Finns det några tips hur man rengör vevaxel utan att dela?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, som jag har skrivit tidigare så skar ena kolven på min 650. Och nu har jag beställt nya kolvar och behövde bara horna ut cylindrarna. Men för att slippa dela motorn för att kolla om det har kommit ner skit från kolvringen, kan man göra nått annat enkelt? Hur vet man att vevaxeln har inte blivit sned oxå? Gärna några super tips :p hursomhelst så måste jag ha ingång skotern innan påsk vilket blir lite tajt om tid..:cool:
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
do´it!!!

dela den... jkulle jag ha gort.. är lite bökigare men då behöver du inte vara osäker på om det är nått skit där...
jobbigt om den skär pga lathet...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det svårt att dela motorn, har nämligen aldrig gjort det. Så om du/någon kan ge mig några tips så skulle det vara lysande.

ha det/H
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
joär det en indy 650 eller rxl å årmodell å är det över huvud taget något som är borta från kolven/ringarna föresten...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo det är en indy 650 -89 och det är lite borta från kolven på ovansidan just i linje med avgasporten. Sen så har den över kolvringen gått sönder drygt 20-25% och några bitar sitter redan fast på toppen av kolven, och någon liten bit hittade vi i ena pipan. Kan ta det igen, det som hände var att skotern baktände som f-n och sen gick den inte igång mer, den "skar" inte vid körning va jag vet.. för den gick iaf ända till baksmällen kom efter försök att starta igång den ingen. Tror du att baktändingen kan ha gjort vevaxeln sned?


Tack för hjälpen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns en möjlighet att veven blivit vriden vid en sån smäll, om du skall ha kvar maskinen så kan det vara en bra ide att skicka in och linjera/svetsa/balansera veven.

Om man inte vill ta isär motorn för att rengöra vevhuset så kan man blåsa runt med tryckluft och skölja lite med varnolen, nysolvin eller liknande och sen på med mer tryckluft. Dock så är det ingen garanti att man får med allt.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Mikael_N det var nått sånt tips jag ville höra, jag ska nämligen göra en stor renovering till sommaren/hösten. Vill bara att det ska hålla drygt 8-10 dagars körning.. Har vinnit en resa till fjällen..åsså står man utan skoter..suck
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Vänd motorn upp och ned, spola med vatten och avfettning.... Sedan blåser du bort vattnet med tryck luft. Fyll vevhuset med 2 takts olja och töm det sedan. Montera ihop och kör...
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
ta om möljigt bara lös den på "fasta" punkter alltså låt det följa med så mycket eller lite delar att du aldrig lossar justeringar
 

egut

Medlem
25 dec 2004
42
0
1
36
boden
brukar bara rista in med en kniv eller nå vars motorn har suttit, har ej gort det på polaris men borde ej vara någon skilnad.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, tack för er hjälp alla ni! Nu har jag plockat ut motorn och ska renovera hela vevaxeln, cyllarna ska borras om och nya kolvar tills nästa år.. hoppas det håller sen :)

mvh/H