Fjädern sekundärvariatorn Nytro

Tennek

Medlem
27 dec 2018
9
2
3
50
Timrå
Ska byta sekundärvariatorn på min Nytro MTX.
Fick hem en annan variator som jag köpt, men eftersom skruvarna till Helixen satt löst så känns det som om försäljaren har delat variatorn för att se att den var sprickfri och inte satt ihop den ordentligt.
Så därför undrar jag om någon kan förklara de olika sätt som fjädern kan sitta på och vad dom olika sätten gör för körningen, eller om det finns någon bra sida som förklarar det.
om jag kollar på den gamla variatorn så sitter fjädern i hål 6 i helixen men i skivan är det svårare att se då det inte finns något nummer på hålen i den, men jag skulle gissa på hål 1 efter att jag jämfört gamla och nya skivan.
Men på den nya variatorn så satt fjädern i hål 0 på helixen och i hål 3 på skivan så där är det helt annorlunda.

Kan även säga att jag nyss köpt maskinen så jag har inte kört något med den förutom någon meter på gården så jag kan inte jämföra hur den går före och efter bytet av variator samt att jag inte vet från vilken sorts Nytro den nya variatorn kommer ifrån förutom att den skulle vara av 14 år modell.

Så kan någon förklara på ett bra vis de olika hålens funktion eller om någon kan tipsa om en bra sida att läsa detta på så är det uppskattat.