Finns det "pirat" kolvar till en IQ R 600 ?

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Finns det "pirat" kolvar till en IQ R 600 ? och bestycknings fråga nu

var förbi polaris ÅF och skulle kolla vad nya kolvar till min iq r kostar och han sa att dom skulle gå på 4200kr st
Så jag undrar om det finns något billigare alternativ
Gör mahle eller wiseco eller snopro kovar till Iq r jag hittar igen iq r i deras listor ?

Jag föröker inte var dum snål här nu men nån gräns måste det ju finnas när man använder den för led körning
//
 
Last edited:

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
jag köpte från usa för 310 dollars * 6.50ca = ca 2000kr ,orginal korvar dessutom..
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
ja det lär nog bli nått sånt för mig okså om det inte finns något billigare alternativ i sverige
Från villken firma handla du kolvarna ?
 

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
richmotorsports.com jävligt bra att göra med må jag säga!
inner cylinder o-ring=$18.40
outer cylinder head o-ring=$8
base gasket=$12.50
rings=$100
piston=$310
wrist pin bearing=$18.50
wrist pin=$
circlips=$3.25

här är lite priser jag fick till min 08
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
ja det lär nog bli nått sånt för mig okså om det inte finns något billigare alternativ i sverige
Från villken firma handla du kolvarna ?
Verkstadsmekanikern på min lokala ÅF sa att Snopro börjat göra kolvar till IQ R..
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hade det varit en standard 600 så hade jag förstått den här frågeställningen, men nu pratar vi ju faktiskt om en racepreppad motor och jag skulle definitivt inte köra på annat än Polaris egna kolvar i den motorn.

Räkna på vad ett eventuellt kolvras inuti motorn skulle kosta.

Menar inte att prata skit om övriga tillverkare, jag kan själv tänka mig annat än originalprylar, men då kör jag en standard 600 :)
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
jag körde Smidda Wiseco i min! Otrolig kvalitetsskilnad på dom jämnfört med nå annat skräp. Antingen dom el Original från usa. Skulle inte köra nå annat. Skiljde massor av Gram på mina kolvar som satt i som var nå billigt junk.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
nej jag vill ju inte ha "biltema" kvalitet men 8500kr för dom här sista dagarna nu för säsongen känndes det dyrt
hittar jag inget vettigt så blir det fixa ett sett från usa som sagt till sommaren
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
nu vill jag inte dra alla över en kam då jag vet att sno pro kolvar verkar funka för folk.... men jag köpte ett par sno pro kolar till min edge 500 som jag hade. höll 25mil sedan åkte kolvringen in i en spolport på ena cyllen. det visade sig att kolvringslåsningarna var fel designade och satt i en spolport... det syntes även på andra kolven att ringen var påväg att fara. kolv, cylinder och topp åkte åt skogen. men efter lite snack med motorPRO umeå och Duells så kommer jag få ersättning med nya kolvar och en ny cylinder iaf...
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jag har oxå testa sno pro mycket.. men väger man dom diffar det oftast väldigt mycke..

har kört mycke nu på senare med wiseco och nog fan märker man kvalitets skillnad.. gäller ju bara att varmköra riktigt men det borde man ju göra med alla motorer..
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
har ringt till motorhuset och rådfrågat dom lite och dom tyckte att mina 8.5kg i kompa var ok men jag kommer ändå byta kolvar till sommaren för det är aldrig bytt på min maskin

Men över till min fråga
Det är så att jag tappar kraft då jag är ute och leker på en åker eller kör i en backe eller ligger och matar på en sjö det känns som den förlorar 20-30hk och blir seg i trottel responsen
de kan även hända att den lägger sig under 8000rpm i lösnö åkning och tappar varv utan att jag släpper gasen
sen om man står still och ger fullt så är den skit seg i starten
har kollat igenom främre och bakre variator utan att se något fel / nu är jag inte säker på att det är orginal fjädrar i den
Den går bäst när man ny startat den
Stiften ser bra ut

Förgasaren
Mj430
Pilot 145
Starter 50
Pilot Air 0,7 funderar där på sätta i 0,9
Nålen #2

Nån ide eller kan det vara kolvarna
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
jag har sett sjukt stor variation på just det men som du säger så tror jag att jag ligger lite lågt ändå fast färgen ser bra ut :/
 

Niwai

Medlem
19 feb 2009
26
0
1
Nyland, Sweden
Även om det borde synas på stiften är det alltid värt att kolla upp. Fram med startsprayen och sen är det bara att testa över allt. Ger det inget utslag så kör tills du märker att maskinen går sämre, testa med gasen nu igen.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Även om det borde synas på stiften är det alltid värt att kolla upp. Fram med startsprayen och sen är det bara att testa över allt. Ger det inget utslag så kör tills du märker att maskinen går sämre, testa med gasen nu igen.
okej ska testa det till helgen
var även förbi och köpte lite nya munstycken jag återkommer med resultat
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Tänkte bara berätta hur det gått
Jag har nu dessa i förgasarn
Mj450
Pilot 145
Starter 50
Pilot Air 0.9
Nål #2

den går bättre nu efter leden svarar bättre på gasen MEN den tvekar fortfarande vid fullgas från stillastående och orkar inte riktigt ge fulla varv i uppförsbackar ?
 

j.fredriksson

Aktiv medlem
18 nov 2009
60
0
6
gäddedde
Sv: Finns det "pirat" kolvar till en IQ R 600 ? och bestycknings fråga nu

Fjädrarna i variatorerna mattas med tiden även om man inte ser nån skillnad på dom. E ju inte så farligt dyra heller.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Sv: Finns det "pirat" kolvar till en IQ R 600 ? och bestycknings fråga nu

en till update
Jag har nu dessa i förgasarn
Mj450
Pilot 145
Starter 50
Pilot Air 0.9
Nål #2


ska prova byta till :
Starter 55
Team Rosa primär fjäder

Behöver man byta sekundär fjädern nu okså ?
// Andreas