Filmkamoror, förslag på vilken man borde köpa för en billig penning ?

Lynx_ante

Aktiv medlem
20 sept 2007
66
0
6
Tjena, tänkte köpa ny filmkamera till vintern! är det någon som har lite koll på vad man ska köpa för runt 1000-1500 ?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Jag har funderat på HC1 paketet från helmetcamera.com, är dock lite fundersam på frakt till sverige och tullskatt.
Vet att man kan be försäljaren att skriva ner värdet på varan, märka som gåva osv men ändå :)

Verkar vara grym av vad man läser på sidan, hittade även nån video på youtube där en kille berättade om sin han köpt därifrån.

Antingen det eller Sportkamera.se's "komplett kit 1"
eller
sportscam.se, vänta lite och se vad de får in för mediaspelare :)
 

polaris for lajjf

Välkänd medlem
31 okt 2006
102
0
6
om man köper en sån där hjälm kamera. måste man då ha en vanlig videokamera som man kopplar den till?? eller kan man bara köpa hjälmkamera och filma direkt in på den??
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
om man köper en sån där hjälm kamera. måste man då ha en vanlig videokamera som man kopplar den till?? eller kan man bara köpa hjälmkamera och filma direkt in på den??
Kamerorna från sportkamera, sportscam osv måste kopplas till en inspelningsenhet, tex en videokamera. videokameran måste dock ha AV-in.
Finns portabla mediaspelare som har AV-in, mindre än en videokamera men de flesta billiga spelar inte in i högre upplösning än 640x480 (vilket iofs kan duga för hemmavideos :))
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
jag tar och lyfter den här tråden istället för att skapa en ny.

Tips på en vettig filmkamera till en beskedlig peng.
Mer än gärna beggad, då kameran kommer att få utstå diverse drabbningar, som snö, damm och vatten :)

Säg att prislappen ska ligga runt tusenlappen.
Det ska dessutom bli helt okej kvalla på inspelningarna.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
För 1000:- får man tyvärr inte något annat än skit :( Du måste upp minst en tusenlapp för att få något vettigt.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jo, jag har kikat, men har faktiskt lite dålig koll på just videokameror.
Systemkameror osv har jag stenkoll på.

Vad ska man ha för något?
tips?
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Hm, skulle nog lagt till 500-1000 kr för att få kvalite på kameran.
Köpte nyligen en Canon FS100 som jag är hyffsat nöjd med, kostade 2500 ny (vissa tar ca.4000 )

Sök runt lite på pricerunner eller prisjakt så kan man hitta nya för bra priser.
Annars är ju blocket ett bra alternativ ;D
 

Sir Drink ALot

Aktiv medlem
22 dec 2007
64
0
6
Undersåker
Jag har ett par Actioncamera 520 som jag vill kränga. med en massa kablar och jox så får man prylar för 6-8 000 för 3500. om man hugger till snabbt. Ska byta upp mig till de dyrare kamerorna så ut med de äldre ....

intresserad? droppa en mail till mig : bulletcam@agasam-film.com
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Är intresserad av att köpa kamera också, och tänkte höra om någon kunde tipsa mig?
Mina "krav" är att det väldigt gärna får handla om HD... 720/1080 spelar mindre roll vilken.

Hjälmkamera, har funderat på det men det känns lika bra att köpa något en aningens dyrare som jag sedan köper ett vidvinkelobjektiv till. Annars har jag bara en digital pocketkamera och en hjälmkamera att filma med, lite skum blandning det kommer bli känns det som.