Fjäderjustering Lynx Adventure 550F -08

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Halloj

Har till vintern köpt en dylik som "andraskoter/familjeskoter". Den som haft skotern innan hade skidfjädring och främre boggifjädringen ställd på slappaste läget. Bakre fjädringen är ju snabbjusterbar via 'handtaget'.

Jag tänkte justera all fjädring till 'mittenlägena' så får jag vid provkörning utgå därifrån och justera vidare. Antog självklart att det skulle finnas fjädernyckel i verktygssatsen för att justera fjädrarna...och det fanns det också...men bara till skidfjädringen...den nyckeln passar inte till justerbrickan på främre boggifjädern (som har en större bricka än skidfjädrarna)!

Jag säger som en viss Sverker Olofsson..."ska det vara så, ska det vara på det här sättet, ska det vara det!!!???" :tsk:

Måste jag köpa ett speciellt verktyg för att kunna justera främre boggifjädern (kan ju i.o.f ta en rörtång men vill inte 'trasha' brickan mer än nödvändigt) :mmph:

Nån som har några tips angående detta :confused:
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
haru lite power i fingrar/nävarna så vrider du om den för hand.. hissa bara upp maskin så du avlastar fjädringen så ska du se att det fungerar.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Du får nog köpa en haknyckel på t.ex mekonomen eller liknande.
Jag köpte min svindyra SKF på momentum. Försök att mäta med skjutmått omkretsen på spännringen först.
Det kan löna sig att kontrollera toe out på skidorna. Jag har förövrigt framdämparna på läge 2, och bägge boggidämparna på läge 3 eller 4.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Till X-trimen 550 -08 följde det med haknyckel i orginalverktygssatsen, dock väldigt "billig" modell som inte funkade så bra. Fixade en riktig själv. Funkade bättre