fick fel variatorrem variator slogs sönder

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
allting började med att jag skulle köpa nya power stövlar och kolla igenom utbudet på variator remmar men dom hade ingen som passade så du fråga dom om jag vela att dom skulle ta hem en men jag sa att jag skulle besstal en från rinab för det var fri frakt men han sa att jag fick den för samma pris så jag sa ja.men det visseades att han hade tagit hem fel rem den var för kort det märktes då den smulades sönder och fastnade då var det tvär hög det och jag for över styret och variartorn slogsönder och gjorde ett håll i en kåpa remmen hade bara gått 2 mil på min ockelbo 4000 vad ska jag göra
ska han betala ny variator och rem vad tycker ni
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Går inte skylla allt på säljaren, tycker du inte att du som köpare har en skyldighet att kolla att du har fått rätt grejer?
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Att han ska betala ny rem är självklart, sen så kan du kräva skadestånd för de skador som skett av varan(trasig variator).

Citerat ur konsumentköplagen

"Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj. Till exempels om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet. "

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
prova prata med säljaren, kanske kan du få köpa nya delar för inköpspris?
tyvär så tror jag det är upp till var och en att kolla så den har rätt "slack". angående tvättmaskinsliknelsen så gäller det inte om avloppsslangen va för stor för avloppet och därav läcker. Obs bara mina tankar.