Fjäder av, utgången, hur gör man?

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hej,
främre boggiefjäder är av och tillverkaren lagerför den inte längre. Har tagit loss den, mätt upp den och kollat hjälpligt vilken styrka den har. Har ni några rekommendationer om hur man kan hitta en motsvarande? Har kollat på Duells katalog lite kort men har bara hittat en som kanske passar, och den med 5mm gods i ställe för 10mm i originalfjädern.

Några andra ställen att leta på?

Mvh
Göran
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Det ser t att vara en vanlig RCG-boggi. Satt i de flesta Lynxar från -01 och fram till -07/-08-ish och några år till efter det på vissa.


"Spännande artikelnummer"... och inget nummer för lös fjäder, bara komplett dämpare m fjäder.
Vore jag du skulle jag leta efter en komplett främre dämpare på någon skrot eller på annan nätplats. Och jag skulle nog även uppgradera lite när jag ändå höll på och kika efter en dämpare med fjäder från någon SP-modell. Dom är grövre och även renoveringsbara.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Stämmer, på 02an fanns bara hela dämpare men på 03an kunde man beställa delarna, köpte 03ans bakre dämpare för 5-10 år sedan och den passade perfekt men nu är också dem utgågna. Kollat på bildelsbasen men är svårt att veta om det passar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Som sagt, jag är tämligen säker det passar från vilken -01 till -05 Enduro eller Rave som helst. Köpa begat och låt någon serva upp den först är nog både bra och "billigt".
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hittade kompletta fjäderben till en 05:as boggie hos Tords Motorservice varav den främre hade samma BRP-nummer som min så nu är skotern som ny och jag har den bakre och ett ben till framvagnen i reserv.