finns det något bra sätt att kolla om boggi dämparna/fjädrer är slut

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
hej jag undrar om det finns något bra sätt att kolla om dom är friska eller om jag måste byta dom.som rubriken lyder
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
bara för min egna nyfikenhet, VARFÖR vill du veta om dom är slut? Enligt mig så känner man ju när dom börjar kännas svampiga och inte gör sitt jobb. När du känner att du inte är tillfredställd med hur den dämpar är det ju dax för renovering/byte.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
men när jag ställer mig på skoter så sjunker den lite och vill bara veta om man ska byta fjädrar eller om det går att spänna fjädrarna mer eller om det bara är att köpa nya
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
men när jag ställer mig på skoter så sjunker den lite och vill bara veta om man ska byta fjädrar eller om det går att spänna fjädrarna mer eller om det bara är att köpa nya
Definiera ordet lite. Klart den sjukner litegrann när man ställer/sätter sig på maskinen då man väger några kilon. Så som sagt uppfyller dämparna dina krav och inte slår igenom stup i kvarten så är de nog lungt. :rolleyes:
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
hur ser dämpare fjädrar ut? integrerade eller separata. Det är framförallt fjädrarna som håller uppe boogien men som nån sa så sätter det sig ju lite då det kommer nått extra kilo på. Om du inte får genomslag vid normal körning så är dom inte slut. Upplever du dom för svampiga finns det vanligtvis möjlighet att spänna fjädrarna. Plastklossar som man vrider på vilket ger en större förspänning.

Dämparen kan du ta loss och prova trycka ihop för hand samt sen dra isär den. det ska ju vara motstånd i den om den fungerar. är det cykelpump så är den helt slut. om det är en oljedämpare så kan den kännas bra då den är kall men då du kört ett tag och oljan blivit varm så kan den få försämrad verkan.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Boggien bör sjunka ihop något när du sätter dig på skotern, kallas för "häng" (åtminstonde i motorcykelvärlden) hur mycket vet jag dock inte och det är säkert olika från modell till modell.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
när jag står på skotern och gungar så sjunker skotern ganska mkt det är inte långt ifrån att den slår ner helt
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Alla fjädrar dämpare ska ha lite häng som en skrev tidigare....
har du det inte är det för hårt spänt.... Och du får tex kickoffer i guppen....
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Har samma problem på min Öhlins med, Händer inget fast jag skruvar på ratten från Soft - Hard. :hmmmm2:
Har du kollat ifall du kan flytta dämparen. Brukar ju finnas olika lägen man kan spänna in dämparen i för olika hårdhet. Annars kanske den behöver renoveras.

Han som startade tråden och bara stod på och gunga och det nästan slår igenom bör nog byta fjädrar. Kolla i samma veva hur dämparen känns.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Om skotern agerar som en fjäder när du trycker ner den baktill då är dämparen slut på. En dämpare ska man kunna trycka ihop och den ska sedan åka ut sakta. Som sagt har du fjäder verkan att du trycker ner boggi och sedan släpper den och den fjädrar ut direkt då är den slut. Du ska kunna trycka ihop den och sen släppa och se på när boggin sakta åker ut igen