Filmskapande - Tips & Trix!

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Tjenare alla grymma videomakare därute!

Jag tänkte jag skulle komma med lite enkla tips, trix och saker som man kan tänka på när man klipper sin film som gör att det blir ännu roligare att klippa och (kanske) än bättre filmer.

Jag vill inte på något vis framstå som något proffs på ämnet utan jag är bara en glad, självlärd, amatör precis som ni andra som vill dela med mig av min hobby och jag lär mig nya saker hela tiden. Dock har jag fått mycket positiv respons på många av mina filmer (http://www.youtube.com/user/Leafo80) och tänkte bara dela med mig lite hur jag tänker. Kanske kan det vara till hjälp för några av er därute i ert arbete med era filmer.

Det handlar i stort om följande saker:

- Längd på klipp
- Musikval och tempo i klippning och volymer
- Färgkorrigering
- Fyllbilder och stämning

Längd på klipp
Det finns olika typer av filmer. Ibland vill man bara kasta upp ett klipp för att visa polarna eller de som var med och då spelar det ju inte så stor roll. Men vill man göra en film som okänt folk ska uppskatta (som inte var med) så gäller det att hålla det intressant. För mig personligen så ledsnar jag väldigt fort om det är en oklippt headcam i 1 minut, då ska det vara något riktigt speciellt. Det första sättet är att klippa hårdare i materialet! Det andra är att verkligen ransaka sig själv - är detta intressant för någon som inte var där? Har jag redan använt ett liknande klipp? Kan jag använda bara en liten del av detta klipp? Jag klipper ofta en sekvens i två eller tre steg, kan sluta med att t.ex. en sekvens på 1 minut blir 2 sek i slutprodukten.

Musikval och tempo i klippning
Jag ser ibland utrop om att skotervideos inte ska ha någon musik alls, bara motorljud. I vissa fall kan jag hålla med men oftast inte. Musik är ett grymt verktyg för att skapa stämning och bygga den känsla man vill förmedla. Ett klipp på rätt ställe i en låt blir helt plötsligt mycket bättre än vad det var utan musik, musiken förstärker det vi ser (finns en anledning till att det är musik i bakgrunden i spelfilmer t.ex.).

Typ av musik/genre spelar egentligen inte så stor roll, jag försöker exprimentera med olika genres mest för att det är roligt. Det viktigaste är att man drar nytta av en låts olika passager och använder dem för att förstärka klipp. Sker det t.ex. en tempoökning i låten eller något form av crescendo så kan "explosiva" klipp förstärkas av detta. Likaså om det är ett breakdown i mitten på låten, kan vara perfekt för att köra slowmotion eller naturbilder/panoramas etc. etc. Man ändrar tempo i klippningen (fart, längd på klipp) i takt med en låts olika passager så att säga.

Nästa grej är att klippa i takt, vi människor har en inbyggd taktkänsla (mer eller mindre) och är något i takt så känns det mer harmoniskt. Ser man till att klippa i takt så kommer det kännas (undermedvetet) som att det är bättre flyt i filmen. Det betyder inte att alla klippen ska vara exakt lika långa, man kan ju dubbla eller flerdubbla takten eller köra långa klipp över flera takter. Dock att nästa klipp-byte sker i takt. Jag sitter ofta och bara stampar med foten när jag klipper för att hitta flowet. Det sagt kan vara effektfullt att klippa "off-beat" ibland då det rör till det så att säga, men det är mer undantagsfall för att skapa en viss effekt.

Gällande volym och motorljud så är även detta ett verktyg. Att inte ha motorljud hela tiden och istället kasta på det ibland kan även det hjälpa till att skapa effekt och förstärka ett klipp. Det är dock viktigt att försöka mixa in det på ett sådant sätt så att det inte konkurrerar med musiken rent volymmässigt, samma om det är tal i videon.

Färgkorrigering
Detta kan kännas som överkurs men behöver inte vara så svårt och det lilla som gör att videon känns lite proffsigare. Speciellt här i Sverige som kan kännas som flatljusets heliga land (i alla fall när vi har bäst snöförhållanden). Strålande sol i kombo med bra förhållanden är inte så supervanligt (om än underbart när det väl inträffar). Det gör att klipp ofta blir väldigt mörka. Har man olika kameror så kan de ha helt olika vitbalans oxå som gör att de skiljer sig rätt mycket. Bara genom att justera lite brightness/contrast (intensitet/kontrast) kan man få lite liv i bilden och att det inte ser ut som man är ute och åker mitt i natten. Sedan kan man även justera färgerna efter känsla för att få mer harmoni i klippen, samt likhet mellan olika kameror. Jag använder något som kallas för "Three Way Color Corrector" i det program jag använder (se nedan). Finns massor med videotutorials om detta på tuben.

