fjäder och vikter i p-85 variator?

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
hej skulle vilja veta vad som är den optimala setupen för min P-85 variator.
just nu sitter det 54gr vikter,

vad händer om man sätter i tyngre vikter?

skotern är en edge 500-03 med 38matta

tacksam för snabba svar!:hello:
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Den optimala setupen skiljer från skoter till skoter och från förare till förare. Det gäller att testa sig fram tills man får en personlig setup som just DU gillar.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Hur mycket varvar den som max nu?
Hur mycket ska den varva, var finns topp effekten?
Varvar den för mycket så sätter du tyngre vikter, varvar den för lite så sätter du lättare vikter.
Ta detta som en riktlinje.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
vad ger det för effekt om man sätter i tyngre vikter i variatorn då?

Effekten blir att variatorn växlar på fortare = snabbare acceleration.
Men det kan bli för mycket att skotern inte riktigt orkar.
Då är en bra lösning att dreva ner så då kan man få bra skjuts i maskinen.

Jag gjorde detta på en tidigare maskin och originalsetup på vikter i primären var 58 gram.
Bytte till 62 gram = 4 grams skillnad.

Detta fungerade ypperligt på havsnivå, men när jag var uppe i fjällen på hög höjd då gick den riktigt dåligt även fast jag bestyckat ner.

Motorn tappar ju effekt på hög höjd och då visade sig vikterna vara lite för tunga. Det hade säkert gått att få till den bättre med en optimal bestyckning.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Effekten blir att variatorn växlar på fortare = snabbare acceleration.
Men det kan bli för mycket att skotern inte riktigt orkar.
Då är en bra lösning att dreva ner så då kan man få bra skjuts i maskinen.

Jag gjorde detta på en tidigare maskin och originalsetup på vikter i primären var 58 gram.
Bytte till 62 gram = 4 grams skillnad.

Detta fungerade ypperligt på havsnivå, men när jag var uppe i fjällen på hög höjd då gick den riktigt dåligt även fast jag bestyckat ner.

Motorn tappar ju effekt på hög höjd och då visade sig vikterna vara lite för tunga. Det hade säkert gått att få till den bättre med en optimal bestyckning.
Är det inte så att om man sätter tyngre vikter så accelererar den söligare men växlar ut mer = Högre toppfart men slöare i början?
Lättare vikter har ju motsatt effekt = Lägre toppfart men Snabbare i början?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Är det inte så att om man sätter tyngre vikter så accelererar den söligare men växlar ut mer = Högre toppfart men slöare i början?
Lättare vikter har ju motsatt effekt = Lägre toppfart men Snabbare i början?
fel.... Blir som fusionären skrev....
Sen finns de ju olika vinklar på vikterna också som påverkar i massor också..... det är en hel vetenskap detta med variatorer....
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Är det inte så att om man sätter tyngre vikter så accelererar den söligare men växlar ut mer = Högre toppfart men slöare i början?
Lättare vikter har ju motsatt effekt = Lägre toppfart men Snabbare i början?

Blir säkert så om man endast byter vikter.
Jag köpte en anpassad fjäder för dessa vikter också.
Sen gör ju nerdrevningen att den blir starkare och orkar
med den snabbare växlingen.

Har man skotern helt original och bara byter vikter så blir nog resultatet
som du är inne på.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
fel.... Blir som fusionären skrev....
Sen finns de ju olika vinklar på vikterna också som påverkar i massor också..... det är en hel vetenskap detta med variatorer....
Äsch, då har jag fått allt om bakfoten. Men det låter väl vettigt? Lättare vikter = får upp varven snabbare, tyngre vikter = söligare start :S

Ajja.. Orkar inte ens försöka mig på variatorn, klurigt klurigt.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Blir det inte lite som samma effekt som att släppa kopplingen på ett högre varvtal på en bil?

Med lättare vikter = högre inslagsvarv = rappare start för att motorn har högre varv med mer vridmoment?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Blir det inte lite som samma effekt som att släppa kopplingen på ett högre varvtal på en bil?

Med lättare vikter = högre inslagsvarv = rappare start för att motorn har högre varv med mer vridmoment?

Inslagsvarvet är helt beroende på vilken fjäder man använder.
Byter man till tyngre vikter så byter man även fjäder med annat starttryck.