Finansiering vid privat köp?

Strompan

Medlem
7 nov 2024
7
0
1
17
Sverige? Åre?
Hej,
Jag undrar hur folk gör när de ska finansiera begagnade skotrar som de köper privat? Är det sant att man inte kan ta skotern som säkerhet vid privata köp och därmed måste ta blancolån? På vissa annonser jag ser på blocket så har säljaren ibland skrivit att finans går att lösa via handlare och då undrar jag även vad det innebär? Många frågor inser jag nu... tack på förhand

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.676
506
113
Malå/Adak
Om finans går att lösa så betyder det att säljaren gjort upp med handlaren där han köpt sin nya att om någon vill köpa "gammelskotern" så byter handlaren in den i "sju minuter" och du köper den av handlaren. Handlarna kan inte finansiera en maskin dom inte sålt.
Handlarna tar ibland en liten avgift för detta.

Annars är det Blancolån som gäller.

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
183
42
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Varför vill du ha en skoter som du inte har råd med?

Jag menar inte detta som en dömande blick, men jag har upptäckt att vår kultur är något annorlunda än här. Vi sparar till det vi vill ha och köper det sedan. Om du inte har råd köper du den inte, eller så skaffar du en äldre/billigare, eller så fortsätter du bara med det du har.
Mycket köps på avbetalning/lån här. Så jag förstår inte det, för man betalar alltid mer och hamnar i skuld ändå?!
Eller finns det andra faktorer som spelar in som gör detta fördelaktigt?

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
243
59
28
Karlstad
Varför vill du ha en skoter som du inte har råd med?

Jag menar inte detta som en dömande blick, men jag har upptäckt att vår kultur är något annorlunda än här. Vi sparar till det vi vill ha och köper det sedan. Om du inte har råd köper du den inte, eller så skaffar du en äldre/billigare, eller så fortsätter du bara med det du har.
Mycket köps på avbetalning/lån här. Så jag förstår inte det, för man betalar alltid mer och hamnar i skuld ändå?!
Eller finns det andra faktorer som spelar in som gör detta fördelaktigt?
Jag tror att lååångt ifrån alla som köper maskiner för 250+ kkr cashar dom.
Särskilt folk med vanliga jobb och familj