Fyllbilder och stämning
Något som man aldrig kan få för mycket av är fyllbilder/stämningsbilder (jag har alltid för lite tycker jag). Det är klipp som nödvändigtvis inte är skotrar (i detta fallet) utan klipp som bygger stämning i filmen. Naturbilder, vyer, bilder när man käkar, tankar, i stugan eller vad som helst. Kan vara mycket bra för att bygga upp din film kring. Låt kameran rulla!

Bonustrick
Jag klipper inte i full HD utan i 720, detta av anledningen att jag tycker det räcker till och då kan jag pressa mer FPS ur mina kameror. Ett knep här är om du har kameror som kör i 1080 så fortsätt med det, om man då klipper i 720 så är ju 100% av det råmaterialet "inzoomat" (eftersom det är större). Man har då utrymme att flytta i bilden och "zooma ut" vid behov (förminska bilden), på så vis har man lite utrymme att disponera om framen. Samma sak med mina GoPro's (2, 3 och 3+), de kör jag i 960. Skitbra att ha 240px att spela med uppåt och nedåt beroende på klipp, speciellt om kameran pekat lite "fel" på t.ex. hjälmen.

Avslutningsvis
Kolla gärna lite på mina filmer (http://www.youtube.com/user/Leafo80) och ha dessa tips i bakhuvudet så ser ni att jag nästan alltid följer detta "recept". Ni kan ju i och för sig tycka att filmerna är kass, men kanske har nytta av dessa små saker att tänka på ändå ;). Jag använder Adobe Premiere Pro CS 5.5 och vid behov kör jag After Effects men väldigt sällan. Ljudmixen gör jag oftast direkt i Premiere, vid något enstaka tillfälle har jag fixat med något ljudspår innan i andra program. Det finns massor med bra program och man kan göra riktigt bra filmer i enklare program än dessa, ville bara nämna vad jag använder då frågan garanterat kommer.

Hoppas detta kan hjälpa någon, fyll gärna på med mer tips & tricks om jag missat något och framförallt ut och gör mer härliga skoterfilmer! :)
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Härligt! Riktigt bra att du delar med dig du är ju en grym filmskapare! Fortsätt göra fler härliga filmer och rusen tack för alla tips :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En bra tråd det här. Har faktiskt själv funderat på just det där med färgerna som du förklarade så fint här.

Med tanke på hur du levererar så är jag förvånad att det är så liten aktivitet i tråden.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Nån annan som läser här kanske kör med Sony Vegas och jag undrar vad ni kör med för inmatningsinställningar för filer från DSLR kamera? Programmet tar inte emot de filerna när jag har inställningarna som funkat mot goprofilerna?
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Hur gör ni som lägger in musik i filmerna med upphovsrätten? Finns det nåt bra ställe att tanka hem gratis laglig musik ifrån?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Angående YouTube och upphovsrätt. Jag ska försöka förklara hur det fungerar i dagsläget så kanske det hjälper något i val av musik.

Hur det funkar
Som de flesta märkt så identifierar YouTube snabbt och automatiskt om man har använt ljud vars upphovsrätt tillhör en tredje part. Det är inte YouTube i sig som spärrar videos (eller vissa kanaler, t.ex. mobil) utan det är upp till den som har upphovsrätten, oftast skivbolag.

Dessa upphovsrättsinnehavare har i sin tur inställningar för vad som ska ske när deras musik identifieras. Många (de flesta) av de större drakarna (som t.ex. Warner, Sony etc.) har som standard att inte tillåta visning på mobila enheter. Det har sannolikt att göra med geografisk kontroll samt att annons-/reklamsystemet fungerar annorlunda (sämre om man ser till intäkt, har att göra med Googles och Apples regler gällande reklam/försäljning för deras mobila enheter) i mobilappen kontra webben. För det som händer när man använder musik som ägs av någon annan är att reklamintäkterna från din video övergår till den ägaren av musiken istället för till dig.

Allt detta sker automatiskt och utifrån deras inställningar. När en identifiering sker blir ägaren även notifierad om att någon använt deras musik i en video. På så vis kan de, om de vill, manuellt screena en video och se om den är ok eller inte. Då kan de göra undantag för just din video om de vill. Har hänt för några av mina gamla videos som helt plötsligt började funka i mobilen. För är det en video som är bra/rätt, så är det ju bra för dem - de får promo för musiken och pengar för annonserna.

