Fetta vevaxel packboxar F7

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ska klyva motorn nu i helgen och kolla så att allt står rätt till efter tidigare ras.Och passar då på att byta packboxar.Läser då i en verkstadshandbok att man ska packa in fett i packboxarna på pto/mag sidan.trodde enligt tidigare erfarenhet att man bara smorde in dom med 2-takts olja för att underlätta montering.

Några åsikter?.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har alltid bara smort med 2-takts olja , har funkat bra för mig . vatten pumpen kan vara bra att renovera då skotern börjat gått 1000 mil , kolla vid skvaller hålet under pumpdrivningen om det finns några tecken av läkage
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
tack för svar odysse.
har packboxar till vatten pumpen redo.
När jag liks har dig på tråden.
jag ska ju ha två cylinderfotspackningar på min maskin.spelar det någon roll om det är "olika"...har en packning där bägge cylinderfottspackningarna sitter ihop.Den andra är två separata,en för pto cyl och en för mag cyl?.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
tack för svar odysse.
har packboxar till vatten pumpen redo.
När jag liks har dig på tråden.
jag ska ju ha två cylinderfotspackningar på min maskin.spelar det någon roll om det är "olika"...har en packning där bägge cylinderfottspackningarna sitter ihop.Den andra är två separata,en för pto cyl och en för mag cyl?.
Du måste ha lika packningar på både mag o pto sidan tackvare att du har en gemensam topp! Risken att mont två olika packning är att man drar toppen skev. Du måste köpa 4st nya från samma tillverkare för annars kan de skilja i höjd. Annat billigare alt är att köpa packningsark på biltema eller närmsta järnhandel o klippa ut dem själv.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Tack Boost.
Då ska jag inhandla en till cylinderfotspackning där bägge sitter ihop i ett stycke.känns säkrast så.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det skiljer inget i höjd mellan org packningar , den "separata" är väll bara en std packning som är klippt isär