Finns det glasögon som ALDRIG immar?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har hittills alltid kört med öppen hjälm och Scott facemask och Scott goggles. Det är liksom det enda som fungerat bra. Men nu har jag liksom alla andra börjat köra mer och mer utanför leden (och med det följer fastkörningar, puls och svett, ja ni vet). Det ställer tydligen feta krav på glasögonen. Har dessutom nyligen skaffat en Stealth hjälm – efter att ha mosat nyllet i styret och bitit av tungan (gjorde svinont).

Jag är beredd att betala apmycket och även testa med värme/fläktar osv, men kravet är att brillorna är det bästa som finns och aldrig immar.

Vad ska jag ha?
Edit: Tips på överjävligt bra skydd för nosen vore även det toppenfenomenalt. Förfrös näsan på sista svängen.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Finns inget som möter de krav du ställer skulle ja vilja säga
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Testat utandningsmask?

Jag har tidigare kört crosshjälm och goggles men då jag är glasögonbärare så har det dels varit struligt och omständligt att ha gogglarna över glasögonen, dels att det blev överjävligt med imma. - Dubbelimmigt kan jag säga, fick ju imma både på gogglarna och mina vanliga synhjälpmedel.

Kör nu med systemhjälm på prov, (Biltemas billiga tills jag vet att konceptet funkar). vilket faktiskt gör det mycket bekvämare då det gäller glasögonbärandet. + 1 där iaf. Dock kvarstod imbildningen på glasögonen då man får jobba lite i samband med att man kör sakta och fartvinden inte kan ventilera som det är tänkt.

Har därför sneglat en hel del på såna där utandningsmasker men de flesta jag hittat har dels varit skräddarsydda för hjälmfabrikat och kostat en onödigt mycket för att jag skulle vilja köpa och försöka modda så det passar min hjälm, sedan har jag också sett några universal, men även där varit rädd för att köpa och upptäcka att den inte passar hjälmen.

Men så kom det sig att jag var in till en skoterhandlare här om dagen och jag fick ett No Name skydd gratis av honom, (skönhetsfel, en nit hade lossnat). Med minimal insats fick jag masken att passa perfekt. Funkade det då? Ja jag tror faktiskt det. Gick ut på gården med hjälmen på och ställde mig att "blåflåsa" med samma tryck och frekvens som när man kryssar ospårat i skog. Blev inte tillstymmelse till imma vare sig på glasögon eller visir, så det verkar funka. - Tänkte faktiskt prova att skotta snö med hjälmen på, men då hade väl grannarna ringt psykdoktorn. Jaja, ska ut på tur med skotern imorrn och testa skarpt istället. Men jag tror faktiskt det ska funka bra.

Och kallholmen, med utandningsmask så skyddas även näsan mot vädrets makter. Så det är ett tips att fundra på.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Testat utandningsmask?

Jag har tidigare kört crosshjälm och goggles men då jag är glasögonbärare så har det dels varit struligt och omständligt att ha gogglarna över glasögonen, dels att det blev överjävligt med imma. - Dubbelimmigt kan jag säga, fick ju imma både på gogglarna och mina vanliga synhjälpmedel.

Kör nu med systemhjälm på prov, (Biltemas billiga tills jag vet att konceptet funkar). vilket faktiskt gör det mycket bekvämare då det gäller glasögonbärandet. + 1 där iaf. Dock kvarstod imbildningen på glasögonen då man får jobba lite i samband med att man kör sakta och fartvinden inte kan ventilera som det är tänkt.

Har därför sneglat en hel del på såna där utandningsmasker men de flesta jag hittat har dels varit skräddarsydda för hjälmfabrikat och kostat en onödigt mycket för att jag skulle vilja köpa och försöka modda så det passar min hjälm, sedan har jag också sett några universal, men även där varit rädd för att köpa och upptäcka att den inte passar hjälmen.

Men så kom det sig att jag var in till en skoterhandlare här om dagen och jag fick ett No Name skydd gratis av honom, (skönhetsfel, en nit hade lossnat). Med minimal insats fick jag masken att passa perfekt. Funkade det då? Ja jag tror faktiskt det. Gick ut på gården med hjälmen på och ställde mig att "blåflåsa" med samma tryck och frekvens som när man kryssar ospårat i skog. Blev inte tillstymmelse till imma vare sig på glasögon eller visir, så det verkar funka. - Tänkte faktiskt prova att skotta snö med hjälmen på, men då hade väl grannarna ringt psykdoktorn. Jaja, ska ut på tur med skotern imorrn och testa skarpt istället. Men jag tror faktiskt det ska funka bra.

Och kallholmen, med utandningsmask så skyddas även näsan mot vädrets makter. Så det är ett tips att fundra på.

Utandningsmask alltså. Google nästa. Brillor då? Vilka är bäst? Är less på att inte se...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vilka brillor du än kör med, så räkna med att köpa dubbla.

Då du blir nog jäkla svettig så hjälper ingenting annat än att ta på sig ett torrt par, och sätta dom fuktiga på tork tex på variatorskydd eller annat finurligt lagom varmt ställe...

edit: jag kör med 509 Sinister och är nöjd, men 2 par behövs...
 
Reactions: 600 cfi

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har provat ett 10tal märken genom åren och inga slår Dragon MDX tycker jag, sen är det ju så att imskyddet som är på nya linser blir sämre med tiden, brukar satsa på ny lins varje säsong så funkar de kanon.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har provat ett 10tal märken genom åren och inga slår Dragon MDX tycker jag, sen är det ju så att imskyddet som är på nya linser blir sämre med tiden, brukar satsa på ny lins varje säsong så funkar de kanon.