Välja/hitta musik
Nuförtiden, med YouTubes regler, försöker jag hitta musik som är creative common eller på annat vis får användas "fritt". Det går ju även att köpa musik för rätt små pengar som gör att det är ok att använda. Det finns massor med sådana tjänster på nätet om man googlar lite efter royaltyfri musik. Ett exempel som jag använder mig av ibland är http://ccmixter.org/.

Ibland dock så hittar man låtar som man verkligen vill använda men som inte är royaltyfri. Finns inget sätt att vara 100% säker att den kommer funka i mobilen förrän man laddar upp den och testar (de kan dock även ta bort den när de vill eftersom du skriver över rätten för visningsinställningar). Det jag brukar göra för att få en indikation är att hitta andra "hobbyvideos" med den musiken som soundtrack och sedan kolla om jag kan spela den i mobilen eller inte.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Finns det något bra och lätt gratis redigeringsprogram helst på svenska? inte moviemaker och sony vegas tycker jag är i krångligaste laget.
 

Svanb3rg

Medlem
11 jan 2014
6
0
1
Luleå
Mitt tips: Minimera användandet av GoPro matrial, är bäst som komplement...blir sjuk tjatigt i längden annars.
Vad gäller musik så använder jag mig av bla www.mp3unsigned.com då denna sida har mkt musik kategoriserat.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Mitt tips: Minimera användandet av GoPro matrial, är bäst som komplement...blir sjuk tjatigt i längden annars.
Vad gäller musik så använder jag mig av bla www.mp3unsigned.com då denna sida har mkt musik kategoriserat.
Håller med helt och hållet. Det blir alltid bäst med "riktigt" material filmat med handållet/på stativ.

Problemet är bara oftast att hitta nån som vill filma när man inte är ute explicit för att filma. Då har alla fullt upp med att åka skoter och då blir det actionkamera eller inget :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
vilken kamer tycker ni man ska börja med? funderar på antingen en videkamera eller systemkamera, vad är bäst? väger det upp att man kan ta bilder det lilla kvalitet tappet? vilket märke av kamera ska man köpa? och i ungefär vilken prisklass?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
vilken kamer tycker ni man ska börja med? funderar på antingen en videkamera eller systemkamera, vad är bäst? väger det upp att man kan ta bilder det lilla kvalitet tappet? vilket märke av kamera ska man köpa? och i ungefär vilken prisklass?
Om vi inte pratar kameror för 30000+ skulle nog jag säga att;

Beror lite på "vilken nivå" man är på och hur pass intresserad man är av själva filmandet och möjligheten att påverka själva fotot. Man kommer riktigt långt med en kompaktvideokamera för 5-7000, t.ex. från Panasonic eller Sony, dock är man rätt begränsad med en sådan med fördelen att det är mer "point and shoot" och det blir bra. En annan fördel är storleken, lättare att få med sig.

Vill man har mer möjligheter så är det DSLR (systemkamera) man ska satsa på. Jag har kört en del med Canons 70D på sistone (inte någe skoter dock, får bli nästa säsong) och den funkar grymt jävla bra om man har optik med optisk stabilisering. Möjligheten att kunna byta optik (har en del Canonoptik sedan tidigare) för olika snitt är helt överlägset. Får bilder jag aldrig skulle kunna få ur min kompaktvideokamera. Kommer köra den nästa säsong för att höja kvalitén på materialet något.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Har kollat på några kameror och undrar om de finns någon kunnig här som kan svara på vilken som vore bäst för mig? är helt ny på de här med kameror och den ska användas till att filma å fotografera skorar! har tänkt lägga mellan 4000-6000 kr och har tittat på Nikon D5300, D3300, D5200, D5100 och eos 600D även om den sista kameran har försvunnit från alla butiker nyligen?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har kollat på några kameror och undrar om de finns någon kunnig här som kan svara på vilken som vore bäst för mig? är helt ny på de här med kameror och den ska användas till att filma å fotografera skorar! har tänkt lägga mellan 4000-6000 kr och har tittat på Nikon D5300, D3300, D5200, D5100 och eos 600D även om den sista kameran har försvunnit från alla butiker nyligen?
Har tyvärr dålig koll på kameror nu för tiden men att 600D har dålig tillgång beror på att den är minst 3 generationer gammal, finns ju 650D och 700D nu... Kom ihåg att en jobbig tumregel är att du behöver i princip optik för samma summa du köper hus för, om du vill ha bättre bildkvalitet och flexibilitet. Om man köper nytt då, beggat blir billigare men ändå några tusen att lägga ut.

