Firma som svetsar gjutjärn?

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Hejsan.
Jag körde sönder ett lager i växellådan på min grizzly -80.
Delar av lagret föll givetvis ner i botten av lådan, där det pressades mellan drevet/kedjan och botten av lådan, med detta resultat som följd:
P1020449-2.jpg
:blink:
Är det någon som vet om det finns nån firma som svetsar gjutjärn (antar att lådan är av gjutjärn)?
För att få tag på en begagnad låda lär inte vara det lättaste.

Bara man får det tätt så är jag nöjd, på det där stället ska det ju inte direkt bli någon större belastning när man kör.
 
A

axelsson_vpg

en baggis! vem som helst som svetsar kan öradet (nästan)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som sagt-det där fixar vilken svetsare som helst med yrkesstolthet.
Han kommer antagligen att gnälla lite över att han inte vet vad det är för legering, och att det kanske inte blir bra.
En kvart senare är det klart...och tätt.
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Tog för givet att det var gjutjärn, men det verkar vara aluminium :embarrest:
(inte magnetiskt)

Då bör det ju vara ännu lättare att få någon att svetsa det, än om det hade varit gjutjärn?
 
C

CROA

Tog för givet att det var gjutjärn, men det verkar vara aluminium :embarrest:
(inte magnetiskt)

Då bör det ju vara ännu lättare att få någon att svetsa det, än om det hade varit gjutjärn?
Ser att du är från Kiruna, är den i alu rekomenderar dig att lämna in den till... ja det kunde man väl ge sig fan på att man skulle glömma namnet.
Firman nästan tvärs över gatan till skroten, mitt imellan KMK och Polarglas. Finns duktiga Alu svetsare där som gör ett snabbt och billigt arbete.
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Tackar, ska höra med dom när jag är in till stan :)
Det är inte Kiruna Industrisvets du menar?
 
C

CROA

Min erfarenhet av den firman är då bara bra.
Han fixade då mitt kedjehus, kedjehusets lagerbana, tunnelavslut, styrstångsinfästning och övriga diverse sprickor i bulken med väldigt gott reslutat i sommras.
Har även tidigare lämnat in bla ett Pro XR, Pro X och MXZ chassi dit med gott resultat.
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Har fått rekommendation av i princip alla jag frågat, att lämna lådan till just Kiruna industrisvets, dom ska tydligen vara bra.
Ska bara ta mig tid att åka in till stan nån dag efter jobbet :)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Lämna inte till gammgubben där, han förstörde mitt motorblock!!!!
Ofta med såna här repjobb så kan svetsaren inte göra mer än ett försök, allt går inte att laga bara för att det går att svetsa.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Detta var ett enkelt svetsjobb, och kan man inte utföra jobbet så SKA MAN INTE göra jobbet.

Så i mitt fall aldrig mer till gammgubben inte firman, själva firman är det inget fel på.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
När det gäller t.ex en blockhalva till en skoter så är det för det första oerhört lätt att blocket blir krokigt pga materialets egenskaper under och efter svetsning, ofta byggs det in spänningar som gör att det lätt blir sprickor.
om alla bara ska ta på sig jobb som garanterat alltid blir bra så skulle majoriteten av er som fått svetsat saker på någon firma aldrig fått jobbet gjort,
i gjutningar finns det ofta tillsatser som gör dom svåra eller omöjliga att svetsa och anledningen till att dessa blandas in i alu är att delarna ska gå lätt och snabbt att gjuta.
Självklart så finns det dom som är mindre lämpliga att laga vissa saker, men bedömningen av vad som går att svetsa eller inte kan vara svår att avgöra utan att prova.
ibland så kan man känna på lukten om man skrapar med något vasst, men det ger bara en hint om materialet.
om det sen misslyckas så är det lätt att skriva i ett forum att någon var dålig på att svetsa bara för att kompisens motordel gick att laga av en annan svetsare trots att det inte är samma motordel och därmed inte går att jämföra.
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
I vilket fall som helst så verkar det lösa sig.
Var till Industri Svets idag, gubben sa att det där går helt klart att fixa.
Ska dit imorgon och hämta den igen, få se då hur resultatet blev :)
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Och här är resultatet:
P1020456.jpg
P1020459.jpg

Det var en massa småsprickor också som han fyllde igen.
Helt klart godkänt! :rock:

