagmorgon och fick tillbaka dem fredag. Han verkar oxå veta vad han gör, det var det intryck jag fick i alla fall.

Sen är "ramen" som var trasig svetsad och alla axlar i boggien infettade. Det har varit hyfsat enkelt att ta lös dämparna, jag behövde inte ta lös boggien. Lite trängt att få dit bultarna till främre stötdämparen nere var det.

1 300 kr och några timmars jobb så har jag en helt annan skoter. Synd bara att det var så kallt idag, - 20, annars skulle det ha blivit betydligt mer mil än de få mil jag testade idag...

Nu är det en helt annan skoter, livet leker igen :)