vad ger det för effekt om man sätter i tyngre vikter i variatorn då?
Är det inte så att om man sätter tyngre vikter så accelererar den söligare men växlar ut mer = Högre toppfart men slöare i början?Effekten blir att variatorn växlar på fortare = snabbare acceleration.
Men det kan bli för mycket att skotern inte riktigt orkar.
Då är en bra lösning att dreva ner så då kan man få bra skjuts i maskinen.
Jag gjorde detta på en tidigare maskin och originalsetup på vikter i primären var 58 gram.
Bytte till 62 gram = 4 grams skillnad.
Detta fungerade ypperligt på havsnivå, men när jag var uppe i fjällen på hög höjd då gick den riktigt dåligt även fast jag bestyckat ner.
Motorn tappar ju effekt på hög höjd och då visade sig vikterna vara lite för tunga. Det hade säkert gått att få till den bättre med en optimal bestyckning.
fel.... Blir som fusionären skrev....Är det inte så att om man sätter tyngre vikter så accelererar den söligare men växlar ut mer = Högre toppfart men slöare i början?
Lättare vikter har ju motsatt effekt = Lägre toppfart men Snabbare i början?
Är det inte så att om man sätter tyngre vikter så accelererar den söligare men växlar ut mer = Högre toppfart men slöare i början?
Lättare vikter har ju motsatt effekt = Lägre toppfart men Snabbare i början?
Äsch, då har jag fått allt om bakfoten. Men det låter väl vettigt? Lättare vikter = får upp varven snabbare, tyngre vikter = söligare start :Sfel.... Blir som fusionären skrev....
Sen finns de ju olika vinklar på vikterna också som påverkar i massor också..... det är en hel vetenskap detta med variatorer....
Blir det inte lite som samma effekt som att släppa kopplingen på ett högre varvtal på en bil?
Med lättare vikter = högre inslagsvarv = rappare start för att motorn har högre varv med mer vridmoment?