Det var gubben som svetsade, Tage tror jag han hette, nog verkar han veta vad han gör...
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
När det gäller t.ex en blockhalva till en skoter så är det för det första oerhört lätt att blocket blir krokigt pga materialets egenskaper under och efter svetsning, ofta byggs det in spänningar som gör att det lätt blir sprickor.
om alla bara ska ta på sig jobb som garanterat alltid blir bra så skulle majoriteten av er som fått svetsat saker på någon firma aldrig fått jobbet gjort,
i gjutningar finns det ofta tillsatser som gör dom svåra eller omöjliga att svetsa och anledningen till att dessa blandas in i alu är att delarna ska gå lätt och snabbt att gjuta.
Självklart så finns det dom som är mindre lämpliga att laga vissa saker, men bedömningen av vad som går att svetsa eller inte kan vara svår att avgöra utan att prova.
ibland så kan man känna på lukten om man skrapar med något vasst, men det ger bara en hint om materialet.
om det sen misslyckas så är det lätt att skriva i ett forum att någon var dålig på att svetsa bara för att kompisens motordel gick att laga av en annan svetsare trots att det inte är samma motordel och därmed inte går att jämföra.
Du vet inte ens hur mitt block såg ut så du behöver inte ens yttra dig.
Om någon seriös ska svetsa i blockhalvan så sätter han ihop bultarna för att se om det blir tätt och rakt.
Hade svetsat själv men äger ingen tigsvets. så därför tänkte jag att någon som gör sånt "varje dag" ska få göra det.

Och resultatet blev ett misslyckande. och ändå skulle han ha pengar va... Lovar man så lovar man, ingen snack om saken.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Givetvis så vet jag inte hur ditt block såg ut, och jag vet inte heller något om företaget eller personen som svetsade det.
Men alla företag ska vara vinstdrivande och egentligen så är 99.9% av alla verkstadsföretag totalt ointresserade av privatpersoner som springer och ska ha lagat sina motordelar till låg peng för mycket jobb.
man tar på sig jobb på ren goodwill och medmänsklighet snarare än affärsdrivande.
skulle man ta betalt för vad det egentligen kostar så skulle INGEN privatperson springa in hos närmsta industri och få planat sin topp eller svetsat sin motordel för några ynka hundralappar och en låda med gillekakor, sånt kan små motorrenoverare och garageföretag/hobbysvetsare syssla med.
ett seriöst lagande av din motordel kostar lika mycket som att köpa en ny.

Min tanke med mina inlägg var inte att såga just dig eftersom att jag inte heller vet vad du kan eller vem du är.
Jag tänkte att man ska ha VÄLDIGT mycket kött på benen för att såga någon på ett utfört jobb, och den som utförde jobbet ska ha rätt förutsättningar.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Om de som är tvärsäkra i den här frågan bara varit lika duktiga svetsare som tyckare.
Och det är ni säkert inte - inte heller jag är världsmästare ,men har iaf behörigheter på stål, rf ,alu samt titan .
Detta då med GTAW som Tig svetsning kallas fackmässigt.

I vissa legeringar är det så mkt zink (och annat skit -läs tillsatser) för att det skall flyta ut lätt och få speciella egenskaper att det inte går att svetsa.
Inte gör det svårt utan helt omöjligt - det går ev att löda med trolleripinnarna som marknadsnasarna säljer som svetstillsatsmaterial.
Men svetsa - nej. (Pinnarna är att betrakta som lod ,ej svetstråd)

Om man då förbereder ett jobb med aceton/tri tvättning och slipning/fogberedning och sedan kommer fram till att det ej är möjligt.
Då vill iaf jag ha betalt för tid och material jag använt.

Men jag skulle ha besiktat prylen före och gjort klart vad som gäller.
Ofta kan man se på ytan och hur tunna detaljer som finns i gjutningen om det är möjligt att fixa.

Tur att det funkade bra för dig med grizzly-reparationen.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Man kan ju ha en liten tanke om det hela , som utförare och som kund , vad man förväntar sig som kund och vad som lovats av utföraren .

Dömmer ingen i detta fall :nono:

Vilken kunskap man har och vad man lovar som utförare , att utföra en analys av aluminium legering genom avsyning ! , tror jag nog ingen klarar utav att säga hur många % magnesium ,zink mm som kan ingå , så då kanske man kan säga att det kan gå att svetsa men hållbarheten kan bli väldigt dålig , beroende på hur detaljen ut sätts på för sätt ang mekanisk påverkan eller annat .

Ta en titt på den här länken och läs lite .

http://www.nystromsgjuteri.se/pdf/ENAB44300.pdf

Om någon detalj är gjuten med den legeringen så kanske man förstår att en lagning kanske inte blir bra genom svetsning .
Sen finns det ju legeringar med väldigt God svetsbarhet också .

Men tar man reda på det så kan man ju få ett bättre svar och vilket tillsats material man bör använda för bästa resultat också , då aluminium är bland de svåraste att laga och Lova en bra lagning !! .

Ha det i åtanke då man vill ha en sak reparerad , så kanske alla parter kan förstå och inte bli irriterade .

:ciao: