firecat reser inte?

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
tjabba jag har en f6a som är ganska tråkig att köra just nu, vill få den mera rapp och skojj sitter en rätt så sliten orginal matta med orginal drevning just nu, men till hösten hade jag tänkt att stoppa dit en 43mm matta kmr aset att dra res då eller kmr den bara dra nån cm som den gör nu ? :suspicious:
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
eller finns den nått jag kan göra för att den ska dra mera res... glömde jag skriva :D
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tror inte det är mattan som är problemet. Eller greppar det dåligt när du ska iväg?
Nä sanningen är nog att F6 är för lite att åka med. Men klart den reser i rätt läge, uppförslut tex. På plan mark blir det nog svårt. Nerdrevning skulle ju hjälpa förstås.
(kmr? Är "kommer" tungskrivet?)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om allt är som det ska och du har tagit bort klossarna i boggien borde den resa rätt lätt.
Om du dessutom justerar boggien lite så blir det ofta mer res än vad som är vettigt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hade M7 drevning,v-kit och 44mm attack 20 matta på min F6 -06. Tog bort klossarna och donade lite med boggien och den stod rakt upp då jag ville det.
 

et_340

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
16
34
Stins1 när du säger donade med boggien, ungefär vad gjorde du då?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag fixade bara med fjädringen. Bakre dämparen hade jag på mellersta läget och spände den främre lite. Provade och att bara sätta mindre stoppklossar och det funkade det också men inte riktigt lika som att ta bort dom helt.

Kör nu med mindre stoppklossar på F7an, M7 drevning, v-kit, 35mm matta och nästan samma dämpar inställning och den går på rullen men inte riktigt som F6an då den hade 44mm matta.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har kört f6a med standard matta och var inga problem att dra res med den.

var relativt original förutom borttagna stoppklossar.
det negativa med att ta bort klossarna är att man fjädringen blir sämre.vet inte hur det är i teorin med fjädringen men i praktiken så blir dom mjukare i vilket fall
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Konstigt. Min F6a reser ändå ganska lätt, har man en liten knöl att fuska på så ställer den sig rakt upp och den är helt original förutom omshimsade dämpare i boggin (hårdare) och stoppklossarna sitter kvar än, den har också rätt sliten matta. Nästa vinter blir det 43mm matta, M7 drevning och shift assist på den så då borde den nog resa som fan om man känner för det. :p
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
Hade M7 drevning,v-kit och 44mm attack 20 matta på min F6 -06. Tog bort klossarna och donade lite med boggien och den stod rakt upp då jag ville det.



Klossarna är dom fyrkantiga plast grejjerna just framför vändhjulen? :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Stinsen, hur gjorde du när du fixade mindre kuddar?
Antar att du fräste ner ett par orginal kuddar, men det verkar inte vara mycket man kan ta ner och hur blev hållbarheten efter ?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Har alltid funderat på det dära med att ta bort klossarna?
Finns det något negativt med det? något som nöts mer eller försämras :)
Annars kanske man ska ta och hiva iväg dom från skotern :p
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Jag kör utan på min F5a och trots ett vettigt variatorkit med högt och hårt inslag så går den väl inte på rullen på heltid direkt. men de blev en mycket skönare skoter utan klossarna, ibland på leden kanske man kan sakna skidtrycket som man tidigare hade vid gaspådrag. men när man är ute och leker i skogen är de en helt annan maskin, går enkelt att lyfta skidorna utför något drop, över nåt dike osv.
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
jag hade tagit bort klossarna framför vändhjulen på min f7a, 44as matta, V-kitt och nerdrevad. Den reste tills man släppte gasen. Sjukaste någonsin....