Edit. Kanske ska säg att det fungerar helt klart att börja med objektivet som följer med att standard (18-55mm) är rätt begränsande och inte så flexibelt. Tror Canon har nått 18-105mm som nog många klarar sig rätt bra på, även Nikon har någon motsvarighet. Men ja allt handlar om vilken nivå man är eller tänkt sig ligga på.
 
Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
När man känner att man vill lägga lite tid på att lära sig ett redigeringsprogram som också kan få kosta en liten slant. Åt vilket program tycker ni att det lutar åt då? Förra vintern gjordes allt i GoPros egna redigeringsprogram men då det bara ramlar ihop när man börjar dela upp klippen i 300 sektioner. Så hit me with your best shoot
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
När man känner att man vill lägga lite tid på att lära sig ett redigeringsprogram som också kan få kosta en liten slant. Åt vilket program tycker ni att det lutar åt då? Förra vintern gjordes allt i GoPros egna redigeringsprogram men då det bara ramlar ihop när man börjar dela upp klippen i 300 sektioner. Så hit me with your best shoot
Beror på vad definitionen av "liten slant" är :). Själv använder jag som sagt Adobe Premiere (och After Effects ibland när det behövs), anledningen till det är främst att jag alltid (sedan mitten/slutet av 90-talet) jobbat i Adobes program och känner mig hemma där. På senare år har de även blivit jäkligt bra på filmsidan efter att ha laggat efter lite.

På proffsnivån finns det ju även andra program som är lika bra eller bättre, som t.ex. Avid, Vegas etc. Har man möjligheten så är det ju bra att börja lära sig programmen på den nivån, annars (om man är intresserad) så kommer man slå i taket igen någon gång i framtiden och får byta program igen. De kostar ju dock en slant. Adobe har dock börjat göra något smart där man typ "hyr" programmen via deras Creative Cloud så det har blivit bra mycket mer fördelaktigt pris. Tror alla deras program kostar typ 500 spänn per månad för privatperson (och mindre om man bara ska ha något enstaka program).

Jag har tyvärr inte så bra koll på vilka enklare/billigare program som finns nuförtiden. Jag brukar rekommendera folk att börja med GoPro Studio, MovieMaker/iMovie (båda vilka du verkar ha växt ur) eller Adobe Premiere Elements (som är som en light-version av Premiere och enklare att använda om man inte har erfarenhet sedan tidigare). Finns garanterat även andra numer.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Eftersom jag har MAC Blev final cut för mig nu får prova och se. Har väl spenderat 4timmar än och börjar redan känna att det är ett jätte kliv i rätt riktning. var inte så farligt dyrt heller. 2800. Men börjar med en pröva på version nu först i 30 dagar. Var som väldigt smidiga kortkommandon som gick fort att lära sig för att klippa och skala klippen. tänkte ut nu måndag tisdag och prova få till ett 30 sekundersklipp så återkommer jag för konstruktiv kritik.
För jag misstänker att adobe programmen måste parallell köras på mac...

Och som sagt gopro studios är ju verkligen jätte bra för nybörjaren/den glade amatören enkelt och snabbt går det att få till någonting och använder man sig av deras färdiga mallar kan man ju få till riktigt bra klippning med väldigt lite engagemang.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Eftersom jag har MAC Blev final cut för mig nu får prova och se. Har väl spenderat 4timmar än och börjar redan känna att det är ett jätte kliv i rätt riktning. var inte så farligt dyrt heller. 2800. Men börjar med en pröva på version nu först i 30 dagar. Var som väldigt smidiga kortkommandon som gick fort att lära sig för att klippa och skala klippen. tänkte ut nu måndag tisdag och prova få till ett 30 sekundersklipp så återkommer jag för konstruktiv kritik.
För jag misstänker att adobe programmen måste parallell köras på mac...

Och som sagt gopro studios är ju verkligen jätte bra för nybörjaren/den glade amatören enkelt och snabbt går det att få till någonting och använder man sig av deras färdiga mallar kan man ju få till riktigt bra klippning med väldigt lite engagemang.
Grymt! Adobes program finns även till MAC, men Final Cut ska vara grymt vad jag vet. Lycka till! :)