De var ju asbilliga! 331 pix på Addnature.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
De var ju asbilliga! 331 pix på Addnature.
Det är crossvarianten med enkelglas du måste ha dubbellins å dom kostar från 499-1200 beroende på färg och linsval, modellen heter DX men finns även MDX som är skoter varianten som även har ett extra näs-skydd.
Staydirt brukar ha snygga färger och bra priser på Dragon, kan rekommendera klargul lins tror dock att den måste köpas separat då jag inte hittat några med den i från början utan dom brukar oftast ha någon typ av spegellins, köp för guds skull inte amberlins helt kasst ljus i dom!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Oakley Crowbar har jag kört med i flera år nu och har inte haft imma speciellt många gånger på dem och då endast korta stunder vid fastkörning. För mig funkar inte masken från Scott ihop med dessa goggles. Den är lite för tjock och det blir inte riktigt tätt mellan mask och goggles. Kör istället med ski-doo´s sublimated balaklava, som inte har något skydd över näsan, men vem behöver det i skogen? Sen är ett tips att vara ytterst försiktig när du torkar av linerna. Torka ALDRIG insidan när det är blött, speciellt inte med papper. Använd endast medföljande googlebag när de är torra och då försiktigt annars förstör du antifogskyddet. Läs medföljande instruktioner av rengöring. Köp två par.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hmm... Det finns alltså ingen tillverkare som är överlägsen? Gissar på att Scottbrillorna som jag har är typ lika bra som de ni rekommenderar (dubbellins).
Här verkar det mao finnas en marknad för den hugade.
Batteriuppvärmda linser, finns det?

Till mc-hjälmen (shoei) finns det en mjuk geléaktig extralins att sätta på insidan av visiret. Med detta monterat har jag åkt i både minusgrader och monsunregn (typ) utan tillstymmelse till imma.
En liknande produkt till goggles vore überbra. Iofs är det sällan man står på huvudet i djupsnö eller kör fast med hoj...
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Har själv problem med Airoh aviator, scott huva samt 509 aviator glasögon.

Tror att det är huvan som inte transporterar fukten neråt.

Ska hämta ut http://www.fxrshoppen.se/black-ops-balaclava-black på posten idag, så kan återkomma på söndag om det fungerade bättre.

Annars skulle jag titta på 509 nya hjälm som har ett inbyggt filter vid näsan, kanske fungerar bättre att transportera bort fukten?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
http://www.brppac.se/pac/ski-doo/ajovarusteet/ajolasit/helium-lammitettavat-ajolasit.html/
Skidoo har ju ett par eluppvärmda. Funktion har jag ingen aning om.

Annars det bästa tipset jag kan ge det är som redan sagt 2par googles och sen efter varje vecka så tvättar man dom med yes diskmedel. Vet inte vad diskmedlet gör men det immar knappt första åkturen med den behandlingen även om man gräver och sliter när man kört fast

De där såg ju jävligt intressanta ut! Nu börjar det likna något.
Mer tips?
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag löste det ständigt återkommande och sjukt irriterade problemet genom en Google väska. Arctic har variant som monteras precis framför styrstången och som snabbt värms av dämparen. Dubbla uppsättningar glasögon så är problemet ur världen... Gissar att det finns motsvarade lösningar för andra fabrikat.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Läste om någon kille igårkväll på fakebook som hade köpt sig ett par skidoo brillor och han var eld och lågor lyckligt över hur bra dom funkat. inte en im tuss på hela dagen.
Finns ju även nå fläktdrivna varianter men som jag läst förut så har dom mycket problem med att fläkten fryser och krånglar. Så jag tror ska man verkligen ha det bästa mot imma så är det nog eluppvärmda glas som gäller. Nu misstänker jag att det kanske krånglar lite bara för att det står ski doo på bandet? :)

Såg nu att swans hade en egen variant också. Tyvärr brukar det var ruskigt taskig passform för oss nordbor på dessa googles
http://www.swans-overseas.com/products/snow-goggles-and-helmets/goggles-2/
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Läste om någon kille igårkväll på fakebook som hade köpt sig ett par skidoo brillor och han var eld och lågor lyckligt över hur bra dom funkat. inte en im tuss på hela dagen.
Finns ju även nå fläktdrivna varianter men som jag läst förut så har dom mycket problem med att fläkten fryser och krånglar. Så jag tror ska man verkligen ha det bästa mot imma så är det nog eluppvärmda glas som gäller. Nu misstänker jag att det kanske krånglar lite bara för att det står ski doo på bandet? :)

Såg nu att swans hade en egen variant också. Tyvärr brukar det var ruskigt taskig passform för oss nordbor på dessa googles
http://www.swans-overseas.com/products/snow-goggles-and-helmets/goggles-2/

Hittade dessa. Bra pris (nkr) eller finns de billigare någonstans? http://www.motorspeed.no/Bekledning/Fritidsklaer-og-Staesj/Fritid-og-Staesj---Ski-Doo/Ski-doo-Helium-Electric-Wireless-Goggle-(4478280008)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kan ju tipsa om att sätta en mindre google väska som det finns en angiven plats för på variatorskyddet och så kör du dubbel uppsättning om du har problem, av egen erfarenhet är då scott inte i närheten så bra som Dragon, scott är nog de sämsta jag testat!!!

Den här snuggpacken kör jag på mitt variatorskydd, borrade fyra hål som också är markerade på variatorskyddet sen en syl genom väskans baksida och sedan igenom med 2 stripes bara, perfekt för brillorna!
http://www.outnorth.se/snugpak/pakbox-1#Olive
 
Reactions: 600 cfi

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har tänkt bygga en liten gogglebag för styret med ett värmeelement (handvärmare). Har tidigare värmt i närheten av turbon (smält en lins..). Men ser det som en tillfällig lösning, det måste ju finnas överjävligt bra glasögon..?